Jump to content

Merker i sylinderforing KAD32


Dillemann

Recommended Posts

Ser dette er din første post så: Velkommen til Forumet:flag_bp:

Som ny, bør du få ekstra raskt svar:wink:

 

Det var litt av noen foringer...

Den øverste sorte ringen er sot som dannes over øvre stempelfjær.

Så ser du neste fjærs stoppleie.

På min dårlige mobil så ser jeg noe jeg tror er korrosjon, trolig fra sjøvann i sylinderne.

I tillegg tror jeg at jeg ser materiale på sylinderveggen som kan være stempelmateriale fra en real varmskjæring...  og på toppen av det ser jeg grove honeriper som ikke er sammenhengende, noe som trolig bekrefter at sylinderveggen ikke er plan.

 

Håper jeg tar feil, og at noen med en god PC skjerm kan avkrefte...

 

Målte du kompresjon på motoren før demontering??

 

Edit: det kan være at du også har etseskader i foringen som følge av forsøk på å fjerne stempelmateriale med syre.

Link to post
dieselfan skrev 54 minutter siden:

I tillegg tror jeg at jeg ser materiale på sylinderveggen som kan være stempelmateriale fra en real varmskjæring... 

La også merke til det der. Ser ut som aluminium som er kaldsveiset i sylinderveggen. Der må det ha vært varmt! Kunne vært interessant å sett stemplene.

 

Ellers en imponerende analyse av beskaffenheten i sylinderen 👍

Link to post

Motorn ble skikkelig varmkjørt før jeg kjøpte den pga reimhavari. Den har gått egentlig problemfritt 300 timer i mitt eie, men går sakte varm ved høy belastning over 3300omdr og i grov motsjø med ferielast. Etter utelukking av alt annet ble det nedplukking av motor.


stemplene ser fine ut skal legge ut noen bilder.

 

Planen var egentlig honing å nye ringer, men blir nok nye foringer.

 

Kanskje et godt eksempel på å stå seg ihjel? 600 timer på 26 år.

Link to post
dieselfan skrev for 15 timer siden:

Ser dette er din første post så: Velkommen til Forumet:flag_bp:

Som ny, bør du få ekstra raskt svar:wink:

 

Det var litt av noen foringer...

Den øverste sorte ringen er sot som dannes over øvre stempelfjær.

Så ser du neste fjærs stoppleie.

På min dårlige mobil så ser jeg noe jeg tror er korrosjon, trolig fra sjøvann i sylinderne.

I tillegg tror jeg at jeg ser materiale på sylinderveggen som kan være stempelmateriale fra en real varmskjæring...  og på toppen av det ser jeg grove honeriper som ikke er sammenhengende, noe som trolig bekrefter at sylinderveggen ikke er plan.

 

Håper jeg tar feil, og at noen med en god PC skjerm kan avkrefte...

 

Målte du kompresjon på motoren før demontering??

 

Edit: det kan være at du også har etseskader i foringen som følge av forsøk på å fjerne stempelmateriale med syre.

Ble litt for ivrig etter å skru så komp testen ble avglemt selvom jeg hadde nyinnkjøpt adapter…

 

Tror ikke de er syrevasket. Kjenner til de forrige eierne av båten.  Har hatt litt troen på korrosjon selv pga mye stillstand fra tidligere eier. Skal slenge ut noen bilder av stempler når jeg kommer meg i garasjen.

Link to post

Når først motor er splittet i atomer. Så er det like greit å gjøre jobben skikkelig ja. Så enig med Hulda. Nye liner kit å rådelagre.

Husker når jeg skulle splitte den 41 jeg kjøpte billig. Den hadde stått på et verksted i DK i 6år eller mere uten å bli rørt.

Måtte bruke hydraulisk presse for å få ut stempler fra foringer. Alt gikk i skrap container å motor ble samlet med nye deler innvendig.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Enig. Som @Hulda skriver så ser det ut som om det mangler en bit på det ene stempelet, og som @dieselfan skriver lenger opp kan det se ut som om den ene sylinderforinga er urund. Feilmontering? Skulle jeg gjenbrukt gamle deler ville jeg i alle fall forsøkt å skrape vekk aluminiumen som er kaldsveist i sylinderveggene og målt foringer og stempler for urundhet. 

