Jump to content

Varierende oljetrykk på måleren - Mercruiser 1.7


Bigdrago

Recommended Posts

Hei!

Sleit med at nålen på oljetrykkmåler3n hoppet fra 0 til vanlig trykk.

Oljetrykkgiveren hadde masse rust så byttet til ny, kabelsko som satt fast i den bare smuldret opp. Den nye viste korrekt med en gang men etter å ha kjørt i dag så kan den gå fra normalt trykk til 0, ligge der en stund for å så komme tilbake til vanlig trykk.

Motoren har i tillegg enda en oljetrykksensor, det er denne som skal utløse alarmen. I det jeg slår på tenninga så piper oljetrykksalarmen men slår seg av etter at motoren har fått bygd opp trykk etter 5 sek, denne piper aldri under båtturen.

 

Hva tenker dere? Noe feil på oljetrykk eller bare en teknisk feil et sted som f.eks måleren i instrumentpanelet? Jeg satte ledningen til oljetrykkgivere  på jord og da viste måleren maks trykk, så da fungerer vel måleren da?

Motor gått 1100 timer. Uttern D55.

 

 

Screenshot_20230627_204801_AcrobatforSamsung.jpg.472e37399287d232b9a26733370da470.jpg

 

Screenshot_20230627_204734_AcrobatforSamsung.jpg.64e27d02decffeff8b422610cc94ec58.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser at det har vært lite respons på denne, så skal komme med mine erfaringer her.

 

På min Yanmar 6lpa har jeg opplevd det samme. Olietrykk har fluksert på måler og noen ganger falt ut slik du beskriver. 
 

Det er flere måter å gå frem her. På min motor var det trykksensoren som var problemet. Disse fungerer som en variabel motstand og ligger på - siden av instrumentet. Sensor tar jord fra blokka og sender fra seg en variabel spenning avhengig av trykk som går til instrument. Disse ligger vanligvis mellom 0 og 200 ohm avhengig av type. På yanmar er det f.eks 12ohm ved fullt trykk og 83 ohm ved lavt trykk. 
Dvs. hvis du setter kabel som går til sensor rett mot jord, så vil dette vise fullt trykk på instrument. 
I mitt tilfelle hadde det blitt en liten lekkasje inne i selve trykksensoren. Dette gjorde at forurenset olje (som iblandet alle partikler fra bruk i motor leder strøm) tidvis kortsluttet deler i sensor og gjorde at det flukserte og levde sitt eget liv. 

Hvis du har en splitter ny sensor, så kan du kanskje friskmelde din. Da ville jeg isåfall ha sett på ledningsnett og evt. instrumentet.

 

Du kan verifisere sensoren din ved å koble et multimeter mellom jord (-) og tilkoblingskruen på sensor, og stille multimeteret på Ohm måling. Slik kan du se om den (når du kjører eller bruker motor) har en fast og jevn ohm verdi. Hvis den ikke har det, så er der sensoren som svikter. 
 

For å være helt sikker på at motor har rett oljetrykk, så kan du invistere i et slik sett fra biltema. Her får du også med de fleste og mest brukte fittingene som du trenger for å koble trykkmåleren inn i hullet der oljesensoren sitter.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/oljetrykkmalersett/oljetrykkmalersett-2000040923

 

Oljetrykksbryter/alarm som du også nevner, har en egen sensor. Denne har ofte bare av og på verdi. Den skal gi alarm når motor ikke har oljetrykk, det er derfor helt normal at denne gir alarm når du skrur om tenningen (da motor ikke har oljetrykk ennå) Etter oppstart bygger trykket seg opp og den stilner. Så lenge den piper når man skrur om tenning så vet man at denne fungerer, men det gir alikevel ikke noe indikasjon om trykket er for lavt eller for høyt i så måte. 
 

Håper det ga deg noen flere knagger å jobbe videre med. 
Lykke til med utbedring og post gjerne en oppdatering om dine «funn» 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

 

kan den gå fra normalt trykk til 0, ligge der en stund for å så komme tilbake til vanlig trykk.


