Jump to content

Fartspotensiale - Planende 24', 130hk?


Platt

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Coronet 24' Cabin. Får båten første uka i Januar, og gleder meg stort til det!

Lurer på om noen i baatplassens ekspertpanel kan komme med noen tips om potensiell fart på denne?

 

Båten er, som sagt, 24 fot og helplanende og har en B20 motor med 2 forgassere, som gir 130hk. 280 drev.

Er det noen som tør tippe max knop på denne?

 

Det har opprinnelig stått to stk. like motorer i båten og selger mente da at den gjorde rundt 26/27 knop. Med bare en motor mener han at den gjør 9/10 knop. Bør selvsagt ta selgers ord i betraktning, men synes vel dette høres veldig lite ut?? :confused:

 

Her er båttypen.

 

Bilde

 

P.S.

Vil ellers takke Sydvesten/Knut for at han tok seg tid til å kikke på en Scand på Karmøy for meg. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Uten at det nødvendigvis er så veldig sammenlignbart så har jeg en 25 fots båt med en 130 hk diesel med DP290 drev og den gjør 27 knop på maks.

 

Om du får særlig mere enn 9-10 avhenger av om motoren er sterk nok til å presse båten opp i plan. Når båten først planer så er den mere lettdrevet samtidig som motoren oppnår høyere turtall og dermed mere kraft.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes ikke 9-10 knop høres så urealistisk ut.

Dersom det er en "bil" B20 , så er den nok heller på 80-90 hk(på veiva) og ikke på 130hk. I tillegg kan nok drev og propell være tilpasset twin installasjon , så når det bare er enkel, så blir utveksling/stigning for høy.

Og Coroneten har , såvidt jeg vet et godt , men relativt kraftkrevende skrog.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet her er vel om den planer med 130 hk minus de hestene som er på beite :smiley:

Gjør den det, så får du nok mer en 9-10 knop, hvis ikke er vel 6,5 - 7 en hastighet det går å kjøre sånn noelunde økonomisk og komfortabet i. Hadde en Windy 24, den hadde det best i 6,9 knop hvis jeg ikke kjørte i plan.

Link to post
Share on other sites

Evig spørsmål.

Coroneten går vel så det uler den med 130 hk. dersom du får den på plan. Dette skroget, tegnet av Jim Wynne tror jeg, har markert planingsterskel, og med en propell for maks. fart vil den ikke få opp turtallet nok til å komme opp. Med lett nok propell, vil du ganske fort få Volvoen rundt ørene hvis du drar på. Kanskje en propell som ventilerer eksosen til forkant av bladene, lik Raker, vil gjøre susen. Da vil du få nok turtall, og dreiemoment, til å få båten opp, samt at forkant av bladene vil bite når du først har kommet på plan.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere kjørt 24 fot Ancas Queen med samme motor og drev, og denne hadde ikke noen problemer med å plane. Dersom du har rett propell og er nøye med hvordan du laster båten bør denne båten plane med 130 hk dersom motoren er i orden. Dersom den er tung å få i plan er det også mulig å montere faste trimflaps bak på båten. Det finnes også finne til å sette på kavitasjonsplaten på drevet som skal hjelpe båten med å plane. Har ikke prøvd denne men har hørt at dette skal hjelpe. Har du flere personer ombord kan det hende det lønner seg å komandere disse fremover i båten når den skal opp i plan.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes ikke 9-10 knop høres så urealistisk ut.

Gjør den det, så får du nok mer en 9-10 knop, hvis ikke er vel 6,5 - 7 en hastighet det går å kjøre sånn noelunde økonomisk og komfortabet i. Hadde en Windy 24, den hadde det best i 6,9 knop hvis jeg ikke kjørte i plan.

"Snekkefart" er greit nok, men jeg trodde Coronet var et skrog bygget for høy fart!?

Trodde 130hk skulle klare å få opp båten i plan, men jeg får vel vente å se til våren.

Ellers ble jeg litt klokere, men ikke mye... :wink:

Må kanskje vurdere å bytte motor etterhvert!

 

Evig spørsmål.

Dette skroget, tegnet av Jim Wynne tror jeg,...

