Hekri Startet 25.August.2023 Link til dette innlegget Startet 25.August.2023 Jeg leter etter interiørdeler til min gamle Princess 440 / 460, - deler som er nærmest umulig å kjøpe nye. Da ringer jeg selvfølgelig båtopphuggerier som Viking gjenvinning, Fosen, Son, og flere andre. Svaret var "Nei, dessverre så store glassfiber/plastbåter håndterer ikke vi", etterfulgt av en forklaring om myndighetenes håpløse politikk der vrakpant begrenses opp til 3000 kg. Men da lurer jeg på; hvor tar de båtene veien som blir kondemnert av forsikringsselskap? Går Princess-vrak o.l. på eksport? For å snu litt på spørsmålet; - Hvor skal jeg gjøre av skuta den dagen begravelsen skal gjennomføres? Etter å ha spurt litt rundt omkring både i båt-bransjen og tilknyttede "organer", får jeg ikke annet svar enn at -"for å slippe å betale mer enn du greier å bla opp, er det i dag ikke annen mulighet enn å forlate båten" - underforstått dra ut pluggen over store dyp. I disse miljøtider - og ikke minst valgtider: Dette går da ikke an? - Noen på forumet som har bedre svar ??? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Roger jo Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Hekri skrev 1 time siden: Men da lurer jeg på; hvor tar de båtene veien som blir kondemnert av https://www.kambomarina.no/kambo_marina/mottak/ Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bergen Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 https://www.norscrapwest.no/tjenester/mottak-av-fritidsbater- Link to post
Okkaby Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Ligger å et firma her i Stavanger, men klare bare ikke huske navnet just nå. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
NilsPils Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Jeg ser at disse firmaene som det referes til også har vekt/lengdebegensninger. Dette er kanskje et problem på linje med vindmøllevinger, der det vil måtte tvinge seg frem løsninger etter hvert. Ser for meg en stor shredder som tygger det meste til granulat, som så kan sorteres, brennes, evt. benyttes til andre formål. Det finnes jo allerede slike grovtyggere som tar hele motorblokka i en jafs. Kanskje noe å satse på . . . ? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Honduras Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Hørte om en som ville innlevere ei gammel fiskeskøyte, og tok kontakt med Kambo. De skulle ha 100’ for å slepe den til dem, og 500’ for vrakinga. Dette er annen hånds informasjon, så går ikke gode for tallene. Men det kan jo forklare hvorfor gamle skøyter gis bort, samt hvorfor de ofte synker midtfjords…? * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ster Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Hør med Marinskroten i Gøteborg https://marinskroten.com De skroter båter, demonterer, restaurerer og tar vare på mye rart. Vel verdt et besøk hvis man er i området. Link to post
Husky Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Ecofiber i Stavanger: https://www.ecofiber.no mvh Espen Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn