El barco de Sol Startet 8.August.2023 Del på Facebook Startet 8.August.2023 I forbindelse med søken etter ny brukt båt (Saga 315) ser jeg at noen båter er i sjøen hele året,mens andre er på land i vintersesongen. I valg mellom to like båter 15år gamle,hvilken ville du valgt? Den som tas opp på høsten,eller den som ligger ute på sjøen gjennom vintersesongen? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Det ville jeg ikke tillagt noe vekt i seg selv. Har selv båten liggende i boblehavn og det har aldri medført noen skader på båten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Spiller ingen rolle. Utseende/dok. vedlikehold spiller rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Plusser og minuser med begge deler. Har båten ute hele året, og bruker den hele året. Medfører ekstra vasking å ha den på sjøen hele året. Men det har i ditt tilfelle vært tidligere eiers problem:) Pakninger rundt vinduer og kalesje, som får juling av sola, skjer i sommerhalvåret er min mening/erfaring. Kalesje og snø er ikke venner, når snøen blir våt og tung. En egen vinterkalesje er fordelaktig, slik at det ikke spiller noen rolle om den blir litt slakk av snøen. En 315 har ikke så stor kalesje (flatt tak på kalesjen), så er vel en av båtene dette er minst problem på. Scand Baltic og kalesje og snø er en helt annen sak... Båten tåler å ligge på sjøen. Er båten på sjøen, går man der og passer på hele tiden. Vil tro dem som har dem på land i større grad kan/ønsker å glemme hele båten (arbeidet som kreves) om vinteren. Altså: Velg båt etter hvordan den ser ut, velholdt, utstyr ombord, maskin. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Om du bruker båten på vinteren er det praktisk å ha den liggende på sjøen. Så det er litt opp til deg som bruker. Båten tåler det uansett. Jeg slapper alltid bedre av når båten ligger på sjøen enn når den står på land. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
El barco de Sol Svart 8.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2023 Bakgrunnen for mitt spørsmål er gamle innlegg om plastpest. Jeg har fantasert om at båten hadde det bra med å stå på land for å tørke. Oppsatt på land står den med kjølen på bukker. Belastning på små feltet. I sjøen står den i sitt rette element. Takk for svar,de har gjort meg litt mer bekvem med å kjøpe båt som har lagt ute gjennem hele året Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Lykken1 skrev for 3 timer siden: I valg mellom to like båter 15år gamle,hvilken ville du valgt? Den som tas opp på høsten,eller den som ligger ute på sjøen gjennom vintersesongen? Jeg ville nok holdt en knapp på den som ligger på land mesteparten av året. Men ta en grundig sjekk på hvor tørt/fuktig det har vært i båten, enten den er vinterlagret på sjøen eller på land. Dersom det har vært fuktig i motorrommet vil du se rust og irr både her og der. I et tørt og rent motorrom vil motor, batteripoler, kabelsko etc. være like fine. Du ser nok også spor på treinnredningen om det har vært tørt eller fuktig i båten. Lakk som begynner å krakelere kan være et tegn på at det har vært fukt. Man kan også få en følelse ut fra luktene i båten. Det gjelder jo både fukt/mugg og vedlikehold av septik etc. Hvis slikt ikke er i orden er det prutningsmonn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Et moment som _kan_ bety noe er korrosjon i sjøvannsystem over tid vil jeg tro. Om en har kort sesong og har båten på land konservert mesteparten av året vs på sjøen med saltvann i systemet 365 dg i året. Men ved kjøp av 15 år gammel båt er jo dette risikopunkter som vanskelig lar seg inspisere fullt ut uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Lykken1 skrev for 9 timer siden: valg mellom to like båter 15år gamle,hvilken ville du valgt? Den som tas opp på høsten,eller den som ligger ute på sjøen gjennom vintersesongen? Er noen av de fått noen lag med To-komp under vannlinjen er det er pluss, med tanke på plastpest. Hvis båten blir brukt hele året er det et lett valg , den må uansett opp og bunnsmøre. En må se på motor timer og det som Komodo@ sier teller. Det er som regel lett å se om båten er vedlikeholdt eller ikke., når en går ned bak fasaden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
HansH Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Plastpest er overhodet ikke tema på en 15 år gammel båt. Følg rådene over og se på båtens tilstand. Du kan finne gode og dårlige varianter av begge deler, dvs lagret på land eller liggende ute. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 index skrev for 11 timer siden: Om du bruker båten på vinteren er det praktisk å ha den liggende på sjøen. 😂😂 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
El barco de Sol Svart 8.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2023 Fru Jacobsen skrev 1 time siden: 😂😂 Bruker ikke båt om sommeren,da går jeg på ski. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.August.2023 Del på Facebook Svart 9.August.2023 Fantino skrev On 8.8.2023 at 14.53: Et moment som _kan_ bety noe er korrosjon i sjøvannsystem over tid vil jeg tro. Om en har kort sesong og har båten på land konservert mesteparten av året vs på sjøen med saltvann i systemet 365 dg i året. Men ved kjøp av 15 år gammel båt er jo dette risikopunkter som vanskelig lar seg inspisere fullt ut uansett. Det spiller vel en rolle når båten også blir brukt i vinterhalvåret, da øker jo antall gangtimer osv. så da får man jo heller se på antall gangtimer på motor, og ikke årstiden for disse. Når båten ligger i boblehavn med presenning uten å bli brukt så må man helst vite at motoren har blitt vinterkonservert, da inklusive sjøvannskretsen. Det er jo temmelig enkelt, så merkelig om folk dropper den delen men bytter olja... but you never know... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August.2023 Del på Facebook Svart 9.August.2023 quantumduck skrev for 2 timer siden: Det spiller vel en rolle når båten også blir brukt i vinterhalvåret, da øker jo antall gangtimer osv. så da får man jo heller se på antall gangtimer på motor, og ikke årstiden for disse. Når båten ligger i boblehavn med presenning uten å bli brukt så må man helst vite at motoren har blitt vinterkonservert, da inklusive sjøvannskretsen. Det er jo temmelig enkelt, så merkelig om folk dropper den delen men bytter olja... but you never know... Ulike forhold langs kysten. Her i sør-vest kan en mange steder ligge utpå 12 mnd i året uten at båten nødvendigvis blir brukt eller konservert. Om en virkelig undersøker en bruktbåt er det mye som kan verifiseres men påstander om vedlikehold og tilstand på kjøler-innmat, intercooler, giroljekjøler og eksosbend er det neppe mange som får undersøkt ift med kjøpet. Og de forbaskede innsatsene pleier jo å koste adskillige båtpenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.