Jump to content

NW 900


Geir_M.

Recommended Posts

For oss som nettopp har kjøpt en NW er vi spesiellt glad i den bakre uteplassen. Her har vi allerede satt opp to teakstoler og et lite bord. (Mors røykeavdeling) En romslig uteplass. En båtvenn på Sætre har nettopp fjernet rattet og konsollen som sto bak. Han syntes den tok for mye plass. Dessuten hvis det er ønskelig kan vi fortsatt sitte bak å styre, men da med autopilotens fjernkontroll.

 

Min NW er isolert innvendig. Og det merkes. Lite fuktighet er stikkordet.

Med 217 hk Perkins ligger maks fart ferielastet på 18-19 knop.

Behagelig marsjfart. 12-14. Lite støy fra motoren da den har to dørker over maskinrommet.

 

Legger ved et bilde:

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Blir en NW tils til våren i havna mi ,men den er med FB . Ikke sikker på model osv da jeg ikke har sjekka den helt ut . Veit bare det at det er MYE utstyr i den og at den er meget strøken . Så er redd den kan bli litt dyr . Men er veldig spent på hva prisen blir på den .

Våren / sommeren kan bli en meget spenende , om det blir hussalg og båtbytte . Båtbytte er et sterkt ønske uannsett , men går huset så kan det jo være at økosjefen innvilger en NW . Drømme er lov og billig .

Vi og spesielt økosjefen syntes vi har en flott båt og stor nok ,( hehe det blir det vel aldrig ) men vi som mange andre vil ha mere fart . Sandviken tøffer i 7 knop den , og det er fort nok på mange måter men det og vite at det er mere under dørken slik at vi kan gi på vis det er ønskelig er et ønske som står høyt .

Det og kjøre i 7 knop kontra 10-12 når det er litt skvulpe sjø gjør mye på båthygga også , så håpet er ikke ute . Økonomisjefen er enig på mange punkter hun , bare det at hun må være det på alle .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Den største fordelen mener jo jeg er du slipper denne jæ.... rullinga. Har du litt fart i sidesjø så danser båten fint igjennom. Fikk jo prøvd den på henteturen fra Sarp. Da hadde vi styrke 21 utenfor Strømtangen. Og kunne i sidesjø-medsjø ligge på 14-15 knop. Tenk den rullinga det hadde vært i 7 knop.

 

Og det blir lunere ombord med lukket båt. Tørt og fint. Med akkalsjebåt ville jeg sterkt anbefalt "Hansen-topp". Den isolerer og gjør sitt til at kallsejetaket alltid er tørt. En billig invistering til drøye tusenlappen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har alltid hatt sansen for NW900. Du skal lete en stund for å finne en båt som tåler dårlig vær så godt som den!

En bekjent sa en gang "Den dagen en NW900 går til kai for at været er for tøft, ligger havnene allerede full av andre båter som har lagt der en stund".

Men styreposisjon ute synes jeg er et must på den, da det blir ensomt å sitte inne i finværet.

Ser ellers at mange har skiftet ut den trauste Perkinsen på 185-220hk. med Vp og Yanmar på rundt 300hk. Ble nok sikkert gjort samtidig med at motoren var i ferd med å bli utslitt. De begynner jo å dra på årene..... Får litt større fart, som mange har savnet, men du får og høyere forbruk som svir å pungen.

Link to post
Share on other sites

Men styreposisjon ute synes jeg er et must på den, da det blir ensomt å sitte inne i finværet.

Ser ellers at mange har skiftet ut den trauste Perkinsen på 185-220hk. med Vp og Yanmar på rundt 300hk. Ble nok sikkert gjort samtidig med at motoren var i ferd med å bli utslitt. De begynner jo å dra på årene..... Får litt større fart, som mange har savnet, men du får og høyere forbruk som svir å pungen.

Tror også at en styreposisjon ute blir godt å ha når sommervarmen kommer. På min har det aldri vært styreposisjon der. På en annen i havna er den nå blitt fjernet for å få bedre uteplass. Den tok endel plass inne i kroken der den stod.

 

For begge er alternativet å styre med fjernkontrollen til AP.

 

En større og nyere motor når tiden er moden er jeg ikke fremmed for. Og Yanmar er et meget godt alternativ.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Perkinsen(og maskinsjefen) orket ikke mer !!!!!!!!!!!! Skiftet til 290 Yanmar.

