Jump to content

Glassfibersparkel fra Plastic Padding, erfaringer?


sjøge69

Recommended Posts

Jannmar skrev for 1 time siden:

Utmerket produkt dette her, men hva mener du med å "glasse over"?

Bildene over forklarer greit nok? "Glasse over" var ment som glassfiber og epoxy

index skrev 41 minutter siden:

kun brukt den plastikkpuddingen på bil

Epoxy er mer idiotsikkert med tanke på vedheft mener jeg.

 

Prøvde å skrape på puddingen i dag, den er ganske hard men litt usikker på om den holder med tanke på bevegelse i skroget. Nå er jo rekka skrudd sammen i hytt og gevær men ikke veit jeg. Vurderer å slipe det vekk igjen å kun gå på med glassfiber og epoxy, eller lappe over puddingen med glassfiber og epoxy om folk her inne mener det vil "gå greit"

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Hvorfor epoxy? Er ikke båten laget av polyester?

 

sjøge69 skrev 43 minutter siden:

Epoxy er litt mer idiotsikker med tanke på bindingen til andre materialer? Jeg er ikke dønn sikker her.

 

Hva tenker du om coating utenpå epoxyen da?

 

Jeg et som index skeptisk til å bruke epoxy på slike reparasjoner. Ikke minst fordi du kan få problemer med å få gelcoat til å sitte utenpå.

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke kommet så langt som å tenke på gelcoat enda ehe, er dette et problem også nå? Fikk nå en west system epoxy suppe av typen i butikken og et takk og farvell. Kan alltids dra tilbake å be om polyester...

Nå blir det ikke sååå nøye med finishen da fenderlisten dekker rekka igjen men hadde jo vert fint om gelcoaten satt. Antar west system har en egen topcoat som har vedheft på sin egen epoxy?

 

Link to post
Share on other sites

sjøge69 skrev 33 minutter siden:

Fant noen punkter på denne tråden hvor Maya hadde en del solide punkter. 

 

 

 

Han har nok ikke sugd dette av eget bryst, men ja. 

 

Ellers er det slik at bruk av epoxy/polyester til utbedring av skader er mye diskutert her på forumet. Uansett hva du velger vil du finne gode argumenter som støtter ditt valg og synspunkt. Du må nesten bare velge hvem du ønsker å lytte til. 

Link to post
Share on other sites

sjøge69 skrev 50 minutter siden:

Har ikke kommet så langt som å tenke på gelcoat enda ehe, er dette et problem også ?

 

Det har det alltid vært. Polyester hefter ikke på epoxy. Når man reparerer noe så synes jeg det er en grei regel å bruke samme materiale som gjenstanden er laget av. Man reparerer ikke en trebåt med betong, og en bil blir ikke bedre av at man sveiser inn rustfritt stål ved reparasjoner. Når man reparerer, så tilbakestiller man til slik det var. Så ting får tilbake de egenskapene de hadde opprinnelig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er i alle fall greit å tenke gjennom hele reparasjonsprosessen før man begynner å handle inn materialer. 

 

Når det gjelder hva som best av epoxy og polyester så kommer det veldig an på hvem du spør. Man må til syvende og sist velge hvem man vil høre på.

 

Men slik er det jo med mange ting her på forumet. Og etterhvert lærer man kjenne enkelte av menneskene bak nickene, og på den måten hva de har å fare med. 

Link to post
Share on other sites

På hvert eneste kurs vi holder lager vi vedheftsprøver. Min påstand er at epoxy sitter marginalt bedre enn polyester. Fleksibiliteten det gir å bruke polyester på polyester båt er i dette tilfellet å foretrekke. Gelcoat/Topcoat sitter på reparasjonen av polyester. Det vet vi med sikkerhet. Hvis det er slik at alt du fikser nå blir fullstendig skjult av teaklister er det jo uproblematisk med epoxysparkel. Skal du bruke duk er det av avgjørende betydning at du bruker vevd duk laget for epoxy! Du kan ikke begynne med en sammenblanding. Har du begynt med epoxy avslutter du med epoxy. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Konstruksjonsmessig er båten solid nok, jobben er kun for å oppnå vanntett tak over hue. Fint med litt ekstra styrke også

 

Siden polyester er mye billigere og argumentene deres er gode (takk for det) tror jeg at jeg sniker meg innom maritime og gjør et kjapt bytte, alt er uåpnet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...