OleSunds Startet 5.August.2023 Del på Facebook Startet 5.August.2023 Hei, jeg har en albin viggen hvor man ruller hovedseilet rundt bommen når man tar ned seilet. Jeg lurer fælt på om man kan utnytte dette for å reve hvis dere skjønner hva jeg mener? Bommen rulles ved en vinsj på masten, om jeg bare ruller ned en del av seilet og låser vinsjen på plass, fungerer det som rev? Har ikke noe revepunkt i seilet, hadde vært greit å vite om det er mulighet for å reve uten revepunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Det heiter rullerev, og var vanlig på tida båten vart bygd. Det er enkelt å reva, men ulempen er at det gjerne blir mykkje bus i seglet. Du kan få flatare segl ved å rulla inn eit handkle eller liknande i midten av seglet. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart 5.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2023 Åja akkurat, er det noe spesielt man trenger å vite før man tar i bruk rullerev, noen feil man skal unngå osv? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Jeg har aldri brukt det. Ved innrulling må du følge med på bommens ‘stigning’ så ikke seilet drar seg fremover eller bakover på bommen når du ruller inn. En ulempe med systemet er at du ikke får strammet akterliket på seilet. Ved vanlig reving er det et hull i akterenden og forenden, så du får dratt seilet sramt ved reving. Det er det ikke på din båt. Rulleseil brukes på store yachter (si 100fot og oppover) der vanlig pakking av storseilet ikke er gjennomførbart, og der rullemast gir for mye vekt høyt oppe. De småbåtene med rullebom jeg har sett har rigget om til slab reefing. Seilet heter storseil på norsk, main sail på engelsk. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Er sånn sett bare å bruke. vær obs på at det kan bli krøkkete med sleder i seilet. Mye lettere med et tau sydd inn i forliket, som nok var originalt hvis jeg skal gjette. du kan heller ikke ha kick eller lazyjacks eller andre tau som forhindrer rulling. vær obs på storskjøtet hvordan det er festet også. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
willmasta Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Hadde slik på en Alo 28 med tremast. Da var skjøtet helt bakerst med et beslag som også gikk 360grader rundt ved rulling. Brukte aldri funksjonen, da det kom i veien for bomkicken. Hadde i tillegg innskudd tau i forliket, så det var nok knot å heise og ta ned seil allerede... Fins egne rullebommer hvor man ruller seilet ned inne i bommen. Ligger en på finn nå blant annet. Så konseptet lever fortsatt:) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Moderne rullebom der seilet rulles inn i et ytre skall får man vel på båter ned til 30+ fot. Sammenlignet med rullemast gir de lavere tyngdepunt, bedre form med horisontale spiler, ingen risiko for ikke å få ned seilet dersom det kiler seg, og enkelt å ettermontere på eksisterende rigg. Prisen er vel hovedulempen. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart 5.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2023 Ja, skjønner at det forhindrer meg i å bruke andre funksjoner. Jeg hadde tenkt til å spørre fordi jeg ikke har revepunkt i seilet. Vet noen om det er dyrt å få satt inn rev i seilet? Noe man evt kan gjøre selv? Åpen for alle forslag Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Jeg hadde en slik bom på min forrige båt. Naver 29, noe danske greier. Jeg endte opp med å først rulle inn seil, for deretter å bruke reveliner for å få bedre form på seilet. I mitt tilfelle ble formen på seilet så dårlig at jeg anså det som helt nødvendig å bruke noe hyssing. Det var nyttig med rullingen, tillot meg å raskere/enklere redusere areal, og enklere å sette revelinene når jeg ikke måtte sloss med masse løst seil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mr. Hilde Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Var veldig fornøyd med den løsningen på en båt jeg hadde. Seilte mye alene, så revinga ble mye enklere ( og tryggere). Løsningen er ikke oprimal på lens da du mangler kicken, og seilet får heller ikke optimal form. Selv om det hjalp å rulle inn et håndkle for å stramme opp seilet der det var behov. Dette ble skjeldent gjort, for stort sett gikk det like hærlig uten. Alt i alt: en helt grei løsning når seilasen ikke behøver å være optimalt og marginene ikke er så viktige Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 På min første seilbåt var det også rulle på bommen. I og med at bommen var sylindrisk utformet, så skulle det ikke rulles mye før bommen kom så lavt at den traff hyttetaket. Dette var en gammel bår, der bommen var relativ lang i forhold til høyden på masten. Håpløse greier på den båten. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart 6.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2023 Takk for alle gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Hadde også opplegg for det på en gammel båt, men fant ut at jeg ikke gadd løsne kicken for hver gang det skulle reves. Da var slabreef i grunnen enklere og bedre. Koster ikke mange kronene å få satt inn revemaljer hos en seilmaker skulle jeg tro.. derimot brukte jeg rullemekanismen når jeg skulle «pakke» seilet for lengre opphold i havn. Det fungerte veldig greit, da det både var bedre for seilet (enn den knøvlinga jeg holdt på med hvertfall..) og tok mindre plass under bomkapellet. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.