Knutiputi Startet 26.August.2023 Del på Facebook Startet 26.August.2023 Hei. Har en Sabbford 2722E 85hk med vribart gir Sabb HVP 25. Omdreiningene på motoren skal være på 2250 RPM på maks turtall. Etter at dynamoen ble byttet (før jeg kjøpte båten) så stemte ikke turtelleren til motoren lengre (ifølge tidligere eier). Den viser altså nå 1800 RPM når jeg gir maks turtall (når den står i fri), så da vil jeg tro at den viser 450 omdreininger for lite. Uansett, når jeg da går i gir og gir maks turtall, går ikke omdreiningene opp til mer enn 1500-1600 RPM. Stemmer det at omdreiningene skal være den samme på maks turtall når motoren er i gir og når den står i fri? Vil dette da si at jeg har for mye vridning på propellen og evt. må stille på trekkstangen? Eller er det normalt at omdreiningene er litt mindre på maks turtall i gir enn i fri? Hadde satt stor pris på hjelp eller veiledning. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.August.2023 Del på Facebook Svart 26.August.2023 Det er normalt at turtallet er lavere når propellen er innkoblet. Om jeg ikke husker helt feil, så skal rusningsturtallet være 2400 omdr. på den motoren Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 26.August.2023 Del på Facebook Svart 26.August.2023 Stemmer i @bellen her, lavere topp turtall når giret ikke er innkoblet. Sjekk om turteller har en kaliberingsskru på baksiden. Og prøv å få lånt deg, eller kjøpt en optisk turteller å kalibrere med. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Stormwatch Svart 27.August.2023 Del på Facebook Svart 27.August.2023 "LISE" skrev for 12 timer siden: kjøpt en optisk turteller å kalibrere med. De koster ikke mye i dag. Denne f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Knutiputi Svart 27.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2023 Nå så jeg at 2250 RPM ikke stemmer nei, det skal være mellom 1250 - 2600 RPM. Turtelleren viser nå 450 - 1800 RPM. Så differansen er jo lik.. Skal sjekke dette med kalibrering og om det eventuelt kunne vært mulig. Men vil det da si at turtelleren skal være på 2600 RPM når den blir maks ruset og 1250 RPM på tomgang? Og når giret er koblet inn så skal det være litt under 2600 RPM på maks turtall? Eller særdeles mindre? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.August.2023 Del på Facebook Svart 27.August.2023 Dersom motoren er levert med dette giret så er da ikkje sikkert den ska ha så mykje RPM,sjekk oppsettet med databladet.tomgang på desse er ca 650 Sitér dette innlegget Link to post
Knutiputi Svart 27.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2023 Tror ikke motoren er levert med dette giret, det kom i senere tid. Databladet til motoren finner jeg ikke noen plass dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.August.2023 Del på Facebook Svart 27.August.2023 Sjekk Frydenbø i Bergen der låg da på nettet tidligre, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.