Jump to content

Yanmar 1GM mot Centaflex fleksibel kobling, ulike flenser, hvordan koble sammen?


Gunnar

Recommended Posts

Jeg skal montere sammen en Yanmar 1GM med Kanzaki KM2A gir med en Centaflex fleksibel kobling. Problemet er at flensene ikke passer sammen.

Yanmaren har ca 80 mm senteravstand mellom boltehullene i flensen og ca 50 mm diameter på fordypning i senter, mens Centaflexen har omtrent 83 mm senteravstand mellom hullene og ca 64 mm ring i senter, som da rimeligvis skal matche fordypning i motsatt flens.

Finnes det mellomkoblinger/adaptere som kunne løst dette? Er det evt. mulig å bytte flens på Yanmar-giret, dvs. finnes det alternative flenser som passer giret?

Er det evt. forsvarlig å modifisere yanmarflensen i en dreibenk, slik at den passer Centaflexen? Eller må jeg bare bite i det sure eplet og kjøpe en ny fleksibel kobling som passer til motoren? Takknemlig for gode råd!

IMG_6506.JPEG

IMG_6507.JPEG

IMG_6508.JPEG

Link to post
Share on other sites

Sånn umiddelbart vil jeg tro at det burde gå greit å borre hullene litt ovale samt få dreid opp senterhullet til å matche Centaflexen. Styrekanten er jo ikke dyp, så det er ikke mye som må dreies ut. Om du kjenner noen med dreiebenk og fres så burde dette kunne la seg løse greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...