Jump to content

Hvem destruerer / hugger større fritidsbåter - egenvekt mer enn 3000 kg ??? Hvor tar vrak veien ?

Hekri

Recommended Posts

Jeg leter etter interiørdeler til min gamle Princess 440 / 460, - deler som er nærmest umulig å kjøpe nye.

Da ringer jeg selvfølgelig båtopphuggerier som Viking gjenvinning, Fosen, Son, og flere andre.

Svaret var "Nei, dessverre så store glassfiber/plastbåter håndterer ikke vi", etterfulgt av en forklaring om myndighetenes håpløse politikk der vrakpant begrenses opp til 3000 kg.

Men da lurer jeg på; hvor tar de båtene veien som blir kondemnert av forsikringsselskap? Går Princess-vrak o.l. på eksport? 

For å snu litt på spørsmålet; - Hvor skal jeg gjøre av skuta den dagen begravelsen skal gjennomføres? 

Etter å ha spurt litt rundt omkring både i båt-bransjen og tilknyttede "organer", får jeg ikke annet svar enn at -"for å slippe å betale mer enn du greier å bla opp, er det i dag ikke annen mulighet enn å forlate båten" - underforstått dra ut pluggen over store dyp. 

I disse miljøtider - og ikke minst valgtider: 

Dette går da ikke an? - Noen på forumet som har bedre svar ???

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg ser at disse firmaene som det referes til også har vekt/lengdebegensninger. Dette er kanskje et problem på linje med vindmøllevinger, der det vil måtte tvinge seg frem løsninger etter hvert.

Ser for meg en stor shredder som tygger det meste til granulat, som så kan sorteres, brennes, evt. benyttes til andre formål. Det finnes jo allerede slike grovtyggere som tar hele motorblokka i en jafs. Kanskje noe å satse på . . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hørte om en som ville innlevere ei gammel fiskeskøyte, og tok kontakt med Kambo. De skulle ha 100’ for å slepe den til dem, og 500’ for vrakinga. Dette er annen hånds informasjon, så går ikke gode for tallene. Men det kan jo forklare hvorfor gamle skøyter gis bort, samt hvorfor de ofte synker midtfjords…?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...