Og glemte å skrive det i forrige post. Hvis den «plutselig» går til 0, så kan det indikere at det er brudd i forbindelse mellom sensor og instrument (evt inni instrument eller sensor). Siden 0 verdi på instrument indikerer at det ikke er en komplett strømkrets (i all den tid motor faktisk har oljetrykk/alarm ikke er utløst). Dette kan F.eks skyldes brudd i en kabel, eller lignende.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg undersøkt litt mer.

Brukte et multimeter og koblet meg på + og - på oljetrykksensorinstrumentet mens motoren var i gang. Det viste 9V, da instrumentet gikk til 0 viste multimeteret 16V.

Jeg koblet meg på naboinstrumentet og der viser det stabilt 12V hele tiden.

 

Merkelige greier, hva kan forårsake dette?

En quickfiks kan være å koble fra kablene og bare koble + og - fra naboinstrumentet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Se bort fra siste. Målte punktene Sensor + Ground...ikke Ignition + ground. Uansett, ser at instrumentet har korrekt strøm.

 

Noen som kan hjelpe meg hvordan jeg måler signal fra oljetrykksgiver med multimeter? Se bilde, skal jeg koble multimeter slik? Sette rød kabel på oljetrykksgiver (C) og sort kabel på jording? Instrumentet viser 0-80psi.

20230814_153028.jpg.297edb14bc4324df196e14312f0789cb.jpg

 

@Lars H. har helt sikkert peiling :)

Screenshot_20230627_204734_AcrobatforSamsung.jpg.64e27d02decffeff8b422610cc94ec58.jpg

Link to post
Share on other sites

Takktakk Jens, selveste 1.7 eksperten. Antar at den målingen kan gjøres selv om den er tilkoblet, har ingen T-splitter.

 

Har gått til innkjøp av biltema sitt oljetrykkmålersett som plan B.

 

Er det faktisk en mulighet at det er oljetrykk ved oljetrykkalarmen men ikke ved oljetrykksgiver? Må i så fall være rusk inne i oljegangen mellom sensor og giver. Merkelige greier.

 

Hva er symptomene ved delvis defekt oljepumpe?

Link to post
Share on other sites

Originalt instrument fra teleflex.

 

Koblet til mekanisk måler, den viser rett trykk og trykket går opp og ned i takt med turtallet før den stabiliserer seg på 40 på tomgang.

Merkelige greier. Må være dårlig jordingskontakt et sted mellom batteri og selve motorblokk som gjør at forbindelsen kutter.

VideoCapture_20230815-215556.jpg.2a60cee6523b78090d5bf05bcd0c5994.jpg

 

ezgif-2-cc7d763026.thumb.gif.92c4c0c83d23de44cf595f3b754c257d.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har Mercruiser instrument i dashbord får du det fenomenet @Bitteliten hadde i sin Nidelv. Men visning på instrumnt skal være stabil, selv om den er feil.

Oljetrykk hos meg er 4 bar på tomgang og kald motor. Økes turtallet stiger trykket til 6 bar. På varm motor har jeg 4 bar på marsjfart og under 1 bar om jeg går ned på tomgang. Ikke så lavt al feillampe tenner eller det piper.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette var ikke et problem på min tidligere d55 med de samme instrumentene.

Tror det heller mot jordfeil på motorblokk🤔 målte mellom 4 og 9 bar (rusing kald motor) med dette instrumentet.

 

Skal koble til der hvor oljetrykkalarmen sitter i morgen så kan jeg overvåke tryķk på både instrument og mekanisk instrument samtidig.

Link to post
Share on other sites

Nå har det jo kommet litt mer kjøtt på beinet her. 

 

Ut fra dokumentasjon som er postet, så indikeres det at sensor jobber i området 240ohm til 33 ohm som er en vanlig "amerikansk" standard. (Instrumenter og givers/sensorer blir ofte solgt som amerikanske vs europeiske, du kan lese mer om forskjellen i tråden jeg linker til nederst i innlegget).

Det kan også fra dokumentasjonen se ut til at giveren jobber i 0-10 bar området

(dette er ikke likegyldig da man må ha giver og instrument som jobber i samme trykk-skala)

 

Dette vil si at giver/sensor har en motstand på 240ohm når den ikke har trykk og da skal instrumentet vise 0.

Når giver/sensor har et trykk på 10bar har den en motstand på 33ohm og instrumentet viser 10 bar.