Link to post
dieselfan skrev 1 minutt siden:

Godt poeng @Eikai den motoren er det trolig metallspon både her og der...

 

TS kan trøste seg med at det "bare" er 4 syl og ikke 6... 

Det er 33% spart det 🙂

 

Metallspon, sot og andre partikler som han kommet inn på en eller annen finurlig måte. 

 

Jeg har sett hvor mye som kommer ut av en kad42 og jeg fikk meg ett lite sjokk da, samme med en 10år gammel d6. Etter det, så blei det bygd ett stativ og kar, kun til vasking av motorer 

Link to post
Eika skrev 27 minutter siden:

Når den først er plukka i deler, sett den over ett kar med diesel, lensepumpe og slange inn i en av kanalene, så får du vaska vekk mye gammel drit iløpet av noen timer 

Det er nok lurt. Spekulerer å ta ut kammen som er det eneste igjen i blokka og levere til syrebad hos cylmo

Link to post
Dillemann skrev for 17 timer siden:

Bare å legge inn bestilling hos slp

Har du noen erfaring med deler og kvalitet herfra? Ser ut som de produserer delene selv?

 

SLP - SWEDISH LORRY PARTS

Swedish Lorry Parts is a Swedish company specializing in replacement parts suitable for Volvo Off Highway machinery, Volvo/Scania trucks and buses and Volvo Penta/Scania marine and industry.  We have our own production and product development. As our customer you can be completely safe in the knowledge that our demand for high quality encompasses the whole production from purchasing to complete product.

Link to post
volvo_penta_ skrev for 3 timer siden:

Har du noen erfaring med deler og kvalitet herfra? Ser ut som de produserer delene selv?

 

SLP - SWEDISH LORRY PARTS

Swedish Lorry Parts is a Swedish company specializing in replacement parts suitable for Volvo Off Highway machinery, Volvo/Scania trucks and buses and Volvo Penta/Scania marine and industry.  We have our own production and product development. As our customer you can be completely safe in the knowledge that our demand for high quality encompasses the whole production from purchasing to complete product.

Har kjøpt endel ytre deler fra de før med god kvalitet. Har forhørt meg med lokalt motorverksted, de hadde ikke noe å utsette på interne slp deler. 

Link to post
Eika skrev for 18 timer siden:

 

Metallspon, sot og andre partikler som han kommet inn på en eller annen finurlig måte. 

 

Jeg har sett hvor mye som kommer ut av en kad42 og jeg fikk meg ett lite sjokk da, samme med en 10år gammel d6. Etter det, så blei det bygd ett stativ og kar, kun til vasking av motorer 

Har fu boe bilder av oppsettet? Kjørte du slange inn hullene bak oljekjløler/hus på siden av blokka?

Link to post

Det er bare ett stålstativ med en kasse under, jeg trur det er inn der de har satt slangen, jeg er ikke noe mekaniker så jeg kaster bare noen blikk bort og ser på resultatet til slutt 

 

Jeg prata med en av mekanikerene nå, måtte vist flytte litt rundt på slangen, sånn at du fikk spyla fra forskjellige vinkler for da var det mer som løsna. Lar du det stå og gå over natta, så får du ett sjokk dagen etter sier de 

Link to post

Kjøpte komplett overhalings sett  fra de for noen år siden. 
Da var jeg uheldige. Viste seg at de hadde hatt en serie med foringer som var feil på. Disse var ca 3/10 mm for trange.

Dette førte til motor skar seg på slutten av sesongen, når jeg hadde kjørt  full gass forbi en kryssende båt.

Så hadde jeg kjøpt alt via marinepartsnorge. De var så ikke helt så samarbeids villige, da de mente alt var ok.

tok noen måneder med krangling. Først når vi trua med å gå til avisa med bevisene, så var det plutselig ikke problem lengre, å nye deler kom. Da hadde vi dokumentert at det var flere som hadde samme opplevelsen, samt feil på dim av foringer, samt at SLP hadde tatt ansvar hos andre. Så tydeligvis var det Marineparts som ikke ville rydde opp i første omgang.
 

Foringer er like på 31/32/41/42/43 å sikkert også på 44 å 300.

Men etter vi overhalte motor på nytt var alt ok. De levere jo til mye utstyr som har høybelastning. Så hadde kjøpt fra de igjen. Vet om en del 41 som er overhalt med deres deler i etterkant uten noen problemer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...