Jump to content

Hvor kjøpe kjettingskjøt


sunnmøre

Recommended Posts

Sånne skjøter er jo noe man gjerne vil unngå, og for meg er det i hvertfall helt uaktuelt å bruke et produkt som ikke oppgir noe info om bruddstyrke osv. Det er ikke her man skal spare penger. Jeg vurderer stadig vekk å bytte ut hele kjettingen, for å bli kvitt skjøten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg husker jeg gjorde en del research da jeg skulle skjøte kjettingene mine for noen år siden. Endte opp med en slik Crosby's Missing Link 335, da det var den som var mest tillitsvekkende og sertifisert.

 

https://www.facebook.com/syemma/posts/pfbid02hKBEdJDVLy5cpG9raq8kvhKgKNng3KSgFvepb84sbFLCb31PPk3aAkpkhnUK55ERl

Link to post
Share on other sites

Ser at kjettingskjøten ti Maritim har 2585 kg (8 mm) medan kjettingen som dei sel har bruddstyrke på 2600 kg (8mm). Har null greie på dette, men er ikkje dette bra tal når skjøten har høgare bruddstyrke enn kjettingen? Seatronic ser ikkje ut til å ha noko info om sin. Hjertmans har ein annan type med bruddstyrke på 2500 kg. Crosby (link i første innlegg) har bruddstyrke på 3536 kg, men kan vere vanskeleg å bruke på 8 mm kjetting, pga han er produsert som 5/16" som er litt større enn 8 mm. Viking (link i første innlegg) har bruddstyrke på 3100 kg (8 mm). Mao er det truleg Viking som kjem best ut?

Link to post
Share on other sites

Man kan hevde at diff i bruddstyrke mellom kjetting og skjøt på under 100 kg er av akademisk interesse. Det er nokså mange andre variabler til stede som kan forårsake brudd. Det betenkelige er når butikker selger kjettingskjøter uten å oppgi noe som helst. Samtidig som de selger lastsertifisert kjetting av topp kvalitet. Et 'vanlig menneske' vil anta at skjøten og kjettingen er av samme kvalitet. Dog, rent følelsesmessig, det skal blåse stivt før Hulda belaster kjettingen med 1000 kg.

Link to post
Share on other sites

Som et apropos; i FB-linken i innlegget mitt over viste jeg en rusten sjakkel som jeg kjøpte i en båtbutikk i Rodney Bay på St. Lucia for å skjøte kjettingen (de hadde ikke så mange alternativer der...).

Da jeg brukte boltsaksen på den, gikk den gjennom som kniv i varmt smør med bare håndmakt. Når jeg har prøvd å klippe en kjettinglenke med samme saksen, må jeg nesten hoppe på saksen og prøve mange ganger for å komme gjennom. Så stål er ikke bare stål, selv om det er like tykt...

Link to post
Share on other sites

Nei. Det er en drøss kvaliteter. Og det har kommet 'kvaliteter' hit til Norge som vi ikke engang greide å definere innenfor gjeldende standarder. Men fjerne østen har sikkert blitt bedre med årene. Og jo sterkere et stål er, dess mer utsatt kan det være for belastninger som er så sterke at strukturen (kornvekst) blir endret. Så det er greit å sjekke både ankerkjetting og rigg en gang i blant. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...