Jump to content

Knekt finert ror til vg-jolle. Hvordan lage nytt?


Belia

Recommended Posts

Enkleste må vel være passende plate med filmbelagt forskalingsfiner? Kjøpte en 15 mm 1 x 0.50 m på OBS som bla ble brukt til ny tofte på jolla som henger utendørs 365 dg i året. Gav den 2-3 strøk med 2-komp epoksyprimer for å tette kuttflatene. Den ser ut til å klare seg meget bra. Antar at et slikt ror bare dyppes tidvis og ikke ligger på sjøen i måneder i et strekk? Om så ville jeg nok plastret den inn og da har gjerne ikke filmen noen særlig funksjon lenger, dvs billigere vannfast plate kan sikkert brukes.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke lamineringsepoxy regner jeg med. Biltema har en som jeg har brukt til tofter og vegger i en jolle som gjerne har litt vann i seg. Det er viktig å være pinlig nøyaktig på blandingsforholdet mellom base og herder.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

God plan:thumbsup: Kan også være en fordel å male over epoksyen, da denne ikke tåler sollys (UV-stråler) over tid, den blir gulbrun og myk. Der kan tokomponent polyuretanmaling brukes, eller enklere; hvis du har en slant oljebasert husmaling duger det noen år med dette også etter 2-3 strøk.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 3 minutter siden:

God plan:thumbsup: Kan også være en fordel å male over epoksyen, da denne ikke tåler sollys (UV-stråler) over tid, den blir gulbrun og myk. Der kan tokomponent polyuretanmaling brukes, eller enklere; hvis du har en slant oljebasert husmaling duger det noen år med dette også etter 2-3 strøk.

Gjelder dette 2-komp epoksyprimer også mon tro?.. Klinte som sagt på noen lag med dette på tofta jeg laget. Noen restebokser jeg hadde liggende. Sølvgrå på farge. Ville håpet at pigmentene i fargen beskyttet epoksybasen? 🙏

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Ville håpet at pigmentene i fargen beskyttet epoksybasen?

Epoksyprimer er såpass pigmentert at den er beskyttet, så du kan sove trygt:thumbsup: Enkelte typer kan nok misfarges litt over flere år, men ikke i nærheten så raskt som klar epoksy. Enkelte klare epoksyer vil misfarges i løpet av få uker i norsk sol, over lengre tid går det også ut over styrken. Nærmere ekvator der sola er mer ekstrem kan dette skje i løpet av dager. Husker redaktøren i bladet «Praktisk Småbåtliv» lagde ei lita jolle i teknikken stich and glue, og lot være å beskytte epoksyen, som et eksperiment. Jolla hang ikke sammen lenge før den gikk opp i limingen:giggle: 

 

Klar epoksy beskyttes hovedsaklig på 3 måter mot UV-stråler. Enten ved å blande i aluminiumspulver som reflekterer UV-stålene slik at de ikke får jobbe i dybden (selges blant annet av WestSystem). Eller dekke epoksyen med maling. Noe som for så vidt er det enkleste, det holder så lenge man får påført et dekkende strøk. Den siste varianten er å påføre noen strøk med klarlakk med UV-filter. For den sistes del brukes gjerne tokomponent polyuretanbasert, som blir hard, nesten som epoksy, dermed tåler overflaten mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...