Astor Svart 23.Desember.2005 Del på Facebook Svart 23.Desember.2005 For oss som nettopp har kjøpt en NW er vi spesiellt glad i den bakre uteplassen. Her har vi allerede satt opp to teakstoler og et lite bord. (Mors røykeavdeling) En romslig uteplass. En båtvenn på Sætre har nettopp fjernet rattet og konsollen som sto bak. Han syntes den tok for mye plass. Dessuten hvis det er ønskelig kan vi fortsatt sitte bak å styre, men da med autopilotens fjernkontroll. Min NW er isolert innvendig. Og det merkes. Lite fuktighet er stikkordet. Med 217 hk Perkins ligger maks fart ferielastet på 18-19 knop. Behagelig marsjfart. 12-14. Lite støy fra motoren da den har to dørker over maskinrommet. Legger ved et bilde: Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 24.Desember.2005 Del på Facebook Svart 24.Desember.2005 Har vært så heldig å fått scannet NW-brosjyren som jeg fikk lånt av Nor_West. Her er de tekniske spesifikasjonene: Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
At-le Svart 24.Desember.2005 Del på Facebook Svart 24.Desember.2005 Hei Astor.Flott båten. Gratulerer!! God jul og godt nyttår. At-le Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 25.Desember.2005 Del på Facebook Svart 25.Desember.2005 Blir en NW tils til våren i havna mi ,men den er med FB . Ikke sikker på model osv da jeg ikke har sjekka den helt ut . Veit bare det at det er MYE utstyr i den og at den er meget strøken . Så er redd den kan bli litt dyr . Men er veldig spent på hva prisen blir på den . Våren / sommeren kan bli en meget spenende , om det blir hussalg og båtbytte . Båtbytte er et sterkt ønske uannsett , men går huset så kan det jo være at økosjefen innvilger en NW . Drømme er lov og billig . Vi og spesielt økosjefen syntes vi har en flott båt og stor nok ,( hehe det blir det vel aldrig ) men vi som mange andre vil ha mere fart . Sandviken tøffer i 7 knop den , og det er fort nok på mange måter men det og vite at det er mere under dørken slik at vi kan gi på vis det er ønskelig er et ønske som står høyt . Det og kjøre i 7 knop kontra 10-12 når det er litt skvulpe sjø gjør mye på båthygga også , så håpet er ikke ute . Økonomisjefen er enig på mange punkter hun , bare det at hun må være det på alle . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 25.Desember.2005 Del på Facebook Svart 25.Desember.2005 Den største fordelen mener jo jeg er du slipper denne jæ.... rullinga. Har du litt fart i sidesjø så danser båten fint igjennom. Fikk jo prøvd den på henteturen fra Sarp. Da hadde vi styrke 21 utenfor Strømtangen. Og kunne i sidesjø-medsjø ligge på 14-15 knop. Tenk den rullinga det hadde vært i 7 knop. Og det blir lunere ombord med lukket båt. Tørt og fint. Med akkalsjebåt ville jeg sterkt anbefalt "Hansen-topp". Den isolerer og gjør sitt til at kallsejetaket alltid er tørt. En billig invistering til drøye tusenlappen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 25.Desember.2005 Del på Facebook Svart 25.Desember.2005 Har alltid hatt sansen for NW900. Du skal lete en stund for å finne en båt som tåler dårlig vær så godt som den! En bekjent sa en gang "Den dagen en NW900 går til kai for at været er for tøft, ligger havnene allerede full av andre båter som har lagt der en stund". Men styreposisjon ute synes jeg er et must på den, da det blir ensomt å sitte inne i finværet. Ser ellers at mange har skiftet ut den trauste Perkinsen på 185-220hk. med Vp og Yanmar på rundt 300hk. Ble nok sikkert gjort samtidig med at motoren var i ferd med å bli utslitt. De begynner jo å dra på årene..... Får litt større fart, som mange har savnet, men du får og høyere forbruk som svir å pungen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 25.Desember.2005 Del på Facebook Svart 25.Desember.2005 (redigert) Men styreposisjon ute synes jeg er et must på den, da det blir ensomt å sitte inne i finværet. Ser ellers at mange har skiftet ut den trauste Perkinsen på 185-220hk. med Vp og Yanmar på rundt 300hk. Ble nok sikkert gjort samtidig med at motoren var i ferd med å bli utslitt. De begynner jo å dra på årene..... Får litt større fart, som mange har savnet, men du får og høyere forbruk som svir å pungen. Tror også at en styreposisjon ute blir godt å ha når sommervarmen kommer. På min har det aldri vært styreposisjon der. På en annen i havna er den nå blitt fjernet for å få bedre uteplass. Den tok endel plass inne i kroken der den stod. For begge er alternativet å styre med fjernkontrollen til AP. En større og nyere motor når tiden er moden er jeg ikke fremmed for. Og Yanmar er et meget godt alternativ. Redigert 25.Desember.