Jump to content

Bør båten tas opp om vinteren


El barco de Sol

Recommended Posts

Plusser og minuser med begge deler.

Har båten ute hele året, og bruker den hele året.

 

Medfører ekstra vasking å ha den på sjøen hele året.

Men det har i ditt tilfelle vært tidligere eiers problem:)

 

Pakninger rundt vinduer og kalesje, som får juling av sola, skjer i sommerhalvåret er min mening/erfaring.

Kalesje og snø er ikke venner, når snøen blir våt og tung.

En egen vinterkalesje er fordelaktig, slik at det ikke spiller noen rolle om den blir litt slakk av snøen.

En 315 har ikke så stor kalesje (flatt tak på kalesjen), så er vel en av båtene dette er minst problem på.

Scand Baltic og kalesje og snø er en helt annen sak... 

 

Båten tåler å ligge på sjøen.

Er båten på sjøen, går man der og passer på hele tiden.

Vil tro dem som har dem på land i større grad kan/ønsker å glemme hele båten (arbeidet som kreves) om vinteren.

 

Altså:

Velg båt etter hvordan den ser ut, velholdt, utstyr ombord, maskin.

 

Link to post

Om du bruker båten på vinteren er det praktisk å ha den liggende på sjøen. Så det er litt opp til deg som bruker. Båten tåler det uansett. Jeg slapper alltid bedre av når båten ligger på sjøen enn når den står på land. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Bakgrunnen for mitt spørsmål er gamle innlegg om plastpest. Jeg har fantasert om at båten hadde det bra med å stå på land for å tørke. Oppsatt på land står den med kjølen på bukker. Belastning på små feltet. I sjøen står den i sitt rette element.

Takk for svar,de har gjort meg litt mer bekvem med å kjøpe båt som har lagt ute gjennem hele året

Link to post
Lykken1 skrev for 3 timer siden:

I valg mellom to like båter 15år gamle,hvilken ville du valgt?  Den som tas opp på høsten,eller den som ligger ute på sjøen gjennom vintersesongen?

Jeg ville nok holdt en knapp på den som ligger på land mesteparten av året. Men ta en grundig sjekk på hvor tørt/fuktig det har vært i båten, enten den er vinterlagret på sjøen eller på land. Dersom det har vært fuktig i motorrommet vil du se rust og irr både her og der. I et tørt og rent motorrom  vil motor, batteripoler, kabelsko etc. være like fine. Du ser nok også spor på treinnredningen om det har vært tørt eller fuktig i båten. Lakk som begynner å krakelere kan være et tegn på at det har vært fukt. Man kan også få en følelse ut fra luktene i båten. Det gjelder jo både fukt/mugg og vedlikehold av septik etc. Hvis slikt ikke er i orden er det prutningsmonn. 

Link to post

Et moment som _kan_ bety noe er korrosjon i sjøvannsystem over tid vil jeg tro. Om en har kort sesong og har båten på land konservert mesteparten av året vs på sjøen med saltvann i systemet 365 dg i året. Men ved kjøp av 15 år gammel båt er jo dette risikopunkter som vanskelig lar seg inspisere fullt ut uansett. 

Link to post
Lykken1 skrev for 9 timer siden:

valg mellom to like båter 15år gamle,hvilken ville du valgt?  Den som tas opp på høsten,eller den som ligger ute på sjøen gjennom vintersesongen?

Er noen av de fått noen lag med To-komp under vannlinjen er det er pluss, med tanke på plastpest.

Hvis båten blir brukt hele året er det et lett valg , den må uansett opp og bunnsmøre.

En må se på motor timer og det som  Komodo@ sier teller. Det er som regel lett å se om båten er vedlikeholdt eller ikke., når en går ned bak fasaden.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Fantino skrev On 8.8.2023 at 14.53:

Et moment som _kan_ bety noe er korrosjon i sjøvannsystem over tid vil jeg tro. Om en har kort sesong og har båten på land konservert mesteparten av året vs på sjøen med saltvann i systemet 365 dg i året. Men ved kjøp av 15 år gammel båt er jo dette risikopunkter som vanskelig lar seg inspisere fullt ut uansett. 

Det spiller vel en rolle når båten også blir brukt i vinterhalvåret, da øker jo antall gangtimer osv. så da får man jo heller se på antall gangtimer på motor, og ikke årstiden for disse.

 

Når båten ligger i boblehavn med presenning uten å bli brukt så må man helst vite at motoren har blitt vinterkonservert, da inklusive sjøvannskretsen. Det er jo temmelig enkelt, så merkelig om folk dropper den delen men bytter olja... but you never know...

Link to post
quantumduck skrev for 2 timer siden:

Det spiller vel en rolle når båten også blir brukt i vinterhalvåret, da øker jo antall gangtimer osv. så da får man jo heller se på antall gangtimer på motor, og ikke årstiden for disse.

 

Når båten ligger i boblehavn med presenning uten å bli brukt så må man helst vite at motoren har blitt vinterkonservert, da inklusive sjøvannskretsen. Det er jo temmelig enkelt, så merkelig om folk dropper den delen men bytter olja... but you never know...


Ulike forhold langs kysten. Her i sør-vest kan en mange steder ligge utpå 12 mnd i året uten at båten nødvendigvis blir brukt eller konservert. Om en virkelig undersøker en bruktbåt er det mye som kan verifiseres men påstander om vedlikehold og tilstand på kjøler-innmat, intercooler, giroljekjøler og eksosbend er det neppe mange som får undersøkt ift med kjøpet. Og de forbaskede innsatsene pleier jo å koste adskillige båtpenger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...