Jump to content

Yanmar 6LP serie - Oljetrykk sensor/instrument - problematikk/bytte


VegJoh

Recommended Posts

På min Yanmar 6LPA-STP, fikk jeg på forsommeren problemer med at instrumentet for oljetrykk begynte å fluktuere. Det endte med at det etter en tid også makset ut og ble liggende helt i peak på topp av instrumentet.

Fikk etter litt undersøkelse lokalisert feilen til sensoren som sitter på motor. Det viste seg at denne hadde en innvendig lekkasje som gjorde at olje kom inn og kortsluttet den. Renset og blåste ren og fikk den midlertidig til å fungere igjen før den på ny kortsluttet og ga full lesning på instrument. 

 

Ny sensor (part.nr: 19773-91501) viste seg å være en kostbar sak (+ 2400,- i skrivende stund), og jeg begynte å se på alternativer. 

 

Etter litt etterforskning fant jeg ut at sensoren fra Yanmar fungerte slik at den hadde en motstand på 83ohm når den ikke var trykksatt og 12 ohm når den var maks trykksatt (som er 8bar for denne). Dette betyr også at det originale instrumentet/klokken fra Yanmar vil forholde seg til disse verdiene og f.eks når trykket er 4 bar, så vil sensor ha en motstand på ca 47ohm for at klokkeslettet skal vise 4bar. 

Det betyr igjen at skal man bytte sensor, så må man ha en sensor som jobber innenfor den samme motstandsskalaen. Det skulle vise seg vanskelig å finne en alternativ sensor som jobbet i dette spekteret. Det kan nesten virke som om dette er en proprietær Yanmar del.

Jeg valgte derfor å gå for et komplett bytte av både sensor og instrument. 

 

Når man går ut på dette markedet er det greit å ha tunga i rett munn. Det finnes sensorer som er vanlige i USA og mange av disse jobber i spekteret fra 240ohm til 33ohm, der sensor har 240ohm motstand når den ikke er trykksatt og 33ohm når den har maks trykk. De "europeiske" typene jobber i hovedsak i spekteret 10-180ohm. Der 10ohm er ikke trykksatt og 180ohm er maks trykksatt (altså komplett motsatt av de "amerikanske"). Dette er jo ikke ukjent for mange, da dette gjelder flere sensorer/instrumenter. 


Det som imidlertid er viktig er at man, før man bytter enten en sensor eller et instrument, har helt klart for seg hva man har fra før  for at verdiene skal bli riktige. 

En annen faktor er også at sensorer leveres i forskjellige skalaer. Noen sensorer vil ha en skala fra 0-5 bar, mens andre igjen jobber i 0-10bar skala. Her ma man også velge riktig/samme instrument og sensor. 

 

Jeg gikk til anskaffelse av et KUS/wema instrument fra 0-10bar og en kus/wema sensor fra 0-10 bar. 

For 6LP så er maks oljetrykk ca. 4,5Bar så et alternativ kunne vært å gå for instrument sensor fra 0-5bar, men jeg ville ha nåla litt midt på ved fullt trykk for å raskt kunne identifisere et økende/synkende oljetrykk. 

 

En annen faktor som jeg oppdaget var at den originale oljesensoren til Yanmar ikke hadde samme gjenger som 95% av resten av markedet for oljesensorer. Der 95% av markedet har 1/8NPT som standard på sensorene, hadde Yanmar R1/8 (BSPT) gjenger. 

Så her måtte det en fitting til for å få det til å passe sammen. 

 

Sensor og instrument kan med fitting/overgang lett byttes ut og kabler kan gjenbrukes. For Yanmar er her:

gul/svart = ledning fra sensor til instrument

rød/grønn = + til instrument (via tenning)

sort = - til instrument

grå/sort = + til lys instrument

sort = - til lys instrument.

 

 

image.jpeg.9ce028d59764227bce2db0d48bf17f86.jpeg

Oljesensor sitter på babord side av motor, rett foran starter.

 

image.jpeg.cfc680a6b1d4cf19b483d1ee6b0beab4.jpeg

Original sensor med R1/8 (BSPT) gjenger. (83-12ohm)

 

image.jpeg.714460a3241e59ee29a1c413bd7946e7.jpeg

Baksiden av originalinstrument. 

