Jump to content

Ankervinsj 150W - 6mm line til 22 foter? Vurdering/erfaring?


Wester

Recommended Posts

Hei! Har en Biam 660 - 22 foter. (veier ca 1300kg, så relativt lett båt). Jeg bruker den mest til dagsturer og er ofte på tur alene. Som regel går det greit å hive dreggen (6 kg + kjetting). MEN, - Du verden så kjekt det hadde vært med ankervinsj i noen tilfeller. Prisen på båtutstyr har økt kraftig de siste 2-3 årene, og ser at jeg må fort ut med 15-20.000 båtlapper for en standard vinsj (full pakke med alt man trenger). Det blir for dyrt til en billig båt er min vurdering. Følger også med på bruket markedet, men å gi 5-10.000 for en gammal rustet klump frister heller ikke. Så til spørsmålet folkens; - Ser seasea.no selger billige 150W kina vinsjer med 6mm line, i en relativt komplett pakke. Slik jeg forstår det, så mangler man da bare selve ankeret. Ville holdt med en 6 kg skål anker til mine dagsturer i godt vær.. Vil dette fungere / noen som har prøvd? Eller er det bare "leketøy" og noe dritt?! ;) Ballen er kastet! ;) Vil 6 mm line og 150W fungere ??



image.png.68194322fd34721ff1363c4f9b25da70.png

 

 

https://www.seasea.no/ankerspill/ankerspill-for-tau/ankerspillpakke-med-line-ocean-comfort-big-water-45

 

 

Link to post
Share on other sites

Wester skrev 34 minutter siden:

Ville holdt med en 6 kg skål anker til mine dagsturer i godt vær.. Vil dette fungere / noen som har prøvd? Eller er det bare "leketøy" og noe dritt?! ;) Ballen er kastet! ;) Vil 6 mm line og 150W fungere ?

 

Skålanker og 6mm line? Jeg ville i alle fall ikke vært i nærheten av å vurdere det til min åpne jolle på 21 fot. Vet egentlig ikke hva jeg er mest skeptisk til, skålanker eller 6mm line. Men jeg ville i alle fall gått skrittet opp til en 7,5kg brucekopi. Og med dynemaline er du i alle fall innenfor mtp styrke.

Link to post
Share on other sites

@Roger jo Så videoen nå, og ser jo litt robust ut. Hadde væt gøy å ta "sjansen" og prøve denne. Gjør det enkelt og ankre opp alene i den lille skuta mi, og så kan man jo hive ut/ro ut et kraftigere anker etter man har lagt til om man ønsker.. Lurer på om den er kraftig nok til at man "trekker ut båten på den" når man skal forlate oppankringsplassen da..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...