Jump to content

Hvordan legge opp EL. anlegg til liten båt


Teresa

Recommended Posts

Har kjøpt en 16-fots Uttern 495 HT (med 20 HK Mercury) der alt elektrisk skal byttes ut. Etter å ha lest gjennom et titalls tråder om temaet her på forumet, savner jeg en enkel oversikt over hvordan en kan installere komponenter som lensepumpe, lanterner, og taklampe. Håper derfor denne tråden kan være til hjelp for nåværende og fremtidige båteiere, meg selv inkludert.

 

Har forsøkt å lage et koblingsskjema med utgangspunkt i Boat Fittings sine tre "from scratch"-videoer på Youtube. Her brukes det ikke separat sikringsholder, og mitt første spørsmål er om det vil medføre eventuelle ulemper? Kom gjerne med konstruktive tilbakemeldinger, samt forslag til dimensjon på kabel mellom f.eks batteri og hovedstrømbryter, bryterpanel osv, samt eventuell annen relevant informasjon.

 

I dette tilfellet skal det ikke sees bort ifra at det med tiden også legges til et ekkolodd og et par høyttalere.

EL.png.2eb6bb58c47b053d0ddee8b67c9581ba.png

 

Link to post
Share on other sites

@Teresa Ser grei ut den tegningen din som prinsippskisse.

Kabeldimmensjoner må nesten ses på ut fra strømmer som går. Mellom batteri - hovedbryter  - motor må du se på start-strømmen til motor. Er vel noe der i dag som kan brukes videre.

Øvrige bør gå greit med 1,5mm2. Gå for LED i belysning og lanterner, da blir strøm og spennings-tap i kabler nærmest ikke-tema.

Ferdig panel med brytere og sikringer er greit. Er oversiktlig og du får samlet alt på et sted.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 13 timer siden:

@Teresa Ser grei ut den tegningen din som prinsippskisse.

Kabeldimmensjoner må nesten ses på ut fra strømmer som går. Mellom batteri - hovedbryter  - motor må du se på start-strømmen til motor. Er vel noe der i dag som kan brukes videre.

Øvrige bør gå greit med 1,5mm2. Gå for LED i belysning og lanterner, da blir strøm og spennings-tap i kabler nærmest ikke-tema.

Ferdig panel med brytere og sikringer er greit. Er oversiktlig og du får samlet alt på et sted.

Takk for informativt og relevant svar, @Jens_P. Blir 2,5 mm2 til forbrukere, da det var på lager. Kan du si noe om hvor mange ampere (A) de ulike sikringene bør ha? Altså i bryterpanel til forbrukere, samt lensepumpe som er koblet direkte på batteri.

Link to post
Share on other sites

Du må sjekke forbruk på utstyret og velge sikring litt over samlet forbruk pr. kurs.

Ville valgt 10A til lys etc. Trekker lensepumpe 10A, så velg 15A sikring eller kanskje 20A.

Sikring skal ikke løse ut ved normal drift, men må løse ut ved overlast.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 10 timer siden:

Du må sjekke forbruk på utstyret og velge sikring litt over samlet forbruk pr. kurs.

Ville valgt 10A til lys etc. Trekker lensepumpe 10A, så velg 15A sikring eller kanskje 20A.

Sikring skal ikke løse ut ved normal drift, men må løse ut ved overlast.

 

Strengt tatt ikke helt korrekt, sikringen skal beskytte ledningsnettet - ikke forbruker. Så sikringen vil normalt dimensjoneres ut fra kabeldimensjon, ikke hva som henger på den. Men det er jo selvfølgelig ingenting som hindrer deg i å sette inn en mindre sikring om du ønsker det.

 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 1 time siden:

Strengt tatt ikke helt korrekt

Normalt er forbruket som er tilkoblet en kurs lavere enn den maksimale strømmen en leder er dimmensjonert for. Ingen feil å sikre kurs med lavere strøm enn kabelens maksimale strøm. Kabellengde kommer også inn i bildet, men neppe et problem i en 16 fot båt. Det må være sikkert at strøm ved en kortslutning lengst unna sikring gir høy nok strøm til å løse ut sikring. Hvis ikke er kursen en potensiell brann-kilde.

