Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Heisann!

Jeg skal kansje til og bytte motor i båten våres til en Ford 2704et 212hk, og lurer derfor på om det er noe svakheter som jeg burde sjekke når motoren først står på en palle?
Den motoren som jeg har kikket på en en gammel motor fra '79, selger opplyser om at en av topp boltene muligens har knekt, er dette noe vanlig problem på denne motoren? 

 

I tilegg opplyser selger om at den lekker litt ut ifra en frostplugg.

 

 

Setter veldig pris på noen gode svar :)

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 1 time siden:

 

Ford 2704et 212hk, og lurer derfor på om det er noe svakheter som jeg burde sjekke når motoren først står på en palle?
Den motoren som jeg har kikket på en en gammel motor fra '79, selger opplyser om at en av topp boltene muligens har knekt, er dette noe vanlig problem på denne motoren? 

 

I tilegg opplyser selger om at den lekker litt ut ifra en frostplugg.

 

 

 

Det som ryker på Forden er Turboen etter det jeg har fått med meg.

dette hadde jeg sjekket ut.

Er det Sink igjen i alle pluggene? hvis ikke hvorlenge har den gått uten sink?

Er toppbolten knekt, tenker jeg at de muligens er overtrekt og da skal alle skiftes.

Sjekk med en momentnøkkel hva de er trekt til med, er de overtrekt er det fordi  pakningen lakk? spor i blokk/topp

Toppen bør overhales slipe ventiler, brennstoff-dyser skiftes nye pakninger.

Må forvente et eksosmanifoldbytte  med tiden hvis det er originalen som står der. 

Er motoren kjørt med syntetisk olje svetter den helt sikkert olje. rengjør bunnpanna skift pakning. 

Skift frostpluggen.

Skift impeller i sjøvanspumpa.

Få pris på alle deler

Er motoren billig nok med alle delene?

 

Manualer deler

http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-FORD/default.aspx

Har en 100HK Ford er kjempe fornøyd. 

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke sett motoren før jeg kjøper den evnt, prisen synes jeg er billig. Er vel ikke sink på bowman kjølere?
Toppbolten har knekt under gange som jeg har forstått, dermed har den begynt og bruke litt vann, vannet forsvinner ikke ned i motoren, men ut i forbrenningen.

Hvis jeg kjøper den tenker jeg og sende inn toppen og dyser til både plansliping og sjekk av åpningstrykk, og evnt slipe ventilseter hvis dette er nødvendig.

Bunnpanna skal av uansett for en visuell sjekk og rens, burde jeg skru av rådene for å sjekke tilstanden på veiva i samme slengen?
 

Slik jeg har forstått har selger brukt båten i en windy med hekk aggregat, helt frem til den begynte og bruke vann. så har han byttet motor.

 


Jeg har nå en Ford 2713 motor stående i båten, men jeg synes den går for seint, pluss at jeg må presse motoren føler jeg for å komme opp i 8.5knop ferielastet.

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 57 minutter siden:

 

Er vel ikke sink på bowman kjølere?
Toppbolten har knekt under gange som jeg har forstått, dermed har den begynt og bruke litt vann, vannet forsvinner ikke ned i motoren, men ut i forbrenningen.

Hvis jeg kjøper den tenker jeg og sende inn toppen og dyser til både plansliping og sjekk av åpningstrykk, og evnt slipe ventilseter hvis dette er nødvendig.

Bunnpanna skal av uansett for en visuell sjekk og rens, burde jeg skru av rådene for å sjekke tilstanden på veiva i samme slengen?

Slik jeg har forstått har selger brukt båten i en windy med hekk aggregat, helt frem til den begynte og bruke vann. så har han byttet motor.
Jeg har nå en Ford 2713 motor stående i båten, men jeg synes den går for seint, pluss at jeg må presse motoren føler jeg for å komme opp i 8.5knop ferielastet.

sink på noen bowman kjølere og i eksosmanifolden

Ble mer Skeptisk til den motoren. 

Du vet hva du har .

Hvorfor i 8,5 knop når der koster det halve å kjøre i 6/7 knop en er da på ferie.

 

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 5 minutter siden:

Hvorfor i 8,5 knop når der koster det halve å kjøre i 6/7 knop en er da på ferie.

 

 

Fordi noen ganger ønsker vi og komme oss fra a-b litt fortere enn andre ganger :)
Er ikke alltid vi er på ferie, men ofte tar vi båten ut på kvelden for å treffe venner, da synes vi det er greit og komme frem til vennene fort siden det er destinasjonen :)

Hvis jeg oppgradere til 212hk vil jeg mest sannsynlig kunne marsje i 16 knop på ganske lavt turtall, noe som og gir ganske lavt forbruk?

Jeg har ikke tenkt og bytte motor før i vinter hvis det blir noe, slik at jeg får fikset opp den nye og prøvekjørt den på land en del før jeg evnt hiver den i båten :)
Så har jeg og tenkt og ta vare på den gamle motoren jeg har i båten 1 sesong etter motorbytte i tilfelle dette ikke ble noe greit.

Hva er det du er mest skeptisk ovenfor denne motoren?

