øyind hornseth Startet 7.August.2023 Del på Facebook Startet 7.August.2023 Har nå byttet ut en Rule auto pumpe da automatikken på denne sluttet å fungere.Gikk til innkjøp av en Seaflo 600 B med automatikk. Får den til å fungere fint på manuel knappen på bryteren,men den starter ikke på auto,når bryteren står i denne posisjonen. Har sjekket at det er strøm på autoledning frem til pumpen.Legger ved bildet av koblingene bak på auto bryteren ,den til venstre . Resultat med den gamle var at båten fylte seg så mye med vann at det rant inn og ned i kanalene hvor strømledningene går,så mulig det er et problem? Båten er en rib,Grand 420 modell 2017. Har prøvd å svitsje ledningene og å koble direkte på batteriet uten å lykkes. Sikringen på 4 A var gåtte denne er erstattet med en ny. Tenkte kanskje at jeg må trekke et helt nytt ledningsett fra pumpen,via bryter og derfra auto rett på batteriet.... Noen som har forslag til hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 Det er to varianter av slike pumper som markedsføres som automatiske. Den ene typen har innebygd flottør/nivåbryter og skal starte av seg selv når vannet når et visst nivå. Den andre typen starter med jevne mellomrom (hvert 2. minutt for eksempel) uavhengig av om det er vann eller ikke tilstede. Om den detekterer vann (ved økt strømtrekk fra pumpemotoren?) fortsetter den å gå til vannet er pumpet ut (i teorien). I min bok er sistnevnte variant strengt tatt ikke automatisk og den er hvertfall slitsom å høre på all den tid du ikke har vann i båten. Poenget mitt var egentlig å spørre om du har ventet lenge nok om det er denne typen pumpe det er snakk om? Siden den fungerer i manuell modus kan du jo forsøke å koble automat-kabelen til bryteren i stedet, skru den på og vente. Duty cycle bør stå i manualen. Alternativt kan du jo legge pumpa i en bøtte med vann og se om den starter. Da har du i så fall den første varianten. Rule sine low-profile pumper kan man teste ved å legge fingrene over to punkter på utsiden av pumpa. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
øyind hornseth Svart 7.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2023 Takk for svar. Denne sjekker hvert 2 ,1/2 minutt i et halvt sekund.Registrer den da vanns skal den gå til det er tømt ut. Ja jeg har latt den stå rolig langt over tiden for autosjekk ,mange ganger. Problemet er at den ikke starer selv ved høy vannstanden,men virker kun på manuell på bryteren. Tror denne heter Seaflow 600B. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.