I 12V anlegg er det ønskelig å holde spenningsfall ovet kabler på et minimum, derav er kabler ofte overdimensjonert. Trådstarter planlegger å bruke 2,5 mm2 på kursene. Tommelfinger regel sier max 16A på denne kabelen. Jeg ville sikret med 10A her ut fra min sikkerhets filosofi. Skal det trekkes så mye som 16A i kabelen ville jeg gått opp til 4 mm2 for å redusere spenningsfall.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er hovedsikring lagt inn i koblingsskjema

 

Hvor stort tverrsnitt på kabel mellom batteri, hovedbryter, bryterpanel og koblingsskinne/jord anbefales? Planlegger å montere batteri rett foran styrekonsoll, så det vil være snakk om ubetydelige lengder. 

 

Bryterpanel fåes med integrert glassikring, flatstift og automatsikring. Styrer unna førstnevnte. Noen tanker om en skal gå for en med flatstift eller automatsikringer?

 

 

EL 1.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvor stort tverrsnitt på kabel mellom batteri, hovedbryter, bryterpanel og koblingsskinne/jord anbefales?

Gummikabel H07RN-F er godt egnet i båt, da den tåler olje og kjemikalier. 2, 5 kvadrat kan belastes med 30+ amp i følge produsent.

https://www.nexans.no/.rest/catalog/v1/product/pdf/10055527

Noen tanker om en skal gå for flatstift eller automatsikringer?

Velg alltid fra øverste hylle, automatsikringer.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Da er det elektriske lagt opp!

 

Endte opp med 2,5 kvadrat til forbrukere, og 16 kvadrat hovedstrømkabel. Alt er fortinnet, og kjøpt metervis hos Bestmarin.

 

Investerte i en skikkelig hovedsikring (automat), ellers var det mye kurant å få tak i på Biltema.

 

Boka "Strøm om bord" av Jon Winge, og den svenske nettsiden @shipahoylenker til ovenfor er lettlest og enkelt å forstå.

PXL_20240314_155136902.jpg

PXL_20240314_154404992.jpg

PXL_20240314_155515290.jpg

PXL_20240314_155545713.jpg

Link to post
Share on other sites

On 8/30/2023 at 3:02 PM, subwoofer said:

Strengt tatt ikke helt korrekt, sikringen skal beskytte ledningsnettet - ikke forbruker. Så sikringen vil normalt dimensjoneres ut fra kabeldimensjon, ikke hva som henger på den.

 

Jo, her er det jo faktisk Jens_P som har rett. Når man dimensjonerer for overbelastning, så er det faktisk 1. forbruker 2. ledningsnett man dimensjonerer for. Dimensjonerer man for eksempel for 16A stikkontakter etter NEK 400, så beskytter overbalastningsvernets 16A, eller mindre, først stikkontakten og så ledningsnettet. Ledningsnettet skal jo tåle mer enn de 16A, men vernet velges ut i fra de 16A som stikkontakten kan tåle.

 

Når det der i mot gjelder sikringens egenskaper som kortslutningsvern, så er det ledningsnettet som blir beskyttet, men her snakker man jo ikke om 10 eller 16A, men normalt om mye større verdier. 

 

Bortsett fra den lille spissfindigheten så ser jo installasjonen i båten veldig bra ut.

 

Hvis man skulle lure på noe, så måtte det jo være kabelen mellom motor og batteri. Vet ikke hva en slik motor kan klare av ladestrøm på max lading. Men det er jo ikke mer komplisert enn at det eventuelt dreier seg om varmgang, og da har vi jo et rimelig måleinstrument som de fleste har tilgang til. Det heter fingertupper. (Stilles inn på 70 eller 90 grader, avhengig av kabeltype.)

 

Kjenner man ikke noen varmgang, ja så er det ikke noe problem, og er det varmgang så er det bare enten å skifte til større kabeldimmensjon, eller å legge ett nytt sett med like kabler i paralel. Da har man doblet strømføringsevnen.  

 

Edit:

 

Ser at det er en hovedsikring koblet opp mot batteriet, men hva med uttaket fra motorens generator? Har denne en sikring inne i motoren som beskytter godt nok, eller bør man også ha en beskyttelse mot en kortslutning som ødelegger motorens generator? Har aldri hatt en påhengsmotor med et slikt strømuttak, så jeg vet ikke hvor relevant denne problemstillingen er.

 

 

Link to post
Share on other sites

@Arne2 motoren er av utgaven med elektrisk start, og leveres med kabler på 35 kvadrat. Ifølge manualen er det en "15‑amp fuse in the starting circuit". Finner ikke noe informasjon om hva den leverer av ladestrøm, men det har nok produsent tatt høyde for i dimensjonering av kablene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...