Jump to content

Resirkulering av blykjøl? Nordvestlandet


dude

Recommended Posts

Jeg har en gammal seilbåt som sikkert er best å la naturen ta tilbake.

 

I den forbindelse tenker jeg på at bly har jo en brukbar kilopris om dagen, og at min kjøl er oppgitt til å veie 1200kg.  Så da kan jeg få noen kroner for å bidra til miljøet.

 

Er det noen her på båtplassen som veit, eller har tips om noen slike som har informasjon, gjerne erfaring  om hvor, og hvordan man oppfører seg om man ønsker å selge slikt som skrapmetall? Vi befinner oss på Nordvestlandet.

 

Nå er spørsmålet mest tenkt praktisk, Jeg har kompetanse og gjør alt sjøl er tanken. hvordan få av kjølen,? sage? hvilken sag?  Om bolter sitter fast gjerne, eller er utilgjengelige.  Hvordan frakte båt og kjøl etterpå osv. ikke nødvendigvis skraphandler generellt, men gjerne om noen kjenner til/ har erfaring  av slike som tar imot slikt. Om man på generell basis leverer slikt på skraphandler må man betale for behandling og sitter igjen bare med reninger, det var ikke tanken. 

 

Takk for engasjement.

Link to post

Best betalt får du nok om du kutter opp i 34kg barrer og avetere på Finn.

Om du i tillegg kjøper/låner en hardhetsmåler så øker interessen/verdien om blyet ditt har en etterspurt hardhet.

 

Om du sier litt om du kan gjøre litt selv eller om du ønsker at noen skal komme og hente båten så er det enklere å gi råd som er nyttige for deg.

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Best betalt får du nok om du kutter opp i 34kg barrer og avetere på Finn.

Om du i tillegg kjøper/låner en hardhetsmåler så øker interessen/verdien om blyet ditt har en etterspurt hardhet.

 

Om du sier litt om du kan gjøre litt selv eller om du ønsker at noen skal komme og hente båten så er det enklere å gi råd som er nyttige for deg.

Mener du 3-4 kg barrer, det høres da veldig smått ut. Om du mener 34 kg, hvorfor akkurat det?

Link to post

Hardhet har sammenheng med blykvalitet da ettersom jeg tenker?

 

Så er det jo dette at ene skraphandleren jeg snakka med argumenterte med lav pris fordi man ikke kunne vite om, og evt hvor mye stål og betong og annet de hadde putta oppi. Var det vanlig på åttitallets Orustbåter at man putta masse greier oppi blykjølen? som veier fra under en femtedel som opptil 70% av vekta av blyet? hva skulle hensikten være evt? man skulle tro at man brukte bly for å redusere volumet mest mulig.

 

Er det ingen som har levert slikt av alle her på Båtplassen?

Link to post
dieselfan skrev for 3 timer siden:

Best betalt får du nok om du kutter opp i 34kg barrer og avetere på Finn.

Er også litt nysgjerrig på dette med 34 kilos barrer. 

 

Ellers enig i at en oppdeling i barrer og selge videre i mindre kvanta kan være smart. En mulighet for å sikre at dette er rent bly kan være å smelte det over i former. Former kan lages i stål, gips osv. Ved å varme rett på kjølen med en propanbrenner eller skjærebrenner kan man smelte blyet slik at det renner ned i ei øse. Så er det bare å helle blyet videre i ei form. Jeg ville kanskje ikke støpt større barrer enn 10-20 kg. Bare husk at bly avgir giftig gass når det smelter, så bruk helst ei god vernemaske.

Link to post
dude skrev for 1 time siden:

Hardhet har sammenheng med blykvalitet da ettersom jeg tenker?

Det kan ha det men ikke nødvendigvis. Om en har fått tak i setteri-bly så er det meget godt betalt i enkelte miljøer. Om noen har blandet inn zink så er blyet nær sagt ubrukelig for de som betaler best. Smeltetemperatur og hardhet er enkle faktorer som gir en god på hva du har.

De aller fleste som driver metallomsetning i Norge i dag vet at mange ikke vet. Derfor kan du bli møtt med. "Dette må du vanligvis betale mye for å bli kvitt, men jeg skal være grei med deg og la deg levere det kostnadsfritt" også kommer jeg og kjøper det for 20kg...
Ikke la deg bli svindlet.

Mange i veteranseilbåtmiljøet er forbanna på at noen er villige til å kjøpe bra bly for 20kr kiloen, de ønsker det gratis...

Mandag møtte jeg en hollender som kjøper lettmetallfelger, gamle dynamoer, kopper, zink, aluminium, bly og jern, som han frakter hjem og tjener godt på... dumme naive nordmenn sa han...

 

35 kilo er som flere vet den tyngste pakka du kan sende med noen av de største aktørene til hele Norge som privatperson. Pallefrakt er i mine øyne dyrt og veldig få på mine trakter får det til uten firmaavtale. 

 

Om båten er vrak så kan du vel skjære ut kjølen med en motorsag, kutte bort treverket fra stykket, kappe ut stykker/barrer med aligatorsag. Bruk smale og grove blader. Hold turtallet nede.

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...