Ofta står Botved Boats/Jim Wynne eller Wynne/Walters eller Wynne ensam som designer, även i Botved Boats egen reklam. Men sanningen är den att Wynne, som ju framför allt var motoringenjör, inte hade så mycket med Coronetskroven att göra. Den som utförde arbetet med skroven var Waltman M. Walters, partner till Wynne på deras konstruktionsfirma! Redigert av FrankA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde B20 130 Hk m280 drev i en 18 fots Jamar.

 

Den var svært tung å få opp i plan.

 

Dette ble betraktelig bedre med trimflaps, hadde vel marsj på 18 knop og Maks på rett under 25 knop etter at de var montert.

 

Det springende punkt i farts potensialet er nok som nevnt om du greier dra den i plan, greier du det går det nok greit, for motoern går mye lettere når du er oppå.

 

Faste finner som passer på 280 drev fant aldri jeg (kjøpte noen som ikke passet :headbang: ).

 

Trimflaps med hydraulikk ville jeg anbefalt, da du både kan justere hvordan du skal ta sjøen (når det er sjø), samt side justere ved last/folk ombord.

 

Lykke til med ny båt uansett, jeg konverterte til Snekke og tøffer rundt i 5-6 knop og trives godt med det, for som det sies i sangen, turen er over når man kommer til land. Det haster da ikke så fælt :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

9-10 knop høres lite ut i første omgang, men dersom du ikke får båten i plan er nok ikke dette tallet helt urealistisk.

 

I min Marex 2300 er det 150 halvtrøtte dieselgamper, og de må jobbe hardt for å få båten i plan. Føler at båten står rett til værs og brøyter i 10-12 knop før den motvillig legger seg fremover. Klarer da ca 24 knop ved 3500rpm, og marsjer ca 20 knop ved 3200. Ved max turtall (3800rpm) bør jeg ha mulighet til å klare et par knop til (må bare finne ut hvor de siste 300rpm er gjemt først :sad:)

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

I min Marex 2300 er det 150 halvtrøtte dieselgamper, og de må jobbe hardt for å få båten i plan. Føler at båten står rett til værs og brøyter i 10-12 knop før den motvillig legger seg fremover. Klarer da ca 24 knop ved 3500rpm, og marsjer ca 20 knop ved 3200. Ved max turtall (3800rpm) bør jeg ha mulighet til å klare et par knop til (må bare finne ut hvor de siste 300rpm er gjemt først :sad:)

Når du ikke klarer toppturtallet, er nok propellen for stor. Dvs stigningen er nok for stor. Dette forklarer og at den er tung å få på plan...
Link to post
Share on other sites

Coronet er et bra alternativ til Ancas Queen ;-)

MIn Ancas har også Vp 130 (AQ 130 A) og den gjør 18-19 knop på full fres. Da mangler jeg en 800-900 rpm til motorens max. Min propeller er nok litt for stor. Og regner med at maxfart vil bli rundt 22-23-knop med rett propeller.

 

AQ 130 er ingen bilmotor, selv om blokken er den samme som i bil. Den skiller seg fra bilutgaven på flere punkter, er meget lett og billig å overhale, og bruker bekjedent med drivstoff.

 

Som regel putrer jeg rundt på 2800 rpm og har da en fart på rundt 8 knop. Båten er da stabil og rolig i sjøen, og et forbruk på rundt 6-7 liter i timen.

 

Bare si i fra hvis du trenger råd til motoren.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Coronet er et bra alternativ til Ancas Queen ;-)

MIn Ancas har også Vp 130 (AQ 130 A) og den gjør 18-19 knop på full fres. Da mangler jeg en 800-900 rpm til motorens max. Min propeller er nok litt for stor. Og regner med at maxfart vil bli rundt 22-23-knop med rett propeller.

 

AQ 130 er ingen bilmotor, selv om blokken er den samme som i bil. Den skiller seg fra bilutgaven på flere punkter, er meget lett og billig å overhale, og bruker bekjedent med drivstoff.

 

Som regel putrer jeg rundt på 2800 rpm og har da en fart på rundt 8 knop. Båten er da stabil og rolig i sjøen, og et forbruk på rundt 6-7 liter i timen.

 

Bare si i fra hvis du trenger råd til motoren.

 

mvh

 

M.

