Jump to content

VP D1-30 varmeveksler endelokk


Obelix_13

Recommended Posts

1655606618_Kjler.jpg.4ccba5ca0bd095d49c090e07bf5aaca2.jpg.9d0942c1e4f65a9872c440615887d3c7.jpgHei, jeg har behov for å rengjøre varneveksleren og er nesten i mål med demonteringen fra motoren. Men, sliter med å få løsnet endelokket i bakkant som vist med rød ring i vedlagt VP tegning. Jeg får en liten glipe i overkant og spayet på med 5-65 før kvelden. En type plastmaterialet disse lokkene ser jeg av det fremre lokket som jeg fikk lirket løst. Vurderer å presse/banke forsiktig inn en plast sparkelspade eller lignende for å få den til å slippe. Antar at den henger i tetnings o-ringen som ligger i spor i lokket mot metallflaten på varmeveksler hus. Noen erfaringer der ute i dette glimrende forumet, eller ideer til mulige metoder?

Obelix_13

 

Link to post
Share on other sites

Jeg renset min D1-30F varmeveksler i saltsyre for et par år siden. Jeg løste problemet du har nå ved å sage til en flat endeplate av et laminat med tre hull som stemmer med lokket på aktersiden. Da kan du enkelt presse ut det andre lokket med jevnt press på de tre skruene gjennom rørinnmaten. Jeg har lest om flere på nettet som har ødelagt endelokk med uegnede verktøy. NB, de tre hullene er ikke symmetrisk posisjonert i forhold til hverandre! 

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker stikker rørinnmaten litt utenfor flensen der lokket er skrudd på. Med en flat anleggsflate var tanken at jeg kunne løsne rørinnmaten ved å skru den lenger inn med de tre skruene, nå gjennom den nye platen. De tre skruene i den andre enden må naturligvis tas vekk. Den "henger" bare i to o-ringer/plastlokk i hver ende. (Det at rørinnmaten er elektrisk isolert fra annet metall gjør at det ikke er behov for offeranoder.) Jeg hadde også forberedt en sirkelformet skive for å kunne skyve rørinnmaten lenger inn, men mener å huske at jeg ikke trengte den. Husk å passe på at du ikke mister noen av de fire o-ringene. Jeg byttet forøvrig til nye. Rent praktisk fant jeg en rund beholder til å legge innmaten i syren. Jeg brukte 30% saltsyre som jeg tynnet ut med samme mengde vann, dvs 15% syre. Jeg brukte 2,5 kvadrat PR-kabel for å stake i rørene. Husk syre-i-vann-går-an, ikke motsatt, og bruk beskyttelsesutstyr. Dette ble pirkete, men du ba om det! 

Lykke til! Ønsker som alltid å høre hvordan det gikk - uansett! 

Link to post
Share on other sites

Vi har nok ikke samme setup rundt varmeveksler. Jeg feiga ut med bakre lokk. Veksler er grei har sjekket alle rør med 1,5 mm kobbertråd fra fremsiden. Ingen motstand der. 

Foranledningen til dette arbeidet var at jeg fikk damp ut eksosen. Gikk for halv fart til hjemmehavn. Stuss på eksosbend var så og si tett(se bilde). En klassiker dette, men skulle bare vente til vinterlagringen... Nytt eksosbend er bestilt. Sjekket derfor også varmeveksler, og det var noen shell som har passert sjøvannsfilteret i baby-størrelse, og vokst i innløpet til varmeveksler(se bilde). Også en klassiker vel. Lukket kjølekrets ble forøvrig flushet med systemrens for 1,5 år siden. Denne er drenert, så nå blir det ny kjølevæske her og. 

20230827_141304.jpg

20230827_141341.jpg

Link to post
Share on other sites

Regner med at vi har samme oppsett. Jeg tok av eksosbendet for to år siden og vanninnløpet var ca 30% strupt. Da var motoren 10 år gammel. Renset i syre, men ble litt urolig fordi andre har hatt gravrust under kalkbelegget. Kjøpte syrefast bend som jeg byttet til i fjor. 

 

En tredje ting det kan være lurt å følge med på, på alle små marine dieselmotorer, er sladrehullet bak på akselføringen til saltvannspumpen. Der er det simmerringer som står mot hverandre. Den ene skal stoppe lekkasje av motorolje mens den nærmest pumpen skal stoppe saltvann fra pumpen. Når sistnevnte er ødelagt/slitt drypper det fra en spalte mellom simmerringene. Hold et ark under og bak pumpen for å sjekke når motoren går. I min båt er det umulig å se. På en britisk interesseside er det en som bytter denne hver gang han bytter impeller! Han tar ut den gamle med en bøyd ståltråd uten å ta ut pumpen. Jeg fant ut at det var greiere å løsne/ta av pumpen. Jeg slapp å ta løs slangene fra pumpen. Kjøpt av en uavhengig leverandør kostet et par simmerringer bare 1,5 £. Den gamle, som ennå ikke lakk, så likevel ikke bra ut og hadde heller ikke syrefast fjær. Jeg bestilte simmerringene med syrefast fjær (de lå i en egen pose ved siden av ringene) som jeg brukte da jeg satte den på plass igjen. Har tenkt å gjøre dette sammen med bytte av kjølevæske som skal gjøres hver 4. år hvis du har Volvos gule kjølevæske. Simmerringen for oljesiden så bra ut så den beholdt jeg. Den er jo i et snillere miljø. 

Link to post
Share on other sites

Simringer og lager er bytta i sjøvannspumpa for snart 3 år siden. Plukket den fra hverandre i ro og fred en vinter. Jeg kjøpte både lager og simringer veldig rimelig i en erverdig jernvarehandel  Meen, simringenes fjær er ikke syrefast så jeg skal bytte den mot sjøvannsiden til vinteropplag, når jeg sjekker impeller. Det tar nok en stund før fjæra ruster sund :-)  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...