 

image.jpeg.bfbb02f618c02c6938d4b08f91e925be.jpeg

image.jpeg.d5bf6e8f99ef5956cec5935a2594d468.jpeg

Ny sensor og nytt instrument fra KUS(wema) - Vær oppmerksom på at akkurat denne sensoren har 2 kontaktpunkter. Ett som skal til instrument og et som kan brukes som en oljetrykk alarm. 6LPA har egen bryter for oljetrykkfall så det er kun kontaktpunktet for instrument som skal tilkobles (G)

 

image.jpeg.a3e70eaad6d6d81997b85d4016757cac.jpeg

Fitting fra 1/8NPT hunn til R1/8 (BSPT) hann.  (Det er ikke noe poeng å forsøke å få 1/8NPT inn i hullet, det passer ikke. Man må ha fittingen).
 

 

image.jpeg.666056941a544b3de33d83dc4315fb00.jpeg

Ny sensor på plass med fitting. 

 

image.jpeg.94c6106eb6e6ab9e175a338f69f60ef0.jpeg

Ferdig installert og normale/stabile oljetrykksverdier. 

 

Pris? 

Ny sensor kus: 329,-

Nytt instrument kus: 299,-

Fitting: 100,-

 

Håper dette kan være til hjelp for noen andre som opplever samme problemer. I følge en del utenlandske forum som jeg også følger, så er defekt/kortsluttet oljesensor fra Yanmar et hyppig/kjent problem.

 

 

 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 27 minutter siden:

Håper dette kan være til hjelp for noen andre som opplever samme problemer. I følge en del utenlandske forum som jeg også følger, så er defekt/kortsluttet oljesensor fra Yanmar et hyppig/kjent problem.

 

 

Superbra, VegJoh ! Det er jo sammen med temperaturnåla de 2 instrumentene som forteller om man har et problem med motoren, eller ikke. Topp med alternative deler ! Takk for super innsats på forumet forøvrig også !

Link to post
Share on other sites

Du er et oppkomme av kunnskap @VegJoh!!

Har sagt det før at jeg har lyst til å putte deg og @Komodo inn i båten min med mat og drikke for så å slippe dere ut igjen til bedre drikke etter litt herjing i Storebroen!😁😁😁

Men ikke kjøp flere instrumenter før du har snakket med meg! Det kan fort bli billigere!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 17 minutter siden:

Er Kus eller Yanmar sine løsninger voltsensitive?

 

Uten at jeg har plukket de fra hverandre for å se på innmaten, så fungerer de som en enkel motstand. 

 

Sensor tar jord fra motorblokka via den gjengede delen av sensoren. Dette sendes til instrument. Instrumentet måler da fall/økning i spenning som følge av varierende trykk i form av motstand i Ohm.  Siden instrument både har + inn og - inn i tillegg til -/jord fra sensor, så er jeg ganske sikker på at instrumentet korrigerer opp mot spenning på batteri (f.eks om den har 11,8V eller 14,4 så vil den fortsatt vise riktige verdier på instrument)

 

Hvis det var dette du tenkte på, med spørsmålet :smiley:

 

Men, dette skal jeg ta og teste skikkelig. Jeg har litt småtteri liggende på arbeidsbenken hjemme, så skal få verifisert svaret mitt. 


Ellers, så takk for hyggelige tilbakemeldinger til dere som har kommentert. Det tar jo litt tid og tankevirksomhet å lage en grei "hvordan gjøre det"-tråd, så hyggelig at det settes pris på og kan være til nytte :thumbsup:

 

 

Worry II skrev 38 minutter siden:

Det er jo sammen med temperaturnåla de 2 instrumentene som forteller om man har et problem med motoren, eller ikke

Og en EGT-sensor i tillegg, så blir det tilnærmet perfekt :yesnod:

 

 

Chilli Solbris skrev 22 minutter siden:

Har sagt det før at jeg har lyst til å putte deg og @Komodo inn i båten min med mat og drikke for så å slippe dere ut igjen til bedre drikke etter litt herjing i Storebroen!

Aldri feil med bedre drikke :lol:

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 36 minutter siden:

Sensor tar jord fra motorblokka via den gjengede delen av sensoren. Dette sendes til instrument. Instrumentet måler da fall/økning i spenning som følge av varierende trykk i form av motstand i Ohm.  Siden instrument både har + inn og - inn i tillegg til -/jord fra sensor, så er jeg ganske sikker på at instrumentet korrigerer opp mot spenning på batteri (f.eks om den har 11,8V eller 14,4 så vil den fortsatt vise riktige verdier på instrument)

 

Hvis det var dette du tenkte på, med spørsmålet :smiley:

Jepp, det var akkurat det jeg tenkte på, takk👍

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 19 timer siden:

Men, dette skal jeg ta og teste skikkelig. Jeg har litt småtteri liggende på arbeidsbenken hjemme, så skal få verifisert svaret mitt. 

 

Gjorde en liten test for sikkerhets skyld.

