Jump to content

Er det håp for en gammal Yamaha 9.5A?


pløsen

Recommended Posts

God dag, godtfolk!

Etter å ha mannet opp et par dager, poster jeg nå denne i håp om litt ekspertise på det emnet beskriver..

 

Fikk en Yamaha 650/9.5A med på kjøpet av 14-foter til vannet her oppe. Den hadde vært på «overhaling» (hva nå det betydde) for haugmange år siden og ikke vært startet siden.

Har følgende utfordringer:

 

1 Hvordan få denne til å ta bensin? Merkelig gammaldags tilkobling (se bilder). 
 

2 Noe jeg må ta hensyn til ved evt startforsøk? Motoren har sannsynligvis ikke gått på 10-15 år.

 

3 Mindre viktig, men om jeg skulle velge å selge den; er det noen verdi i en slik motor?


 

Synes forøvrig motoren ser fin ut mtp alder, som jeg antar er +/- 45 år👌

IMG_2356.jpeg

IMG_2357.jpeg

IMG_2358.jpeg

IMG_2359.jpeg

IMG_2360.jpeg

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet det sikkert, men kan det være at den tilkoblingen ble brukt av de motorene som kunne gå på parafin også og at den derfor er tilrettelagt for to slanger? Det er tydelig en blindplugg i den høyre, så bare koble til en vanlig slange på den venstre så bør det jo funke.

Link to post
Share on other sites

Riktig perle den der! Får du den til å svive er det helt klart en fordel med tanke på salg. Kanskje det er et skilt med serienummer et sted som du kan søke opp for å finne mer nøyaktig alder? En slik motor vil være interessant for de som driver med veteranbåter, både tre og plast.

 

Kommer du til forgasseren, ser ikke bilde av denne? Sannsynligvis er det en messingskrue i bunn av forgasseren som du kan åpne for å drenere ut rester av gammel morro. Trenger som regel ikke skru denne helt ut, det holder å løsne den til du ser det kommer væske. Får du til tilkoblingen til bensintank er det i utgangspunktet bare å pumpe på blæra på slangen slik at det kommer bensin opp til bensinpumpa i motoren, etter det skal den klare pumpe inn bensinen selv. Motoren er totakter og trenger totaktsolje i bensinen. Nyere Yamahaer står oppgitt til 1% totaktsolje i bensinen, men i og med din er såpass gammel skal du ikke se bort fra den trenger 2-3% oljeblanding. Blandingsprosenten pleier ofte stå skrevet, enten i nærheten av bensininntaket eller under dekselet. På grunn av det høye etanolinnholdet i dagens 95-oktan bensin ville jeg ha brukt 98-oktan eller alkylatbensin (hvis den siste, velg den for firetakts motorer og så blander du i olja selv, de fleste ferdig blandede alkylatbensinene er beregnet for luftavkjølte motorer). Ser ikke bilde av choke, men er slikt tilgjengelig kan du med fordel bruke choke de første dragene i snora. Viktig å ha motoren i vannfylt stamp når du starter opp, hvis ikke får ikke motoren kjøling og impelleren (til vannpumpa) ryker på få sekunder, i verste fall.
 

Ellers, har motoren stått såpass mange år bør også girolja skiftes. Det er to skruer (med tverrspor) nede på undervannshuset, den ene under «bulben», den andre (som markerer oljenivået) lengre oppe. Løsner du disse og lar gammel olje renne ut ser du om undervannshuset har hatt lekkasjer. Grå-/majonesfarget olje = vannlekkasje.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, så langt!

 

Etter litt inspirert googling og noen klipp hos The Small Engine Guy på YouTube kan det se ut som @subwoofer har rett ang. tilkobling. Mener også at det sies i filmen at så gamle motorer blander 50:1 - høres dette plausibelt ut?

 

Legger ved bilder av det jeg antar er forgasser, plakett med serienummer og skruer på undervannshus. 
Gi en lyd om jeg er på villspor.

 

Til informasjon: har ingen erfaring med å skru annet enn hjulbolter, så all info og velmenende råd tas mot med stor takk!

IMG_2362.jpeg

IMG_2363.jpeg

IMG_2364.jpeg

Link to post
Share on other sites

Der ser du det står «Oil level», altså den øverste av giroljeskruene. Løsner du denne og den under bulbe (sannsynligvis litt i forkant av bulben) får du tappet girolja. Du fyller opp igjen ved å stikke tuten på den nye giroljeflaska inn i nederste hull (der finnes også slanger med passende ende til å stikke inn) og presser olje inn til det akkurat renner ut øverste hull. Da har du riktig nivå, og skrur inn øvre skrue mens du fremdeles har oljekannetuten i hullet nede. Så, kjapt som juling, tar du tuten av flaska ut av nederste hull og setter på plass nederste skrue. Bittelitt vil lekke ut, men er du kjapp er det ikke noe å snakke om.

 

Den tverrsporede messingskruen der er dreneringsskruen til forgasseren. Løsner du denne renner gammel væske (bensin og eventuelt vann) ut.
 

Hvis dette virker seigt og er antydninger til rusk i bør du av med forgasseren og åpne denne for rens før du går videre. Da er det viktig at du kun skrur skruer som holder fast delene, ikke rør skruer av messing og skruer som tydelig er justeringsskruer (inntil videre i alle fall), da disse er til justering av forgasseren. Delene kan vaskes med bensin og trykkluft, eller bedre; ultralydsrens. Hvis du ender med åpning av forgasseren er det lurt å legge delene i system, gjerne ta bilder underveis, slik at du får den riktig sammen igjen.

IMG_7046.jpeg.2d7638224b41d098d45ec56c97fab852.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

2% olje tror jeg er korrekt for denne generasjonen motor, men et søk på Google vil nok gi deg et svar. Var borti en 60-talls Evinrude 18-hester en gang, den skulle ha 4% olje(!). 1% (1:100) kom en gang på slutten av 70-tallet, da med tydelige påskrifter godt synlig på motorlokket (skrytemerker!)

 

Ikke glem å sjekke impelleren i vannpumpa, bytt den gjerne først som sist. De har begrensa levetid, jeg har førstehåndserfaring - midtfjords med slep - med hva som skjer når den gir seg. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Kanskje det er et skilt med serienummer et sted som du kan søke opp for å finne mer nøyaktig alder?

 

Ser ut som en Z innstemplet nede til høyre på merkeskiltet?   I såfall så sier lista på marinshopen.se at byggeår = 1973.

Deksel er nok noen år nyere ut fra dekor + farge, ca 77-78...?    Man ser det har den litt mer grønnaktige "Ocean blue" kuløren sammenlignet med resten av motoren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...