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At motoren ikke hatt veskeslag og at du   bytter boltene i toppen.

Hvorfor byttet han ikke topppakning isteden for ny motor???

 

Om det er bare å sette motoren på plass, det må måles og sjekk også dybden på bunnpanna fra motorlabbene.

Mulig det fins en brosjyre på nett med mål . 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

Om det er bare å sette motoren på plass, det må måles og sjekk også dybden på bunnpanna fra motorlabbene.

Mulig det fins en brosjyre på nett med mål

 

 

Ja jeg har tenkt og måle men visste ikke om du visste om de var like :-)

 

 

jeg tror han har byttet motor fordi han fikk problemer med denne og den er veldig gammel. Kansje han ikke visste at denne motoren faktisk er en god motor selv om den er gammel. 

 

Link to post
Share on other sites

Manualen til motoren ligger i dokumentarkivet her på båtplassen.

 

Motoren er 39 år gammel. Selv i frisk tilstand er den ikke mye verdt, og med sykdomstegnene som er nevnt har den antagelig mest verdi som delemotor. Medmindre man kan begynne å fixe på den og regner kr 0,- i verdi på timeprisen.

 

Forøvrig hadde jeg en 150 hk utgave i forrige båten. God motor. Brukte en del olje - og den bør ikke bruke for mye. Har den stått i en båt med hekkaggregat har den nok fått en del timer på høyt turtall også.... Selvom dette er en veldig god motor er det også slik at ganske mange av dem ble kjørt såvidt hardt at det ble både gjennomslag og andre ting - og behov for overhaling dukker opp før eller siden. Mange av dem gikk også en stund i de små lastebilene før de havnet i båt, og timetelleren begynte på 0 timer selvom den hadde 2-3-400 000 km på veien bak seg. Vet du om denne havnet direkte i båt som ny, og at det er ordelig marinisering som er på?

 

Skeptisk. Men er den billig nok så....

 

Er den uten gir og giroljekjøler?

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev 10 minutter siden:

Er den uten gir og giroljekjøler?

 

Den er med gir og girolje kjøler :-)

men dette passer ikke til min propell da jeg har høyregående og girkassa er venstregående :-)

 

selger ønsker 12000kr for den.

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig pris. Med tett manifoil har den god pris.   Det er ingen grunn til å røre veiv/ramme/rådelager uten at det er misstanke om feil. 

Nokon ford sveitter av og til på tetting veiv bakkant. 

   Du må få beregna propell og sjekka om det blir passande plass. Men det kan hende det ordner seg greit med plass vist du må bytte propellaksling opp litt fra orginal pga momentet, er vel 35mm aksling?  så kan du kanskje endre vinkel og slippe aksling ned litt.  

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 24 minutter siden:

Det er nok riktig pris. Med tett manifoil har den god pris.   Det er ingen grunn til å røre veiv/ramme/rådelager uten at det er misstanke om feil. 

Nokon ford sveitter av og til på tetting veiv bakkant. 

   Du må få beregna propell og sjekka om det blir passande plass. Men det kan hende det ordner seg greit med plass vist du må bytte propellaksling opp litt fra orginal pga momentet, er vel 35mm aksling?  så kan du kanskje endre vinkel og slippe aksling ned litt.  

 

Akslingen i min båt er 40mm

hadde håpet og sluppet og dille for mye med aksling vinkel osv siden jeg bytter fra en stor Ford maskin til en annen stor Ford maskin :-)

 

men regner jo med litt regulering :-)

 

nå har jeg ett 2:1 gir, hvis jeg bytter til 1.5:1 gir så vil akslingen gå fortere rundt og da vil den i tilegg tåle mer dreiemoment. Så jeg tror det skal holde, men jeg burde nok få noen til og regne det ut for sikkerhets skyld :-)

turtall på akslingen ved marsjturtall på 2200 vil endre seg ifra 1100 til 1466rpm ca.

Link to post
Share on other sites

.Snorre skrev 4 minutter siden:

Ved max rpm 2600 og 1.5:1  gir:

 

Diameter:  40mm
Material:  Stainless 304
Shaft RPM:  1733
Safety Factor:  2
Maximum Power:  211 SAE hp.
157 kW.
214 Metric hp.

 

 

Takk Snorre!! Da er jo dette akkurat innafor mtp når motoren var ny og faktisk hadde 212hk.

 

Og i tilegg vil jeg nok kansje ikke kjøre på mer enn 2450rpm fordi jeg trodde det var maks turtall på disse maskinene?

 

jeg ser for meg en marsj turtall på ca 1800-1900rpm for å oppnå 16knop ca?

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, .Snorre said:

 

Diameter:  40mm
Material:  Stainless 304
Shaft RPM:  1733
Safety Factor:  2
Maximum Power:  211 SAE hp.
157 kW.
214 Metric hp.

 

Uten at det har direkte kobling til innholdet i denne tråden - hvor er beregningen av aksel diameter hentet fra. Ser ut som et nyttig verktøy.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 20 timer siden:

Det som ryker på Forden er Turboen etter det jeg har fått med meg.

dette hadde jeg sjekket ut.