 

B44BE44E-2B30-4438-9F6D-D629CA109CE8_1_105_c.jpeg.92922cc2bf830dbb676f403f6d726e0a.jpeg

 

Enkelt koblingsskjema på hvordan disse fungerer. Sensor fungerer som en variabel motstand(avhengig av trykk) mellom jord og + på batteriet.

 

8ABBCA89-AA81-4225-851A-D873E2AD5C6D_1_105_c.jpeg.9e71dd5771fa1c33fe0f8f12e5fec8cc.jpeg

 

Hadde et Faria instrument på 10 bar som er fra 0-180 ohm. Dvs. 10 ohm 0 på instrument, 180ohm 10 på instrument. 

 

111DBAB7-4CCC-4F30-A648-C8600F27104F_1_105_c.jpeg.be5f57f3d829d6cf07a9ad5d0df5e014.jpeg

Satte på en motstand på 100ohm mellom jord og innkontakt for sender. Denne simulerer da senderen jf. skissen over.

100ohm er litt over halvparten av 10-180ohm og instrumentet skal da vise i overkant av 5bar.

 

63AE936D-2710-4B18-BEA8-6C74BA8FBAF6_1_105_c.jpeg.b79fabeb1d3fec5d1320356006e58eaa.jpeg

Startet med å teste det ved å gi instrumentet 11,6V - verdien er litt over 5bar.

 

29717D3B-9FB8-43EB-B0AC-79D14E00EEAF_1_105_c.jpeg.0e15f0fd15bf8bfbbbe2cc9ef00b87f1.jpeg

Øket spenningen til 14,3V - instrumentet viser samme verdi og nålen flytter seg ikke.

 

 

dieselfan skrev for 20 timer siden:

Er Kus eller Yanmar sine løsninger voltsensitive? 

Svaret er nei :thumbsup:

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Overveiende sansynlig er instrumentet bygget opp med en Whetstone målebro.

Gammelt og genialt ptinsipp som gjør ohmske givere uavhengig av forsyningsspenning.

På tegning under er viserinstrument koblet mellom klemmene 'V'.

 

Bildet er hentet herfra: Wheatstone Bridge Circuit | Theory, Example and Applications (electronicshub.org)

Står også forklart på Wikipedia: Wheatstone-bro – Wikipedia

 

Wheatstone-Bridge-for-Strain-Measurement.jpg.aea801dca89a98c65ea655d58f7b6756.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke alle slike målere er så "avansert". Mitt gamle instrument fra Wema for vanntanken viser mer ved 14,4V enn ved 12,6V, uten at det bekymrer meg. Ellers har jeg vært gjennom samme runden med gjengeproblemer ved installering av Kus oljetrykkmåler. Men det løste seg også med en overgang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Overveiende sansynlig er instrumentet bygget opp med en Whetstone målebro.

Veldig interessant @Jens_P :yesnod:

 

Jeg tenkte kanskje det kunne vært en liten pcb spenningsregulator (tilsvarende en LM317 eller lignende, de har svært stabil ut spenning med varierende inn spenning) som stod i instrumentet og kjørte ned input volt til 7-8 volt og brukte dette som utgangspunkt for videre måling. 

 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Men det løste seg også med en overgang.

:thumbsup:

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

:blush::blush::blush::blush:

Beklager vranglære!

 

Har lekt litt med tall og oppdager at målebroa ikke er så fantastisk som jeg påstår.

Resultatet over V i figuren vil definitivt endre seg med påtrykt spenning.

 

Da er det som @VegJoh skriver at spenning er stabilisert i instrumentet.

 

 

:blush::blush:

Nå skal jeg grave stort dypt hull og krype ned i dette.

 

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 16 timer siden:

 

:blush::blush::blush::blush:

Beklager vranglære

 

 

Jens_P skrev for 16 timer siden:

 

:blush::blush:

Nå skal jeg grave stort dypt hull og krype ned i dette.


Nå er jo jeg så heldig å være trådstarter her, så da kan vel også jeg mene noe om inneholdet i tråden.

 

@Jens_P du skal på ingen måte grave noe hull eller hevde vranglære. Dette et diskusjonsforum og da er det jo nettopp det å komme med innspill og så diskutere hvor vidt det kan være slik eller sånn som er greia. 
 

Jeg satte veldig pris på ditt innlegg om wheatstone bridge. Jeg var ikke kjent med denne koblingen fra før, men nå har jeg vært inne å lest meg opp og lært noe nytt. Fantastisk !

Det å lansere en teori og så se om det kan stemme eller ikke er jo hele hovedessensen når man pusler med slikt. Og du tok deg tid til å regne på det og deretter avkrefte :thumbsup: Helt nydelig.