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Karma Svart 25.Desember.2005 Del på Facebook Svart 25.Desember.2005 Perkinsen(og maskinsjefen) orket ikke mer !!!!!!!!!!!! Skiftet til 290 Yanmar. Etter mange skrutimer og ergrelser på gamle motoren måtte vi ta en "dyr" avgjørelse. Skipper og mannskap diskuterte fire alternativ. 1.Rep. av den gamle motoren. 2.Selge med def. motor. 3.Kjøpe "ny" overhaltmotor. 4.Kjøpe helt ny motor. Alle alternativene vil gi tap ved evnt. salg. Men siden vi trives med Nord West`n og har tenkt å ha båt i noen år til, falt valget på ny motor. Valget ble 290 yanmar grunnet vekt,ytremål(Fikk installert motoren uten å demontere taket.) og andres anbefalinger. Etter nesten 100 driftstimer med ny motor er vi fornøyd med vårt valg. Mindre støy, bedre plass i motorrommet,mindre "skruing" og høyere marsjfart (Dette var ikke et must) Ha en fortsatt god jul og ett godt nyttår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 25.Desember.2005 Del på Facebook Svart 25.Desember.2005 Perkinsen(og maskinsjefen) orket ikke mer !!!!!!!!!!!! Skiftet til 290 Yanmar. Etter mange skrutimer og ergrelser på gamle motoren måtte vi ta en "dyr" avgjørelse. Skipper og mannskap diskuterte fire alternativ. 1.Rep. av den gamle motoren. 2.Selge med def. motor. 3.Kjøpe "ny" overhaltmotor. 4.Kjøpe helt ny motor. Alle alternativene vil gi tap ved evnt. salg. Men siden vi trives med Nord West`n og har tenkt å ha båt i noen år til, falt valget på ny motor. Valget ble 290 yanmar grunnet vekt,ytremål(Fikk installert motoren uten å demontere taket.) og andres anbefalinger. Etter nesten 100 driftstimer med ny motor er vi fornøyd med vårt valg. Mindre støy, bedre plass i motorrommet,mindre "skruing" og høyere marsjfart (Dette var ikke et must) Ha en fortsatt god jul og ett godt nyttår. Brukte du kran inn døra i bakveggen ved montering? Byttet du gear/propellaksel/propell samtidig? Hva havnet du på i samlet utgifter? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Karma Svart 25.Desember.2005 Del på Facebook Svart 25.Desember.2005 Motoren ble montert av Yanmarforhandler. De demonterte dynamo og en kjøler. Brukte en truck med laaaaaaange gafeler. Klaring gjennom døra!!! 12 mm. I 2004 gikk Hurt gearet på Perkinsen i stykker. Kjøpte da nytt hyd.gear m/slureventil. Dette gearet kunne brukes på ny motoren. Pris på alt ??? Ny motor kostet i 2005 ca. 270 000 Hadde gearet. Demonterte gamle motoren selv. Tok en del av det elektriske selv. Avtale om innbytte. Hjalp til så mye som mulig. osv.osv Som du sikkert forstår så er prisen vansklig å si da flere ting spiller inn. Du må regne ett sted mellom 250-325 tusen kroner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trude III Svart 25.Desember.2005 Del på Facebook Svart 25.Desember.2005 Motoren ble montert av Yanmarforhandler. De demonterte dynamo og en kjøler. Brukte en truck med laaaaaaange gafeler. Klaring gjennom døra!!! 12 mm. I 2004 gikk Hurt gearet på Perkinsen i stykker. Kjøpte da nytt hyd.gear m/slureventil. Dette gearet kunne brukes på ny motoren. Pris på alt ??? Ny motor kostet i 2005 ca. 270 000 Hadde gearet. Demonterte gamle motoren selv. Tok en del av det elektriske selv. Avtale om innbytte. Hjalp til så mye som mulig. osv.osv Som du sikkert forstår så er prisen vansklig å si da flere ting spiller inn. Du må regne ett sted mellom 250-325 tusen kroner. For noen priser! Jeg kjøpte båt fra 1985 med 1997 motor. Håper den holder leeeenge... Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.