dude Startet 8.August.2023 Del på Facebook Startet 8.August.2023 Jeg har en gammal seilbåt som sikkert er best å la naturen ta tilbake. I den forbindelse tenker jeg på at bly har jo en brukbar kilopris om dagen, og at min kjøl er oppgitt til å veie 1200kg. Så da kan jeg få noen kroner for å bidra til miljøet. Er det noen her på båtplassen som veit, eller har tips om noen slike som har informasjon, gjerne erfaring om hvor, og hvordan man oppfører seg om man ønsker å selge slikt som skrapmetall? Vi befinner oss på Nordvestlandet. Nå er spørsmålet mest tenkt praktisk, Jeg har kompetanse og gjør alt sjøl er tanken. hvordan få av kjølen,? sage? hvilken sag? Om bolter sitter fast gjerne, eller er utilgjengelige. Hvordan frakte båt og kjøl etterpå osv. ikke nødvendigvis skraphandler generellt, men gjerne om noen kjenner til/ har erfaring av slike som tar imot slikt. Om man på generell basis leverer slikt på skraphandler må man betale for behandling og sitter igjen bare med reninger, det var ikke tanken. Takk for engasjement. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 dude skrev 23 minutter siden: Er det noen her på båtplassen som veit, eller har tips om noen slike som har informasjon, gjerne erfaring om hvor, og hvordan man oppfører seg om man ønsker å selge slikt som skrapmetall? Vi befinner oss på Nordvestlandet. Ta kontakt med en skraphandler. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Best betalt får du nok om du kutter opp i 34kg barrer og avetere på Finn. Om du i tillegg kjøper/låner en hardhetsmåler så øker interessen/verdien om blyet ditt har en etterspurt hardhet. Om du sier litt om du kan gjøre litt selv eller om du ønsker at noen skal komme og hente båten så er det enklere å gi råd som er nyttige for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 dieselfan skrev for 2 timer siden: Best betalt får du nok om du kutter opp i 34kg barrer og avetere på Finn. Om du i tillegg kjøper/låner en hardhetsmåler så øker interessen/verdien om blyet ditt har en etterspurt hardhet. Om du sier litt om du kan gjøre litt selv eller om du ønsker at noen skal komme og hente båten så er det enklere å gi råd som er nyttige for deg. Mener du 3-4 kg barrer, det høres da veldig smått ut. Om du mener 34 kg, hvorfor akkurat det? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 8.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2023 Hardhet har sammenheng med blykvalitet da ettersom jeg tenker? Så er det jo dette at ene skraphandleren jeg snakka med argumenterte med lav pris fordi man ikke kunne vite om, og evt hvor mye stål og betong og annet de hadde putta oppi. Var det vanlig på åttitallets Orustbåter at man putta masse greier oppi blykjølen? som veier fra under en femtedel som opptil 70% av vekta av blyet? hva skulle hensikten være evt? man skulle tro at man brukte bly for å redusere volumet mest mulig. Er det ingen som har levert slikt av alle her på Båtplassen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 dieselfan skrev for 3 timer siden: Best betalt får du nok om du kutter opp i 34kg barrer og avetere på Finn. Er også litt nysgjerrig på dette med 34 kilos barrer. Ellers enig i at en oppdeling i barrer og selge videre i mindre kvanta kan være smart. En mulighet for å sikre at dette er rent bly kan være å smelte det over i former. Former kan lages i stål, gips osv. Ved å varme rett på kjølen med en propanbrenner eller skjærebrenner kan man smelte blyet slik at det renner ned i ei øse. Så er det bare å helle blyet videre i ei form. Jeg ville kanskje ikke støpt større barrer enn 10-20 kg. Bare husk at bly avgir giftig gass når det smelter, så bruk helst ei god vernemaske. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kallethekid Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Lazyjack skrev for 1 time siden: Mener du 3-4 kg barrer, det høres da veldig smått ut. Om du mener 34 kg, hvorfor akkurat det? En vild gjetting er kanskje fordi 35 kg er maks man kan sende som normal pakke med Posten/bring? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Kallethekid skrev 1 minutt siden: En vild gjetting er kanskje fordi 35 kg er maks man kan sende som normal pakke med Posten/bring? Ahh, det var ikke dumt gjettet Så får vi se om @dieselfan dukker opp med fasiten etterhvert Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 dude skrev for 1 time siden: Hardhet har sammenheng med blykvalitet da ettersom jeg tenker? Det kan ha det men ikke nødvendigvis. Om en har fått tak i setteri-bly så er det meget godt betalt i enkelte miljøer. Om noen har blandet inn zink så er blyet nær sagt ubrukelig for de som betaler best. Smeltetemperatur og hardhet er enkle faktorer som gir en god på hva du har. De aller fleste som driver metallomsetning i Norge i dag vet at mange ikke vet. Derfor kan du bli møtt med. "Dette må du vanligvis betale mye for å bli kvitt, men jeg skal være grei med deg og la deg levere det kostnadsfritt" også kommer jeg og kjøper det for 20kg... Ikke la deg bli svindlet. Mange i veteranseilbåtmiljøet er forbanna på at noen er villige til å kjøpe bra bly for 20kr kiloen, de ønsker det gratis... Mandag møtte jeg en hollender som kjøper lettmetallfelger, gamle dynamoer, kopper, zink, aluminium, bly og jern, som han frakter hjem og tjener godt på... dumme naive nordmenn sa han... 35 kilo er som flere vet den tyngste pakka du kan sende med noen av de største aktørene til hele Norge som privatperson. Pallefrakt er i mine øyne dyrt og veldig få på mine trakter får det til uten firmaavtale. Om båten er vrak så kan du vel skjære ut kjølen med en motorsag, kutte bort treverket fra stykket, kappe ut stykker/barrer med aligatorsag. Bruk smale og grove blader. Hold turtallet nede. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Å mange skraphandlere, tar vel kun i mot fra firma om du skal betale for det. yngste gutten i huset, skulle levere en del kobber, fra gamle varmepumper. Da måtte jeg stå bak med firma, for de ville ta i mot fra han. De er vel livredde det er tyvgods nå om dagen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
eysteind Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Hei! Leverte mitt gamle aluminiumstak til Franzefoss Gjenvinning på Hareid og ble overrasket over å få penger tilbake. Dette er noen år siden, men vært å sjekke ut! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 dieselfan skrev On 8.8.2023 at 23.44: dumme naive nordmenn sa han... Tror mange av oss ikke skjønner att søppel kan selges. Heiv enn katalysator som i ettertid viste seg å være verdt penger for ett par tre år siden. Noen påstod 1000kr mens andre sa halvparten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.