 

Jeg personlig setter som sagt stor pris på de som melder deg på i diskusjonene istedet for å tie. Skulle det vise seg at ikke alle teorier og forslag er treff, så får man også lagt ned/dødt endel ting på veien og det styrker jo sluttresultatet.  
 

Når det gjelder «vranglære» så er det jo ikke det så lenge man videre i tråden får bekreftet/avkreftet ting. Skulle eventuelle fremtidige lesere av denne tråden ikke få med seg dette, eller at de ikke gidder å lese hele tråden i søken etter raske svar, så kan de skylde seg selv. 
 

Imøteser dine gode innspill i denne og andre tråder her inne @Jens_P.

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Kjedelig når tråder slutter uten noe mer krimskrams. 

 

Tenkte jeg skulle ta fra hverandre et instrument for å se hvordan det ser ut inne, kanskje vi kan komme nærmere en fasit i forhold til spenningsuavhengigheten. Men det får bli i neste episode. 

 

Denne episoden handler om å lage seg et verktøy som kan teste/kalibrere sensor før man putter det i båten. 

 

IMG_0350.jpeg.d95d8cbe66580395a1fe3788bc3408b9.jpeg

Hadde en slik tom heliumflaske som ungene fylte heliumballonger med en gang for en god stund siden. 110bar tåler den. Her kastes intet..

 

IMG_0351.jpeg.944c1af77816f5474b4d85c434b79cc1.jpeg

Boret ut et 12mm hull i begge ender og ett på siden.

 

IMG_0353.jpeg.a0ef0595d7f275b0527e80574c790213.jpeg

Tok så noen luftverktøynippler med 1/4" innvendige gjenger og kappet av en bit.

 

IMG_0354.jpeg.6bd15ea8c84267c30cafcac45b8d9a29.jpeg

IMG_0358.jpeg.4288c5ddb8b3bc7da955fad70a31098b.jpeg

Da passet de utmerket i hullene.

 

IMG_0355.jpeg.59dc67071cd48128a46104690e2cf1ef.jpeg

Litt tig-sveising på alle 3 og et utgangspunkt var skapt. 

 

Måtte også ha en overgang fra 1/4" til 1/8" NPT for å få festet på sensorene. 

 

IMG_0368.jpeg.25f92ac5bbd77dad7396ba7ccaf8bb6c.jpeg

Et endeledd til en Nissan leaf ble etter å ha kappet av et stykke emne for det. Elendig stål å maskinere. Men det fikk duge for denne gang. Som sagt, her i gården kastes intet...

 

Hev den i dreiebenken og dreiet ned og boret opp.

 

IMG_0356.jpeg.2b531fa76cdf3cbfb3161282171cafb4.jpeg

Så ble det skåret noen 1/8NPT gjenger. 

 

IMG_0357.jpeg.8407f89d120cf93bae2bfdd86f8da535.jpeg

 

IMG_0360.jpeg.5d7d36af86eadb7f6608b2ee9861a354.jpeg

På den andre siden tigget jeg på en bit av en 1/4" fitting til luftverktøy. Denne passet inn i de jeg hadde tigget på beholderen. 

 

IMG_0362.jpeg.930657994adedb49773aa049f640c4a5.jpeg

Så med litt overganger med en schraderventil, samt et manometer som også hadde 1/4" gjenger fikk jeg satt opp til en liten test. 

 

NB!!! PÅ DENNE TESTEN, TESTET JEG MED EN FARIA "amerikansk" type sensor. Den viser motsatt av det som tidligere har brukt i denne tråden. (240ohm på 0trykk, 33 på maks trykk)

 

IMG_0363.jpeg.b75f495a4bb0d030b5ba6f9a88419c66.jpeg

Multimeter koblet på og null trykk. Sensor viser ca 240 Ohm.

 

IMG_0364.jpeg.636887bbe3655bb2006b5d9d8646cf28.jpeg

1 bar 212 ohm.

 

IMG_0365.jpeg.b10a80643919a92acf38893d24c5a2fc.jpeg

2 bar 164ohm

 

IMG_0366.jpeg.9316db5c00e56009493e379bc4efac2b.jpeg

3 bar 131 ohm

 

IMG_0367.jpeg.57ff7b1463dea5fe1dcdcad0b6900670.jpeg

4,1 bar 101ohm. 

Grunnen til at jeg tok akkurat dette med er fordi at i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/171056-varierende-oljetrykk-på-måleren-mercruiser-17/#comment-2427112

så er en av testene å teste sensor (amerikansk type) til 4,2 bar og da skal denne vise 103ohm (+-15).  Så denne sensoren ser ut til å fungere tilfredstillende. 

