Jump to content

Lage luke mellom stikkabin og motorrom - spesielle ting å tenke på?


Vestlandssong

Recommended Posts

På grunn av dårlig tilgang til drivreim heilt fremst på motor, opplever eg det som vanskelig å komme til for å stramme reima, for ikkje å snakke om å skulle skifte den nesten uten å sjå noko. Eg vurderer å lage ei luke mellom stikkabinen og motorrom som vil gje direkte tilgang til dynamo og reim. Tanken er å bore eit hol og deretter sage eit større hol med ei stikksag med laminatblad. Deretter sette inn ei avtagbar luke som eg isolerer med isolasjonmatte på baksida. Eg har ein NB840 fly, men prinsippet blir vel trulig likt i dei fleste båter.

 

Er det idioti å drive å sage i ein båt - eller virker det fornuftig? 🤔 Er det noko spesielt eg i tilfelle bør være obs på hvis eg gjer dette? Vil for eksempel styrken på skroget bli påvirka?

stikk.jpg

Link to post

Viksund 340 har en slik luke originalt. Om du sager pent/nøyaktig kan du bruke biten du sager ut som luke, bare skru fast en ramme som dekker over skjøten. 
 

Dette skottet er kanskje vanntett i utgangspunktet. Viktig at det blir mest mulig både vann og gasstett slik at du ikke får motorrromslukt inn i båten. Og pass på at du ikke sager i stykker noe på motoren når du sager hullet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Big Horn skrev 42 minutter siden:

Mulig båten er bygd med tett mottorrom, mot resten av båten. En luke vil fort gjøre mottorommet utett....

 

Brigg skrev 41 minutter siden:

Viksund 340 har en slik luke originalt. Om du sager pent/nøyaktig kan du bruke biten du sager ut som luke, bare skru fast en ramme som dekker over skjøten. 
 

Dette skottet er kanskje vanntett i utgangspunktet. Viktig at det blir mest mulig både vann og gasstett slik at du ikke får motorrromslukt inn i båten. Og pass på at du ikke sager i stykker noe på motoren når du sager hullet. 

 

Nederste kant av luka vil være ca 20 cm over dørken på motorsida, så vatn vil forhåpentligvis ikkje bli eit problem. Men ja, viktig å tenke over at luka må være tett. Dette med lukt har eg ikkje tenkt på så det var også eit nyttig innspel! :thumbsup:

Link to post

Ligger info om en som har gjort dette på en 870 her, men du må nok lete litt for å finne riktig dagboknotat:

https://nbmarine.se/.

 

På min 870 er det såpass mange andre åpninger for kabler og rør mellom sturom og motorrom at jeg neppe tror en luke vil å ha mye å si med tanker på vanninntrengning eller gasser. Synes adkomst er rimelig grei for meg som har 4 syl motor men hadde jeg hatt 6 syl med reg. reim ville jeg nok sett behov for luke. 

 

Gjelder det primært dynamoreima finnes det jo diverse hjelpemidler for å stramme denne, søk f.eks på Balmar belt buddy. 

 

 

Link to post

 

 

 

Sebaldus skrev 39 minutter siden:

Ligger info om en som har gjort dette på en 870 her, men du må nok lete litt for å finne riktig dagboknotat:

https://nbmarine.se/.

 

På min 870 er det såpass mange andre åpninger for kabler og rør mellom sturom og motorrom at jeg neppe tror en luke vil å ha mye å si med tanker på vanninntrengning eller gasser. Synes adkomst er rimelig grei for meg som har 4 syl motor men hadde jeg hatt 6 syl med reg. reim ville jeg nok sett behov for luke. 

 

Gjelder det primært dynamoreima finnes det jo diverse hjelpemidler for å stramme denne, søk f.eks på Balmar belt buddy. 

 

 

 

Eg heldt fortsatt ein knapp på luke. Men denne Belt Buddy virker interessant. Men vart litt usikker på kordan den skal monteres på min motor (Yanmar 4lh-STE)? Har ein litt anna dynamo enn den Belt Buddy bruker i sin instruksjon.

4LHA_DTP_front_left_1280x1280-1024x1024.jpg

PDS-UBB2-4.jpg

Link to post

Ser jo sånne luker på masse båter, hvor det er trangt i motorrommet.

Å der går nesten garantert kabler/slanger ut gjennom sidene fra motorrommet også.

Så hadde ikke tenkt så stort på dette. En greie luke er nok det enkleste ja.

Er jo en del båter hvor folk ikke får byttet impeller uten å ha sådan luke.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...