Er det Sink igjen i alle pluggene? hvis ikke hvorlenge har den gått uten sink?

Er toppbolten knekt, tenker jeg at de muligens er overtrekt og da skal alle skiftes.

Sjekk med en momentnøkkel hva de er trekt til med, er de overtrekt er det fordi  pakningen lakk? spor i blokk/topp

Toppen bør overhales slipe ventiler, brennstoff-dyser skiftes nye pakninger.

Må forvente et eksosmanifoldbytte  med tiden hvis det er originalen som står der. 

Er motoren kjørt med syntetisk olje svetter den helt sikkert olje. rengjør bunnpanna skift pakning. 

Skift frostpluggen.

Skift impeller i sjøvanspumpa.

Få pris på alle deler

Er motoren billig nok med alle delene?

 

Manualer deler

http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-FORD/default.aspx

Har en 100HK Ford er kjempe fornøyd. 

 

Nå har jeg holdt på med disse motorene en stund. 212hk er Sabre som regel, ikke en Ford Saab-ellers så er det 2704ET 180hk. Hvilken Sink i hvilke plugger?

Det er to typer toppbolter på disse. Det er strekkbolter og det er "vanlige" Strekkbolter skal byttes etter ett bytte av toppakning. De andre, etter 3 gangers bruk. (jeg slår inn ett kjørnemerke) Toppen på disse trenger veldig sjeldent å slipes. Selv om de går varm en gang. De er veldig masive og tåler en trøkk.. Turboen, varer ca 2000 timer. Så om dette er "ofte ryker" vet ikke jeg.

Deler får en hos KD trading eks og koster ikke mye i forhold til mye annet..

 

Roger

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 2 minutter siden:

 

Nå har jeg holdt på med disse motorene en stund. 212hk er Sabre som regel, ikke en Ford Saab-ellers så er det 2704ET 180hk. Hvilken Sink i hvilke plugger?

Det er to typer toppbolter på disse. Det er strekkbolter og det er "vanlige" Strekkbolter skal byttes etter ett bytte av toppakning. De andre, etter 3 gangers bruk. (jeg slår inn ett kjørnemerke) Toppen på disse trenger veldig sjeldent å slipes. Selv om de går varm en gang. De er veldig masive og tåler en trøkk.. Turboen, varer ca 2000 timer. Så om dette er "ofte ryker" vet ikke jeg.

Deler får en hos KD trading eks og koster ikke mye i forhold til mye annet..

 

Roger

 

 

Veldig godt og høre :)
Jeg tenker og bytte evnt alle topp boltene for sikkerhets skyld, når topper blir sendt inn kan de vel måle om den har slått seg. Det kunne i hvertfall vi på det maskinverkstedet jeg jobbet på før. 

Noen som vet sånn ca hvor mye det koster og overhale en topp med sliping av ventilseter og plansliping?

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 33 minutter siden:

 

 

Veldig godt og høre :)
Jeg tenker og bytte evnt alle topp boltene for sikkerhets skyld, når topper blir sendt inn kan de vel måle om den har slått seg. Det kunne i hvertfall vi på det maskinverkstedet jeg jobbet på før. 

Noen som vet sånn ca hvor mye det koster og overhale en topp med sliping av ventilseter og plansliping?

Nå vet jeg ikke hvor mange timer denne motoren har ruslet. Men jeg hadde en stor jobb på en Sabre 212 hk som da var gått ca 1930 timer. Jeg valgte å ikke slipe ventilene, for det var rett og slett ikke nødvendig. Er det intercooler på den du har Morten?

Dysene er mekaniske og skimses. Så det kan være lurt å sjekke disse. Jeg hadde ikke utstyr, så sende dem inn og betalte 300kr stk. Selv etter så mange timer, så var den kun en av dem som måtte justeres. Husk at disse motorene kun skal ha miniralolje. Ford svetter litt uansett ;-) Det er en utfordring som du skal være oppmerksom på. Mellomnlokka og svinghjulet. Sjekk om det er noe olje der. Om det er det, så er det en litt større jobb. Ford har en tetning som minner om bakelitt/kullpakning. Den tåler mye, men om det lekker der, så må bunnpanne og veiv av for å bytte disse to halvmånene.

16716136_10209634824042338_7714930427670981658_o.jpg

16797349_10209634824962361_8538243453758968170_o.jpg

17966851_10210108721809486_5822481507062784147_o.jpg

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 15 timer siden:

At motoren ikke hatt veskeslag og at du   bytter boltene i toppen.

Hvorfor byttet han ikke topppakning isteden for ny motor???

 

Om det er bare å sette motoren på plass, det må måles og sjekk også dybden på bunnpanna fra motorlabbene.

Mulig det fins en brosjyre på nett med mål . 

 

Pass litt på her, for det er 2 forskjellige bunnpanner på disse motorene :-) Den ene er en god del dypere..

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 4 minutter siden:

Er det intercooler på den du har Morten?

 

Det er etterkjøler ja.

Denne motoren som jeg har sett på har bare 1970timer på telleren, om dette er reelt vet jeg desverre ikke. men det er nå det som står på orginal instrumentet i hvertfall :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...