Familiesnekke Startet 13.August.2023 Link til dette innlegget Startet 13.August.2023 Hei! Vi har i sommer tilbakelagt vår første båtferie i Kroatia, og jeg tenkte jeg skulle dele mine refleksjoner, slik at disse kan være innspill til andre som vurderer samme ferieform ved en senere anledning. Kort om vårt «opplegg»; -Fly til Split -2 netter i leilighet i Split -Bavaria Cruiser 51 charterbåt ved ACI Marina Trogir -6 netter i div havner/bøyer: (Mostir/Scedro, Bilo Idro(Zlatan vin)/Hvar, Zaraće (Mohito Bar)/Hvar, 2xHvar by/Hvar, Sesula/Solta) -7.natten tilbake ved bryggen i Trogir -Fly hjem Jeg hadde på forhånd lest «alle» de gamle trådene her inne på BP, samt noen andre artikler, så jeg hadde funnet mange gode tips til fine steder å dra til. Stedene vi dro til var alle noen fine perler, takket være tipsene ? Det som kanskje var den største (negative) overraskelsen var hvor mye høyere prisnivået var enn det jeg hadde lest om. Allerede i taxien på vei fra flyplassen, så fikk vi en fortelling fra taxisjåføren om at etter euroen ble innført så hadde prisene «doblet seg», mange turister hadde rømt til andre land, og han selv hadde mye mindre kjøreoppdrag i år enn før. Han hadde ikke taksameter i bilen en gang, og skulle ha 50 EUR cash for turen. Og CASH ble det et stort behov for gjennom ferien; veldig få tok kort; cash only! Spørs om alt blir meldt inn til selvangivelsen…?! For vår båt (15m) ble det bøyeleie fra ca 50 EUR i en liten bukt, 115 EUR på bøye i Hvar havn, og leste at det kostet opp til 160 EUR i en ACI Marina. Jeg anbefaler at dere reserverer plass dit dere ønsker å dra til 1-2 dager før. Vi tok kontakt med stedene vi ønsket å legge til i forkant, og unngikk dermed «bomturer». Noen ganger forsøkte jeg 3-4 steder, før jeg fikk «napp» på en ledig bøye. «Alle» brukte WhatsApp der, så det var bare å søke opp på WWW for å finne telefonnummer og lime dette inn i WhatsApp. Kommunikasjon på engelsk fungerer helt greit, men jeg måtte være litt kreativ av og til for å forstå hva de Egentlig mente? Alle de små buktene vi besøkte var det en betingelse at vi spiste på den lokale restauranten for at vi skulle få ligge på en bøye i bukta. Bøyeleie (alltid cash) ble krevet inn ved ankomst, tilsynelatende uavhengig av restauranten. Mat på restauranter lå på prisnivå med «hvit duk»-restauranter i Norge, men med en kvalitet som lå «godt under» det jeg forventet til en slik pris. Eksempel: 40 EUR for «dagens fisk»; helstekt havabbor med hode skinn og hale, servert med kokte poteter i smørsaus. Det smakte godt/greit, men til den prisen hadde jeg forventet en opplevelse av et måltid, når en arbeiderlønn i dette landet er på rundt 500 EUR/mnd. Vi hadde (naivt?) sett for oss at vi kunne ligge i uthavn og lage mat i båten; slik vi typisk gjør hjemme, men dette ble da vanskelig når værmeldingen tilsa at vi burde finne oss en trygg fortøyning. Vindretningen endret seg typisk 360gr gjennom natten, og det blåste gjerne litt ekstra friskt midt på natten. Uaktuelt med dregg på ukjent båt og ukjent bunnforhold da; kapteinen skal jo også sove…! Vår konklusjon ble derfor at det billigste alternativet var å legge seg på et kostbart «restaurant-uavhengig» anlegg, slik at vi kunne lage mat i båten og «slapp unna» restaurantene…! Sikkerhet: For oss som er litt over middels opptatt av sikkerhet, så er det viktig å få med seg at: -De medfølgende redningsvestene er veldig store og da helt ubrukelige til barn; ta med egne vester eller avtal med charterselskapet at dere skal ha vester som passer til relevant høyde og vekt på barna. -Det var ingen alarmer/varslere i båten (ikke i leiligheten heller); hverken gass, CO eller røyk. Jeg er glad jeg tok med egen CO- og røykvarsler! Ellers: Folkene der var hyggelige og hjelpsomme, og jeg opplevde at det var trygt å være turist der. Det er vakkert der og mange fine gamle byområder på UNESCO’s verdensarvliste. Link to post