 

Tanken videre er å teste den opp mot en sensor og et instrument, og se på nøyaktigheten av instrumentet opp mot det manuelle manometeret. Tanken er også å fylle beholderen helt full med motorolje før jeg trykksetter. Da får jeg rett viskositet, samt at dette er prosedyren da man trykktester dykkerflasker. Da er det kun en liten mengde luft som blir komprimert, og da kan man trykksette med et høyere trykk uten fare for at deler fyker i alle retninger dersom det skulle bli brudd et eller annet sted. 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Morsomt labforsøk :thumbsup:

 

VegJoh skrev 26 minutter siden:

Tanken videre er å teste den opp mot en sensor og et instrument, og se på nøyaktigheten av instrumentet opp mot det manuelle manometeret. Tanken er også å fylle beholderen helt full med motorolje før jeg trykksetter. Da får jeg rett viskositet, samt at dette er prosedyren da man trykktester dykkerflasker. Da er det kun en liten mengde luft som blir komprimert, og da kan man trykksette med et høyere trykk uten fare for at deler fyker i alle retninger dersom det skulle bli brudd et eller annet sted. 

 

Hvorfor ikke gjøre det enda mer kontrollert? Du trenger jo strengt tatt ikke lufttrykk i det hele tatt. Du kan bare montere en plungersylinder (hvis du kjenner begrepet) som du skrur kontrollert inn og bygger opp trykket hydraulisk. Kan fremdeles bruke heliumflaska, må bare bygge om den ene enden litt.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Du kan bare montere en plungersylinder (hvis du kjenner begrepet) som du skrur kontrollert inn og bygger opp trykket hydraulisk.

Kjenner ikke til det, nei..  Kunne vært artig å se nærmere på :thumbsup:

 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Hvorfor ikke gjøre det enda mer kontrollert?

På hvilken måte blir det mer kontrollert enn med metoden jeg foreskrev? Har den noen store gevinster?

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

På hvilken måte blir det mer kontrollert enn med metoden jeg foreskrev? Har den noen store gevinster?

Store gevinster er vel å ta i, men jeg ser for meg at det blir litt lettere å få det presist. Dessuten slipper du komprimert luft. 

 

En plunger er en stempelstang uten stempel. Prinsippet er at plungeren presses inn i en tett, oljefylt beholder og fortrenger volum. Dette gjør at trykket bygges opp. Hvis du gjenger opp den utvendige plungeren er det diameteren på den og stigningen på gjengene som bestemmer hvor fintfølende du kan øke og redusere trykket. Meget enkelt system, du trenger bare en tetning.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Store gevinster er vel å ta i, men jeg ser for meg at det blir litt lettere å få det presist. Dessuten slipper du komprimert luft. 

Jeg ser for meg på den her at jeg kun trenger at den kan jobbe i området 0-10 bar, da det er her de sensorene som er aktuelle jobber. Den sykkeldemper-pumpa som jeg bruker her skal klare å pumpe til 12bar iht. spec. Presisjonen er selvfølgelig en greie. Får se hvor mye jeg skal legge i det. Det er vel strengt tatt ikke hver dag jeg kommer til å få brukt for denne :giggle:

 

dieselfan skrev for 6 timer siden:

(Her ble det en økt med jigg til EGT kalibrering /test av 6LP(A)-Sxxx eksosmanifolden)

Du skjønner at den kommentaren der forplikter både i form av tekst og bilder i denne tråden ??

"Yanmar 6LP / 6LPA – Effektøkning av mekanisk dieselmotor"   :clap::clap::clap:

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

Jeg ser for meg på den her at jeg kun trenger at den kan jobbe i området 0-10 bar, da det er her de sensorene som er aktuelle jobber. Den sykkeldemper-pumpa som jeg bruker her skal klare å pumpe til 12bar iht. spec. Presisjonen er selvfølgelig en greie. Får se hvor mye jeg skal legge i det. Det er vel strengt tatt ikke hver dag jeg kommer til å få brukt for denne :giggle:

Ja, det kan jo fort bli litt overkill for et redskap man kanskje aldri skal bruke igjen :giggle: Det er jo i prinsippet samme måte som når vi kalibrerer manometre. En stokk hvor du skrur på et (eller flere) manometer, og ei oljepumpe for å få opp trykket. 

 

VegJoh skrev 1 time siden:

Du skjønner at den kommentaren der forplikter både i form av tekst og bilder i denne tråden ??

"Yanmar 6LP / 6LPA – Effektøkning av mekanisk dieselmotor"   :clap::clap::clap:

Ja, ikke sant 👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...