 

Etter mange skrutimer og ergrelser på gamle motoren måtte vi ta en "dyr" avgjørelse. :headbang:

 

Skipper og mannskap diskuterte fire alternativ. :discuss:

 

1.Rep. av den gamle motoren. :confused:

2.Selge med def. motor. :confused:

3.Kjøpe "ny" overhaltmotor. :confused:

4.Kjøpe helt ny motor. :confused:

Alle alternativene vil gi tap ved evnt. salg.

Men siden vi trives med Nord West`n og har tenkt å ha båt i noen år til, falt valget på ny motor.

Valget ble 290 yanmar grunnet vekt,ytremål(Fikk installert motoren uten å demontere taket.) og andres anbefalinger.

Etter nesten 100 driftstimer med ny motor er vi fornøyd med vårt valg.

Mindre støy, bedre plass i motorrommet,mindre "skruing" og høyere marsjfart (Dette var ikke et must) :smiley:

 

Ha en fortsatt god jul og ett godt nyttår.

Link to post
Share on other sites

Perkinsen(og maskinsjefen) orket ikke mer !!!!!!!!!!!! Skiftet til 290 Yanmar.

 

Etter mange skrutimer og ergrelser på gamle motoren måtte vi ta en "dyr" avgjørelse. :headbang:

 

Skipper og mannskap diskuterte fire alternativ. :discuss:

 

1.Rep. av den gamle motoren. :confused:

2.Selge med def. motor. :confused:

3.Kjøpe "ny" overhaltmotor. :confused:

4.Kjøpe helt ny motor. :confused:

Alle alternativene vil gi tap ved evnt. salg.

Men siden vi trives med Nord West`n og har tenkt å ha båt i noen år til, falt valget på ny motor.

Valget ble 290 yanmar grunnet vekt,ytremål(Fikk installert motoren uten å demontere taket.) og andres anbefalinger.

Etter nesten 100 driftstimer med ny motor er vi fornøyd med vårt valg.

Mindre støy, bedre plass i motorrommet,mindre "skruing" og høyere marsjfart (Dette var ikke et must) :smiley:

 

Ha en fortsatt god jul og ett godt nyttår.

Brukte du kran inn døra i bakveggen ved montering?

 

Byttet du gear/propellaksel/propell samtidig?

 

Hva havnet du på i samlet utgifter?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Motoren ble montert av Yanmarforhandler.

 

De demonterte dynamo og en kjøler.

Brukte en truck med laaaaaaange gafeler.

Klaring gjennom døra!!! 12 mm. :lol:

 

I 2004 gikk Hurt gearet på Perkinsen i stykker. :headbang:

Kjøpte da nytt hyd.gear m/slureventil.

 

Dette gearet kunne brukes på ny motoren. :yesnod:

 

Pris på alt ???

Ny motor kostet i 2005 ca. 270 000

Hadde gearet.

Demonterte gamle motoren selv.

Tok en del av det elektriske selv.

Avtale om innbytte.

Hjalp til så mye som mulig.

osv.osv

Som du sikkert forstår så er prisen vansklig å si da

flere ting spiller inn. :crazy:

Du må regne ett sted mellom 250-325 tusen kroner.

Link to post
Share on other sites

Motoren ble montert av Yanmarforhandler.

 

De demonterte dynamo og en kjøler.

Brukte en truck med laaaaaaange gafeler.

Klaring gjennom døra!!! 12 mm. :lol:

 

I 2004 gikk Hurt gearet på Perkinsen i stykker. :headbang:

Kjøpte da nytt hyd.gear m/slureventil.

 

Dette gearet kunne brukes på ny motoren. :yesnod:

 

Pris på alt ???

Ny motor kostet i 2005 ca. 270 000

Hadde gearet.

Demonterte gamle motoren selv.

Tok en del av det elektriske selv.

Avtale om innbytte.

Hjalp til så mye som mulig.

osv.osv

Som du sikkert forstår så er prisen vansklig å si da

flere ting spiller inn. :crazy:

Du må regne ett sted mellom 250-325 tusen kroner.

 

:eek:

 

For noen priser!

 

Jeg kjøpte båt fra 1985 med 1997 motor. Håper den holder leeeenge...

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...