Jump to content

NW 900


Geir_M.

Recommended Posts

Jeg kan ikke gi deg svar på det du spør om, men i 1992 kostetNW 900 CC 685.000 m/ 170 hk diesel. NW 900FB med samme motor kostet 735.000. Da ble den produsert av Bennys båtbyggeri i Sverige.

 

Den du spør etter ble produsert i Norge av AS NordWest Båt, 6290 Hamarøy. Haramsøy.

 

Bilde

1988 annonse for NW 900.

Rettet opp byggested.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke gi deg svar på det du spør om, men i 1992 kostetNW 900 CC 685.000 m/ 170 hk diesel. NW 900FB med samme motor kostet 735.000. Da ble den produsert av Bennys båtbyggeri i Sverige.

 

Den du spør etter ble produsert i Norge av AS NordWest Båt, 6290 Hamarøy.

Den kostet nok en del mindre i 86-88, og den ble vel normalt levert med mindre motor enn 300Hk.

Prisen på den tiden vil jeg tippe var ca 600`.

 

Husk også at båten fikk ble bedre etter at svenskene overtok.

 

Et lite uttdrag av test i BM ".... Nå produseres NordWest 900 i Sverige - under samme navn, og med forbedringer som på ingen måte har gjort utgangspunktet til skamme.

Erik Brauner ved LaSa Båt & Motor i Oslo importerer båten og har gjennomprøvet sin 1985-modell grundig. Det har vært mange detaljer å sette fingeren på, men sjøegenskapene og selve grunntanken bak båten har han aldri tvilt på. ....... "

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært for at man må til stadighet holde disse hvite, kunne jeg faktisk falle for tanken å motere disse. Som dere sier: Den kler disse fenderne på siden.

Vi ser jo til stadighet at man skal sette biler og båter tilbake til orginal stand. Så hvorfor ikke?

 

Her vil jeg ha Rederinnen med på råd! :rolleyes:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke gi deg svar på det du spør om, men i 1992 kostetNW 900 CC 685.000 m/ 170 hk diesel. NW 900FB med samme motor kostet 735.000. Da ble den produsert av Bennys båtbyggeri i Sverige.

 

Den du spør etter ble produsert i Norge av AS NordWest Båt, 6290 Hamarøy.

 

 

Tviler på at den ble produsert på Hamarøy !!!! Er vel heller Haramsøy :rolleyes:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Nei, nei Astor. Her gikk du på en grov feil som du med dine bånd til nordvestlandet burde ha unngått! Båten ble IKKE produsert på Hamarøy, men på Haramsøy, som ligger rett utenfor Ålesund. :nono:

 

Mvh Bern

 

Det ble for liten skrift, beklager. Dette er nå rettet opp.

 

Rederinnen syntes fenderne på siden var fine. Vi får se hva som skjer. Litt fristende, da Astor er isbryter og "arbeidsbåt" vinterstid. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har samlet på noen tidligere årganger av Båtguiden. De sier som følger:

  • 1985: Nord West 900 fra kr 400.000. Motor 100-250 hk diesel
  • 1985: Nord West 900 Flybridge fra kr 435.000. Inkl. 150 hk diesel
  • 1987: Nord West 900 CC fra kr 590.000. Motor 150-294 hk diesel
  • 1987: Nord West 900 FB fra kr 637.000. Motor 150-294 hk diesel
  • 1988: Nord West 900 CC fra kr 652.000. Motor 150-294 hk diesel
  • 1988: Nord West 900 FB fra kr 744.00. Motor 150-294 hk diesel
Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

NW 900 er å en av ganske få lystbåter som faktisk kler en fast fender-rekke, synes nå jeg, da.

Ja sammen med bla. a. Mørejet 30.

 

Når det gjelder Nord West 900 så var det vel et skille i modell rundt 87-88. En arbeidskollega som selv har hatt denne båten anbefalte klart den nyere modellen. Jeg husker ikke helt var forskjellene var. Han hadde en Catepillar på 370 hk i sin NW og da marsjet den på noen og 20 knop og toppfarten var rett over 30 knop men da var den litt skummel. Han solgte den for 850.000 for et par år siden.

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært for at man må til stadighet holde disse hvite, kunne jeg faktisk falle for tanken å motere disse.

Slik jeg ser det er ikke fenderrekk særlig praktisk til fritidsbruk, ok til og fra kaier som ykersbrukerne stort sett kommer bort i, men ofte er jo uteliggere og andre båter du ligger inntil laverer slik at fenderekken ikke er til hjelp. Da må du frem med fendrer som henger lavere likevel og totalt antall fendere begynner jo da og bli rimelig ekstremt... :yesnod:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er ikke fenderrekk særlig praktisk til fritidsbruk, ok til og fra kaier som ykersbrukerne stort sett kommer bort i, men ofte er jo uteliggere og andre båter du ligger inntil laverer slik at fenderekken ikke er til hjelp. Da må du frem med fendrer som henger lavere likevel og totalt antall fendere begynner jo da og bli rimelig ekstremt... :yesnod:

 

Tror nok fenderne til Astor blir i fenderholderne i babord front. Som du også nevner så må man til stadighet justere fenderne etter høyden på kaien du skal ligge, evnt justere mot nabobåt dersom man ligger inntil en annen båt.

