Jump to content

Sprekk i insugmanifold av plast-Hvilket lim duger?

pipe

Recommended Posts

Som overskriften sier så har insugmanifold i plast sprukket eller mer riktig har åpnet seg i en støpeskjøt.
Tenkte å pusse over bruddet med grovt sandpapier men finner ikke passende lim som er lett å få tak i.
Dette er en motor med turbo(Ford Lion) så det er trykk i manifold men det er også EGR så ville tro temp kan overstige 100 grader til tider.
Vet om JB Weld som hadde passet perfekt men er hard too get.
Noen forslag?
Ny manifold er bestilt men ankommer ikke på en stund så midlertidig rep er målet

pipe skrev for 3 timer siden:

Kjemiskmetal er lett å få tak i men fester det seg til plast

Plast er ikke plast. Du må oppgi hvilken type plast dette er. Noen plasttyper er limbare, andre ikke. Det kan også være forskjellig hva slags type lim som skal brukes avhengig av plasttype. 

Let etter merking i plasten, den er som regel merket. Det kan være PA, ABS, POM osv. 

Komodo skrev for 16 timer siden:

Plast er ikke plast. Du må oppgi hvilken type plast dette er. Noen plasttyper er limbare, andre ikke. Det kan også være forskjellig hva slags type lim som skal brukes avhengig av plasttype. 

Let etter merking i plasten, den er som regel merket. Det kan være PA, ABS, POM osv. 

Har ikke peiling på plast men skal sjekke om jeg finner noe merking etter på.
Har funnet Locktite Epoksi lim lokalt som tåler 150 grader så tror det hoder.
Har bøyd og klippet til en 1mm blikkplate som passer over bruddet.
Så nå skal det pusses med sandpapir og vaskes med bremserens før det hele skal sauses inn med Epoksi lim.

Har mye rart av utstyr så nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke har ett sånt plast sveise verktøy?
Nå vet jeg jo ikke om denne plasten lar seg sveise men innbiller meg att dette må kjøpes inn i fra china nissen.
I dette tilfelle kommer nok manifolden før china nissen men viktig å være forberedt til en annen gang.

Da var jobben gjort.
Fant ikke noe merking på manifolden men det henger på mye ting og tang så har ikke fått inspisert alle flater nøye.
Er godt fornøyd med utførelsen av jobben.
Sjekket med røykmaskin og det var potte tett.
Limet skulle herde etter 10 min og det gjorde det til gangs.
Skulle gjennom herde etter 24t så må vente før jeg starter motor så ikke limet blåser vekk før det er ferdig herdet.
Så nå koker det hele ned til om plasten lar seg lime med epoksi lim.
Svaret på det kommer til eller etter helgen alt etter om det holder eller ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...