Jump to content

Innenbords m/aksel. Hvorfor skrus hylsa opp (les:løsner)?


Ronald

Recommended Posts

20230806_123403.jpg.a2d4f0624d27a6be8b12ac13ee1ea6ef.jpg

 

Se bildet. Dette er fra 1981, men har fungert bra hele veien. Her er det snakk om to muttere som skal strammes mot hverandre. Den brede mutteren, merket A, strammes mot talgpakning, og mutter B skrus motsatt vei for å låse det hele. År om annet har jeg løsnet det hele, strammet til en kvart tørn eller noe slikt på A (som jeg også tror omtales som glanten), og deretter lås de mot hverandre igjen.

 

Så også i år.

 

Men nå i år har jeg opplevd to ganger at A har skrudd seg helt løs, og sklidd innover på akselen mot venstre. Ikke særlig kult, da det da drypper vann med alt for høy frekvens. Bare flaks har gjort at jeg oppdaget dette, og ungikk å senke båten ved brygga.

 

Så spørsmålet: Hva i all verden gjør at dette løsner? Og først nå etter 42 år? Jeg byttet motor i fjor? Kan jeg ha fått kast i aksel som jeg ikke ser med blotte øye? Skjønt, jeg var på langtur i fjor uten at det skjedde da. Kan motorfeste trenge etterjustering (på høyde) etter ny monteringen, og at mutter løsner fordi aksel står i benn?

 

Og finnes det evt noen enkle workarounds som gjør at jeg kan låse mutter A slik at den ikke skrur seg helt ut, selv om den skulle løsne?

 

Link to post

Siden det er 42 år gammelt, så er vel gjenger utsatt for slitasje, å dermed løsner enklere.

Er vel som med alt annet, at den har sin levetid. Bytte til feks volvo kondom neste gang du er på land.

Som midlertidig fix, kan du jo sette på en klammer(eksos klamme type) som låser B, mot å bevege seg akter over.

Så bytte hele greia når du er på land neste gang.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg ville startet med å demontere talgpakningen, løsne pakkboksen fra gummigylsa og trekke den fremover på akselen for å se etter skader og slittasjemerker på akselen. Hvis du finner alvorlige skader er det bare å kjøpe ny pakkboks. I tilfelle må akselen ut.

 

Dette gjøres selvfølgelig når båten er på land. Dersom det ser OK ut må du uansett sjekke opprettingen før du gjenmonterer.

 

  Okkaby skrev On 6.8.2023 at 17.46:

Som midlertidig fix, kan du jo sette på en klammer(eksos klamme type) som låser B, mot å bevege seg akter over.

Vis hele sitatet  

Klammeret vil rotere med akselen mens mutteren bør stå stille. Ikke helt bra kanskje hvis mutteren prøver å vandre . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  NilsPils skrev On 6.8.2023 at 19.24:

 

 

Klammeret vil rotere med akselen mens mutteren bør stå stille. Ikke helt bra kanskje hvis mutteren prøver å vandre . . ?

Vis hele sitatet  

Håber da virkelig ikke delen bak B rotere. Gummi hylsa sitter jo bak B. Å Går ut ifra mutter B beveger seg mot gummi hylsa som jeg skjønner beskrivelsen. Å da vil en klammer jo låse mutter B, så denne ikke kan skru seg akter over.

At han må demontere alt er jeg jo enig i, men tenkte en fix som evt kan holde ut sesongen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Okkaby skrev On 6.8.2023 at 19.57:

Håber da virkelig ikke delen bak B rotere. Gummi hylsa sitter jo bak B. Å Går ut ifra mutter B beveger seg mot gummi hylsa som jeg skjønner beskrivelsen. Å da vil en klammer jo låse mutter B, så denne ikke kan skru seg akter over.

At han må demontere alt er jeg jo enig i, men tenkte en fix som evt kan holde ut sesongen.

Vis hele sitatet  

Det er helt riktig, hverken A eller B skal rotere med aksel når den går rundt. Så tipset om eksos-klammer som foreløpig løsning tar jeg med meg. Det bør funke.

