Jump to content

Sabb Ford 2722E 85hk, kun 1800 rpm i fri, skal være 2250

Knutiputi

Recommended Posts

Hei.

Har en Sabbford 2722E 85hk med vribart gir Sabb HVP 25. Omdreiningene på motoren skal være på 2250 RPM på maks turtall. Etter at dynamoen ble byttet (før jeg kjøpte båten) så stemte ikke turtelleren til motoren lengre (ifølge tidligere eier). Den viser altså nå 1800 RPM når jeg gir maks turtall (når den står i fri), så da vil jeg tro at den viser 450 omdreininger for lite. 

Uansett, når jeg da går i gir og gir maks turtall, går ikke omdreiningene opp til mer enn 1500-1600 RPM. Stemmer det at omdreiningene skal være den samme på maks turtall når motoren er i gir og når den står i fri? Vil dette da si at jeg har for mye vridning på propellen og evt. må stille på trekkstangen? 

Eller er det normalt at omdreiningene er litt mindre på maks turtall i gir enn i fri?

Hadde satt stor pris på hjelp eller veiledning. :smiley:

Nå så jeg at 2250 RPM ikke stemmer nei, det skal være mellom 1250 - 2600 RPM. Turtelleren viser nå 450 - 1800 RPM. Så differansen er jo lik.. Skal sjekke dette med kalibrering og om det eventuelt kunne vært mulig.

Men vil det da si at turtelleren skal være på 2600 RPM når den blir maks ruset og 1250 RPM på tomgang? Og når giret er koblet inn så skal det være litt under 2600 RPM på maks turtall? Eller særdeles mindre?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...