 

Men i første øyekast var det ganske stilig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar, grunnen til at jeg spurte er at jeg har veeeldig lyst på en NW 900. Men har litt problemer i heimen med å forsvare en pris på ca. 700 000.- for en 20 år gammel båt.

Ut fra listen som Arnstein har lagt inn kan vel en pris på 650-700 000 forsvares eller...

Link to post
Share on other sites

NW 900 er ingen dum båt å ønske seg. Jeg har siklet på disse i mange år. På den annen side er det mye annet å få til samme eller omtrent samme pris. F. eks. Princess 33 Mark II eller Fairline 31 Corniche. Da kommer du også i en litt mer elevert klasse, med rett til å nyte det gode liv i høyden. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar, grunnen til at jeg spurte er at jeg har veeeldig lyst på en NW 900. Men har litt problemer i heimen med å forsvare en pris på ca. 700 000.- for en 20 år gammel båt.

Ut fra listen som Arnstein har lagt inn kan vel en pris på 650-700 000 forsvares eller...

Jeg ga 610.000 for en 84 modell som var nærmest fri for feil. Et godt eksemplar som hadde hatt to eiere. Motor: 217 hk. Perkins.

 

NW 900 er ingen dum båt å ønske seg. Jeg har siklet på disse i mange år. På den annen side er det mye annet å få til samme eller omtrent samme pris. F. eks. Princess 33 Mark II eller Fairline 31 Corniche. Da kommer du også i en litt mer elevert klasse, med rett til å nyte det gode liv i høyden. :yesnod:

 

Nå skal du ikke legge alt for mye vekt på det Skipper_Worse prøver å si deg. Han agiterte mye for disse slagskipene til meg også. Men, jeg sto i mot. :lol:

 

Resultatet ble, etter egen og Rederinnens overbevisning, og "halve" Baatplassen i en egen meningsmåling: NordWest 900 ble innkjøpt nå i høst.

 

Livet har nå fått en helt ny mening. En helt fantastisk båt med uovertreffende sjøegenskaper.

Les denne tråden og bli overbevist: Astor velger seg ny båt


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå skal du ikke legge alt for mye vekt på det Skipper_Worse prøver å si deg. Han agiterte mye for disse slagskipene til meg også. Men, jeg sto i mot.

Selv Hennes Høihellighet Quindebestet motsto disse forsøkene. Så du er i godt selskap, Astor!! :lol:

 

Livet har nå fått en helt ny mening.

Det skyldes nok den avsindige maktfølelsen som hekksjøene gir. :yesnod::lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Selv Hennes Høihellighet Quindebestet motsto disse forsøkene. Så du er i godt selskap, Astor!! :lol:

Det skyldes nok den avsindige maktfølelsen som hekksjøene gir. :yesnod::lol:

 

Isen er i dag som blåst bort fra området rundt havna på Sætre. Dette kan skyldes to ting:

1. Fralandsvind.

2. Astors formidable hekkbølger som knakk opp isen pent og pyntelig.

3. En kombinasjon av 1 og 2.

 

Tok en runde langs iskanten i dag med passe hekkbølgepådrag. Isen brakk opp i passe biter og drev ut i god fralandsvind.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Livet er herlig når man kan lage store, saklige hekkbølger. :wink: Jeg kom ikke så langt i dag, men fikk meg likevel en dose berusende svensk oppstartsrøk. Så fikk jeg heller dagdrømme litt om dype. symmetriske hekkbølge; mens de to små grønne monstre malte som stappmette pusekatter. Herlig!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har havnet på Nord West på grunn av at jeg skal ha lukket båt, fast aksling og kun en motor.

Samtidig ser jeg at NW har brukbart fartspotensiale, dette må ikke tolkes dit hen at jeg er opptatt av at det skal gå så fort på sjøen men i gitte situasjoner kan det være greit å gasse på litt.

Flybridge er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av, ser ikke helt for meg selv sitte på taket på båten å styre.

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Et klokt valg. Har selv hatt en 1992 modell med 300 hk. cummins. Den ble solgt til Hurum og ligger nå i moss så vidt jeg vet. Dette var en 900 med FB og AC. Båten fungerte utmerket men var kanskje litt liten for den type innredning. Jeg tror modellen uten AC er mer praktisk å bo i da du får en romslig kjeller til å ha grill og fiskesaker samt alt mulig annet i. I tillegg kan du henge av deg vått tøy under kalesjen uten å ta med deg dette inn i båten. Blir langt mindre dugg innvendig da.

 

Vi var veldig glade i FBèn, og satt mest der og kjørte.

 

Skroget er veldig godt i sjøen, men er noe tungt og båten går endel saktigere enn tilsvarende andre båter med like stor motor. Marsjfart med 300 hk. og feriepakket båt var ca. 18 knop.

En kompis satte inn VP 63 P på 370 hk. i sin, og den gjorde heller ikke noe særlig over 25 knop. Gammelt halvplanerskrog har sin fartsbegrensing.

 

Løp og kjøp - du vil ikke angre.

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Er kjempe fornøyd med Nord West 900. 85 mod.

Føler oss veldig trygge i båten.

Har en uten aktercabin.

Tok i vår og skiftet ut den slitene Perkins`n på 217 hk. med en 290 Yanmar.

Nor West`n ble som en ungdom igjen. Det gamle halvplanede skroget

fikk et nytt løft!!!

Nå cruser vi lett på 20 knop max fart ca 24 knop (målt med gps). :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...