Link to post
  Okkaby skrev On 6.8.2023 at 19.57:

Håber da virkelig ikke delen bak B rotere. Gummi hylsa sitter jo bak B. Å Går ut ifra mutter B beveger seg mot gummi hylsa som jeg skjønner beskrivelsen. Å da vil en klammer jo låse mutter B, så denne ikke kan skru seg akter over.

At han må demontere alt er jeg jo enig i, men tenkte en fix som evt kan holde ut sesongen.

Vis hele sitatet  

Da misforstod jeg hvor du ville sette klammeret. Beklager . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  Jonas skrev On 6.8.2023 at 17.59:

Etter motorbytte må alltid oppretting kontrolleres!

Vis hele sitatet  

Ja. Og det er også selvsagt gjort - dette var jo en annen type motor plassert på nye/justerte beddingen.

 

Justeringen er (var) jeg ganske trygge på, det hele fungerte jo fint hele fjorårssesongen (som var den første med ny motor). Spørsmålet var mer om det kan ha endret seg litt over tid. Og om det i så fall vil ha noen som helst betydning i forhold til at den løsner.

Link to post
  Okkaby skrev On 6.8.2023 at 19.57:

Håber da virkelig ikke delen bak B rotere. Gummi hylsa sitter jo bak B. Å Går ut ifra mutter B beveger seg mot gummi hylsa som jeg skjønner beskrivelsen. Å da vil en klammer jo låse mutter B, så denne ikke kan skru seg akter over.

Vis hele sitatet  

For å oppklare mulig misforståelse, uten at det antakeligbetyr så mye her i diskusjonen: Det er mutter A som skrur seg ut og sklir forover på hylsa (= mot venstre på bildet). 

Link to post

Oppretting er raskt å sjekke, ja. Jeg bare løsner skruene som holder flensen mot gearkassen - og sjekker. Så det gjør jeg uansett når jeg er på land i vinter.

 

Men GITT at oppretting har blitt feil (over tid), eller at det er kast i aksel, så er spørsmålet altså om akkurat det kan forklare at det løsner? Har for eksempel noen her inne sett slikt før?

Link to post

Hvis det ikke er vibrasjon eller skjevheter ville jeg lagt et lite flattjern langs akselen over begge mutterene og satt på to slangeklemmer. En rundt hver mutter inklusive flattjernet. Dette vil hindre at de skrur seg i forhold til hverandre. Gjerne ei klemme over flattjernet og hylsa mellom høyre mutter og slangen også.

Mons

Link to post

Dere som tror det bare er å slenge inn en ny pakkboks: Sjekk akselen for skade og slittasje først. En fletteboks sliter ofte på akselen, men tåler litt slittasje uen å bli utett. Akseltetning med simmering eller volvokondom krever derimot perfekt overflate. Løsningen kan da selvfølgelig være å forskyve tetningen til et sted der akselen er uskadet. Men kanskkje ikke alltid så enkelt . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  NilsPils skrev On 6.8.2023 at 21.39:

Dere som tror det bare er å slenge inn en ny pakkboks: Sjekk akselen for skade og slittasje først. En fletteboks sliter ofte på akselen, men tåler litt slittasje uen å bli utett. Akseltetning med simmering eller volvokondom krever derimot perfekt overflate. Løsningen kan da selvfølgelig være å forskyve tetningen til et sted der akselen er uskadet. Men kanskkje ikke alltid så enkelt . .

Vis hele sitatet  

Bytter du ut den han har med nye volvo kondom. Så vil kondom bli festet på hylserør, der gummiforing idag er montert. Der bør aksel være hel å fine, siden du jo flytter tetting lengre bak.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Okkaby skrev On 6.8.2023 at 21.45:

Bytter du ut den han har med nye volvo kondom. Så vil kondom bli festet på hylserør, der gummiforing idag er montert. Der bør aksel være hel å fine, siden du jo flytter tetting lengre bak.