 

Verdt å merke seg at dette er ved singel instrument. Har man to førerstasjoner og skal ha to instrumenter, må man også ha givers som er spesielt for dette (halvert motstand).

 

Ut fra dokumentasjon så skal man teste giver på 0 trykk som skal vise 240ohm 

og 60psi trykk(som er ca 4,2 bar) som da skal vise 103ohm.  ( 240-33=103,5 = halvparten og siden disse ikke jobber helt lineært skal trykket være ca halvparten av 10 som her er 4,2)

 

Så hvordan trekke litt logikk ut av dette. 

 

1)   Hvis du har et brudd i forbindelsen/kabel som gir signal fra bunnen av giver til instrumentet som vil du ha uendelig med motstand/ohm (altså mye mer enn 240) og instrumentet vil ligge helt i bunnen av skalaen. 

 

2)  Har du overledning/kortslutning mot jord på kabel som går mellom giver og instrument, vil du ha en forbindelse som har "0" motstand og "0" ohm, som er under motstandensen som giver for med makstrykk(33) og nåla vil derfor sprette i taket på instrumentet og vise 10+ bar.

 

3)  Har du brudd i forbindelse mellom gjengene på giver og motorblokka, som du skriver, vil du ha ha uendelig med motstand/ohm  og instrumentet vil ligge helt i bunnen av skalaen. Men dette er jo en ganske rigid tilkobling og lite som skulle tilsi at det er et brudd som kommer og går her, med mindre det er bruk gjengeteip, men til tross for det så finner jeg det lite sannsynlig at den skal være kommende/gående akkurat her. (Da ville et brudd inne i  giver fremstå som mer sannsynlig)

 

4)  Har du brudd/dårlig kontakt i kablene som forsyner instrumentet med 12V spenning, så vil du også kunne oppleve symptomene du beskriver. Instrumentet er forsynt med en 12V+ og en 12V-. I tillegg er det den polen på instrumentet som mottar signal fra giver(men denne er allerede beskrevet i punkt 1 her).  Altså har du brudd/dårlig kontakt i 12+ eller 12- inn på selve instrumentet, vil nåla gå til null.

 

Til info for andre lesere; Disse påstandene gjelder for "amerikanske" instrumenter som jobber fra 240-33ohm, for europeiske instrumenter vil det være motsatt med unntak av punkt 4, som blir likt for begge. For din del så kan du forholde det jeg har skrevet. 

 

Her er forøvrig link til den jobben jeg gjorde på min yanmar (ps, der gikk jeg fra "amerikansk/yanmar"-standard til europeisk, så ikke les på en slik måte at det blir "til forvirring")

https://baatplassen.no/i/topic/171786-yanmar-6lp-serie-oljetrykk-sensorinstrument-problematikkbytte/#comment-2426457

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
VegJoh skrev 2 minutter siden:

@Bigdrago, fant til slutt ut hva feilen var her ?

 

Skulle svare for lenge siden men småbarn og andre hobbyer tar overhånd :) og hele juli og august har regnet bort :/

har kjørt rundt med mekanisk oljetrykkmåler i hullet til oljetrykkgiver og skiftet den over til hullet til oljetrykkalarm slik at instrument kan være tilkoblet giver for å se trykk og samme ligne mot mekanisk måler. Trykket oppfører seg helt perfekt på mekanisk måler. Har ikke klart å gjenskape at måler går i null for å kunne sammenligne elektronisk måler mot mekanisk måler.

 

Har slått meg til ro med at det er noe med giverkabelen, enten fra motor til felles kontakt eller fra felles kontakt til dashbord. F.eks rust/kortslutning et sted. Hadde oljetrykket faktisk vært 0 så hadde alarmen gått og det har den aldri gjort. Har som sagt målt 12v+ og - på instrument og det gikk ikke i null da måler gikk i null.

 

Tusen takk for et utfyllende svar.

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev 6 minutter siden:

ar slått meg til ro med at det er noe med giverkabelen, enten fra motor til felles kontakt eller fra felles kontakt til dashbord. F.eks rust/kortslutning et sted.

 Ja, det kan fort være noe her.

 

Bra du fikk sjekket ut å verifisert med manuell måler. Og alltid fint å få en liten «avslutning»/løsning på tråder, for lesere som opplever samme problem en seinere gang :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...