Hadde en Ancas Queen en kort periode. Kjøpt billig for å pusse opp og selge videre. Fikk aldri prøvd den annet enn å fyre motoren. Grei båt det, men synes Coronet'en er smekrere i formen! :wink:

Får håpe jeg ikke trenger å spørre om hjelp ang. motor på en stund. Den har kun gått 100 tim. etter total overhaling.

Ellers hadde jeg håpet på en fart i nærheten av det din gjør.

Uansett, blir moro å få ny båt! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom den prisen i annonsen du henviste til er omtrent det du har gitt for båten synes jeg du har fått mye båt for pengene. På bildene så den meget bra ut. Gratulerer så mye. :flag:

Takk! Fikk den faktisk for litt mindre enn prisant. i annonsen. Men tror nok bildene lyver litt! :wink:

 

Ellers fant jeg dette på et Coronetforum:

Svar av: Per, 2003-10-04 16:55

 

Jeg har også en 24 Cabin, men kun med en 4 cyl. 140 hk Mercruiser. Topstykket er tæret op, så det skal skiftes. Det kan godt være planen bliver hele motoren. Er det nemt at ligge en ny maskine i ?

 

Svar av: Thomas, 2003-10-04 18:10

 

Hej Per. jeg vil ik sige det er nemt men mig og min far er da ikke nogle mekaniker men det har da lykkeds os så hvis du ik ligefrem har 10 tommelfingre vil jeg da ik sige det er et problem. Eneste man skal er give sig god tid selv om det vil komme til at drille eller betale de 10.000 det koster at få den lagt i.

 

Men hvormeget løb den med en 140 hk `?

 

Svar av: Per, 2003-10-05 08:13

 

Hej Thomas. jeg ligger med 18-19 knop på toppen og 15 i march.

 

Er klar over at flere faktorer spiller inn her, men hvis en 140hk gir denne farten på eksakt samme båten må vel en 130hk klare litt i underkant!?

Link to post
Share on other sites

Det har opprinnelig stått to stk. like motorer i båten og selger mente da at den gjorde rundt 26/27 knop. Med bare en motor mener han at den gjør 9/10 knop. Bør selvsagt ta selgers ord i betraktning, men synes vel dette høres veldig lite ut?? :confused:

Gratulerer så mye med ny båt. :flag:

Tror nok at selger har rett i sin antagelse av fart.

Trimplan vil nok være nyttig for mulig å få båten i plan, men det trengs nok noe mere kraft enn du har til rådighet vil jeg tro.

Lykke til med båten, synes den ser flott ut til prisen du har gitt. :yesnod:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Takk! Fikk den faktisk for litt mindre enn prisant. i annonsen. Men tror nok bildene lyver litt! :wink:

Hadde en mistanke om det ja! Jeg syntes egentlig den så litt for bra ut innvendig i forhold til prisen.

Men uansett så har du fått tak i et bra utgangspunkt da. Og du som har hatt trebåt er jo vant til å pusse og lakke :wink: .

 

Lykke til, denne blir nok bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det den Coronetten som har ligget på vallø?

 

Joda310

Nei, den ligger i Molde. Har gått i de traktene siden -90 tallet.

 

Blir uansett gøy å få båten hjem. Har kjøpt den usett, men noen sjanser må man ta her i livet!

Ble bare så j%¤li lei av trebåt (sorry Perlen m/venner :wink: ) og var hypp på plastbåt og litt mer fart. Det er jo bare å hive inn en motor med større hk etterhvert.

 

Er ellers på jakt etter bilder av disse båtene, så vet noen om linker; post de gjerne her!

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny båt :smiley:

 

Her er noen linker:

 

http://freespace.virgin.net/simon.sherlock/

 

http://www.coronet.nu/default.asp

Takker, men disse er allerede lokalisert og saumfart. :smiley:

 

Til dere motorkyndige:

Jeg har null peiling på motor/drev. Fant en annonse der det står:

"87 modell Mercruiser 205 V6 selges som deffekt. Starter meget bra, sviver fint, men stor mistanke om sprekk i blokk da det kommer inn en liten mengde vann over tid. Meget hel og fin motor. Nesten nye manifolder og raisere. Nesten ny innsugsmanifold. Ny starter og oljepumpe 2005. Instrumenter følger muligens med"

Er dette noe å ha? Er det lett å få tak i/bytte blokk? :confused:

Redigert av FrankA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...