Vis hele sitatet  

Jeg vet ikke hvordan denne pakkboksen ser ut innvendig. Den til tresnekka mi hadde et fettsmurt glidelager akurat der volvokondomet kommer. Der var akselen såpass slitt at jeg valgte å montere ny aksel.Jeg ser det er koblet til en gummiskalnge på undersiden av pakkkboksen. Er den for vann, olje eller fett . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  NilsPils skrev On 6.8.2023 at 21.53:

Jeg vet ikke hvordan denne pakkboksen ser ut innvendig. Den til tresnekka mi hadde et fettsmurt glidelager akurat der volvokondomet kommer. Der var akselen såpass slitt at jeg valgte å montere ny aksel.Jeg ser det er koblet til en gummiskalnge på undersiden av pakkkboksen. Er den for vann, olje eller fett . . ?

Vis hele sitatet  

Siden han har talg pakning, tenker jeg det er vann i slangen der.

Men er jo noe gammel greier dette. Så ja en kan ikke være 100% før en tar bort den gamle.

Er flere typer av disse kondomer. Ene typen har også nippel for vann inn, andre typen har ikke.

Den jeg har, er uten men med innebygget cutleslager. Ikke en dråpe vann kommer inn.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Det du kaller for mutter A er en gland. Mutter B er en kontramutter. 

 

  Ronald skrev On 6.8.2023 at 17.01:

Så spørsmålet: Hva i all verden gjør at dette løsner? Og først nå etter 42 år?

Vis hele sitatet  

Du må selvfølgelig sjekke oppretting samt aksel for kast, skjevheter vil gi vibrasjoner. Ellers holder jeg en knapp på å trekke til kontramutteren hardere. Er dette korrekt tiltrekt vil det ikke løsne. 

 

  Okkaby skrev On 6.8.2023 at 17.46:

Siden det er 42 år gammelt, så er vel gjenger utsatt for slitasje, å dermed løsner enklere.

Vis hele sitatet  

Har liten tro på at gjengene på pakkboksen er utslitt. Dette er ikke akkurat gjenger som blir mye skrudd på. 

 

Ellers, denne typen pakkboks med talgpakning er veldig driftsikre greier. Hadde nok heller fikset pakkboksen enn å kjøpe ny.

Link to post
  • 2 uker senere...
  mons skrev On 6.8.2023 at 21.18:

Hvis det ikke er vibrasjon eller skjevheter ville jeg lagt et lite flattjern langs akselen over begge mutterene og satt på to slangeklemmer. En rundt hver mutter inklusive flattjernet. Dette vil hindre at de skrur seg i forhold til hverandre. Gjerne ei klemme over flattjernet og hylsa mellom høyre mutter og slangen også.

Vis hele sitatet  

 

Takk for godt tips, det ble en variant av det du foreslo, se bildet under. Eneste er at jeg i stedet for flattjern har "låst" slangeklemmene sammen med en strips. Litt vondt å se den svarte stripsen mot mørk bakgrunn, derfor har jeg sirklet det inn med rødt. Tror det går an å se sånn nogenlunde da. Så vil noen kanskje mene at stripsen ikke holder? Det bør ikke være store krefter her, det mer det at den skrur seg ut jeg vil forhindre. Hvis den ryker, så betyr vel det egentlig at jeg har et mer omfattende problem, og da er det jo godt å få vite det. Vi får se an over tid....

hjemmelaget_hylse_laas.PNG.1aca935a4343b94a4d7a33ec3e20e76d.PNG

Link to post

Og så kom jeg nå plutselig på én ting når det gjelder mulig årsak til at dette nå har begynt å skje, litt sånn "av seg selv".

 

Når jeg byttet motor i fjor, så måtte jeg også skifte propell. Jeg var litt usikker på størrelse, og valgte da å kjøpe en brukt som burde passe sånn omtrent. For å prøve det først. Den jeg fant på finn.no hadde motsatt dreieretning av hva jeg hadde på den gamle motoren, noe som var helt ok da den hydrauliske girkassen kunne brukes helt likt begge veier. Altså endte jeg opp med at akselens rotasjonsretning forover (=mer enn 99% av tiden) er motsatt av hva den var før problemet oppstod.

 

Kan forklaringne til endringen ligge her? Ikke at det skal være friksjon el.l. her som gjør at aksel skal dra med seg mutter, men dette er i alle fall en forskjell fra tidligere. Kanskje er det her forklaringen ligger....? 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...