Vestlandssong Startet 28.August.2023 Del på Facebook Startet 28.August.2023 På grunn av dårlig tilgang til drivreim heilt fremst på motor, opplever eg det som vanskelig å komme til for å stramme reima, for ikkje å snakke om å skulle skifte den nesten uten å sjå noko. Eg vurderer å lage ei luke mellom stikkabinen og motorrom som vil gje direkte tilgang til dynamo og reim. Tanken er å bore eit hol og deretter sage eit større hol med ei stikksag med laminatblad. Deretter sette inn ei avtagbar luke som eg isolerer med isolasjonmatte på baksida. Eg har ein NB840 fly, men prinsippet blir vel trulig likt i dei fleste båter. Er det idioti å drive å sage i ein båt - eller virker det fornuftig? 🤔 Er det noko spesielt eg i tilfelle bør være obs på hvis eg gjer dette? Vil for eksempel styrken på skroget bli påvirka? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 28.August.2023 Del på Facebook Svart 28.August.2023 Mulig båten er bygd med tett mottorrom, mot resten av båten. En luke vil fort gjøre mottorommet utett.... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.August.2023 Del på Facebook Svart 28.August.2023 Viksund 340 har en slik luke originalt. Om du sager pent/nøyaktig kan du bruke biten du sager ut som luke, bare skru fast en ramme som dekker over skjøten. Dette skottet er kanskje vanntett i utgangspunktet. Viktig at det blir mest mulig både vann og gasstett slik at du ikke får motorrromslukt inn i båten. Og pass på at du ikke sager i stykker noe på motoren når du sager hullet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vestlandssong Svart 28.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2023 Big Horn skrev 42 minutter siden: Mulig båten er bygd med tett mottorrom, mot resten av båten. En luke vil fort gjøre mottorommet utett.... Brigg skrev 41 minutter siden: Viksund 340 har en slik luke originalt. Om du sager pent/nøyaktig kan du bruke biten du sager ut som luke, bare skru fast en ramme som dekker over skjøten. Dette skottet er kanskje vanntett i utgangspunktet. Viktig at det blir mest mulig både vann og gasstett slik at du ikke får motorrromslukt inn i båten. Og pass på at du ikke sager i stykker noe på motoren når du sager hullet. Nederste kant av luka vil være ca 20 cm over dørken på motorsida, så vatn vil forhåpentligvis ikkje bli eit problem. Men ja, viktig å tenke over at luka må være tett. Dette med lukt har eg ikkje tenkt på så det var også eit nyttig innspel! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.August.2023 Del på Facebook Svart 28.August.2023 Jeg ville vel ønske å sette inn en gasstett luke hvis det var min båt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vestlandssong Svart 28.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2023 Honduras skrev 9 minutter siden: Jeg ville vel ønske å sette inn en gasstett luke hvis det var min båt. Er ei slik luke rekna som gasstett? https://www.baardsen.no/luke-rektangular?variant=10719 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.August.2023 Del på Facebook Svart 28.August.2023 En rund inspeksjonsluke med gjenger og o-ring er kanskje bedre, hvis det gir stor nok åpning. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.August.2023 Del på Facebook Svart 28.August.2023 Luka som det linkes til skal være helt OK for formålet. Hadde lagt på litt ekstra lyd isolering. https://www.baardsen.no/luke-rektangular?variant=10719 Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.August.2023 Del på Facebook Svart 28.August.2023 Ligger info om en som har gjort dette på en 870 her, men du må nok lete litt for å finne riktig dagboknotat: https://nbmarine.se/. På min 870 er det såpass mange andre åpninger for kabler og rør mellom sturom og motorrom at jeg neppe tror en luke vil å ha mye å si med tanker på vanninntrengning eller gasser. Synes adkomst er rimelig grei for meg som har 4 syl motor men hadde jeg hatt 6 syl med reg. reim ville jeg nok sett behov for luke. Gjelder det primært dynamoreima finnes det jo diverse hjelpemidler for å stramme denne, søk f.eks på Balmar belt buddy. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 28.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2023 Sebaldus skrev 39 minutter siden: Ligger info om en som har gjort dette på en 870 her, men du må nok lete litt for å finne riktig dagboknotat: https://nbmarine.se/. På min 870 er det såpass mange andre åpninger for kabler og rør mellom sturom og motorrom at jeg neppe tror en luke vil å ha mye å si med tanker på vanninntrengning eller gasser. Synes adkomst er rimelig grei for meg som har 4 syl motor men hadde jeg hatt 6 syl med reg. reim ville jeg nok sett behov for luke. Gjelder det primært dynamoreima finnes det jo diverse hjelpemidler for å stramme denne, søk f.eks på Balmar belt buddy. Eg heldt fortsatt ein knapp på luke. Men denne Belt Buddy virker interessant. Men vart litt usikker på kordan den skal monteres på min motor (Yanmar 4lh-STE)? Har ein litt anna dynamo enn den Belt Buddy bruker i sin instruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.August.2023 Del på Facebook Svart 28.August.2023 Har dessverre ikke kunnskap om hvilken som eventuelt passer men ville bare tipse om muligheten. Vurderte dette selv men fikk teken på det etter litt øvelse selv om det jo er trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 29.August.2023 Del på Facebook Svart 29.August.2023 Har en slik luke i vår Riviera 925 (strak aksel). Den er helt uunnværlig. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 På Saga 315/325 er det en slik luke montert fra fabrikken for å lette tilgang til remmer og vannpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 1.September.2023 Del på Facebook Svart 1.September.2023 Ser jo sånne luker på masse båter, hvor det er trangt i motorrommet. Å der går nesten garantert kabler/slanger ut gjennom sidene fra motorrommet også. Så hadde ikke tenkt så stort på dette. En greie luke er nok det enkleste ja. Er jo en del båter hvor folk ikke får byttet impeller uten å ha sådan luke. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Torsen67 Svart 4.September.2023 Del på Facebook Svart 4.September.2023 Dette bør gå fint tenker jeg. Bare kjøp en skikkelig luke med minimum to låseklemmer og skikkelig pakning. Kan være lurt å lydisolere lokkets innside også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.