Komodo Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Familiesnekke skrev 17 minutter siden: For vår båt (15m) ble det bøyeleie fra ca 50 EUR i en liten bukt, 115 EUR på bøye i Hvar havn, og leste at det kostet opp til 160 EUR i en ACI Marina. Familiesnekke skrev 18 minutter siden: Mat på restauranter lå på prisnivå med «hvit duk»-restauranter i Norge, men med en kvalitet som lå «godt under» det jeg forventet til en slik pris. Eksempel: 40 EUR for «dagens fisk»; helstekt havabbor med hode skinn og hale, servert med kokte poteter i smørsaus. Hmm, ikke bare i Norge det er dyrt å feriere altså. Fikk rapport fra en kompis som hadde vært 5 dager i Italia med frua i sommer. De hadde nærmest fått sjokk over prisnivået på resturanter osv. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andersb Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 mye sure havneverter/folk, og alle skal lure deg for penger, fientlig holdning konstant, kun smilende om de tror de kan lure deg for noe. prisene er høye, folk vil ha cash, generelt jobber mange 2-3mnd i året, og lever på det resten av tiden leid kaptein 2 ganger, slutta med det, de ville aldri legge seg der vi ville, fordi vanskelig ditt og datt og vondt i vilja, når vi var i havn hadde de ofte sin egen agenda, det påvirket litt hvor vi dro. Om du skal laste ting i land i 2 sec, krever mange full dagsleie, og vannleie og strøm og alt, selv om du bokstavelig talt skal ha noen folk i land eller noen få varer ombord Selv supermarkedene i nærheten av marina og ymse er komisk prisa, varebil og litt utenfor og litt lang vei er løsningen. split er ett sted jeg unngår mest mulig, bor heller ute på ACI, forsøkt ranet 2 ganger i split, unge menn gått bak oss og snakket om hva vi har, og hva de skal gjøre osv, da jeg har bosniske og kroatiske venner, så derfor jeg vet hva de sier. Ikke reis ned med dyr klokke. ikke billig engang egentlig. ellers fint å seile rundt, ofte bra vær, vs her, er vel derfor man drar dit Link to post
Bergen Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 andersb skrev for 1 time siden: mye sure havneverter/folk, og alle skal lure deg for penger, fientlig holdning konstant, kun smilende om de tror de kan lure deg for noe. prisene er høye, folk vil ha cash, generelt jobber mange 2-3mnd i året, og lever på det resten av tiden Da har vi forskjellig erfaringer. Har vært der 2 ganger (siste i 22) med båt (og et par ganger uten båt), og har enda ikke møtt noe annet en blide og hjelpsomme havneverter, og jeg har heller aldri følt meg lurt for penger noe sted i Kroatia. Cash var et issue på restaurantene ute i øyene (Kornati) i fjor, men i byer og i marina kunne vi enten bruke kort, eller det var en ATM like ved. Fikk også kvittering fra havnevert (men ikke for bøyeleie som ble innkrevd via båt) om vi spurte. I 22 lå vi 2 ganger på restaurant, hvor vi ikke betalte bøye/havneleie sålenge vi spiste middag på restauranten, så da er det kanskje begynt å bli endringer på dette. At havneleien begynner å bli i overkant er jeg derimot enig med. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn