AskeladdenC65 Startet 31.August.2023 Del på Facebook Startet 31.August.2023 Hei! Har en Askeladden C65 Bowraider, 2019 modell, og sliter litt med selvlensingen. Tidligere eier, har nok hatt båten stående under åpen himmel når løvet har falt av trærne. 🙄 Jeg har forsøkt kokende vann og zalo, til ingen nytte. Dritt og rask sitter fast innvendig i slangene. Slanger helt fra baugområde og bakover. Forslag til middel som ikke skader slangene mottas😄 Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 31.August.2023 Del på Facebook Svart 31.August.2023 Antar at høytrykk er forsøkt? Hva med utstyr som brukes til tette avløp, slik som rensespiral/bånd? Har god erfaring med systemrens ved tette kjølekanaler i påhengsmotor, mon tro om det også kan fungere her. Jeg vet derimot ikke om slanger og koblinger tåler dette. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 31.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2023 Pga krappe 90 gr bend/albuer er det ikke mulig med stakebånd eller lignende. Gardena sin spylespiss er det eneste jeg kan bruke, med ca 3 kg's trykk på hytta. Hjelper ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.September.2023 Del på Facebook Svart 2.September.2023 Så lenge slangene kan spyles så et vel dette først og fremst et kosmetisk problem? Jeg ville blandet varmt vann med oppvaskmaskinpulver, tettet utløp, fylt opp slanger og latt det stå i alle fall noen timer før spyling. Om en ikke er fornøyd etter det så er det gjerne mulig å spyle eller blåse gjennom en fiskesene festet til et stykke svamp el for å få ‘skrubbe’ litt. Men det er antakelig overkill og en er like langt neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.September.2023 Del på Facebook Svart 2.September.2023 AskeladdenC65 skrev On 31.8.2023 at 21.32: Pga krappe 90 gr bend/albuer er det ikke mulig med stakebånd eller lignende. Det er vel ikke verre en å løsne en slange klemmene og ta av slangen og spyle gjennom med vannslngen. I verste fall ta hele slangen for rengjøring med H-trykk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
AskeladdenC65 Svart 2.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2023 Må nok være "slangemenneske" 😂 for og komme til og løsne slangeklemmer. Skal prøve med vaskemaskinpulver og la det stå noen timer. Det renner igjennom, men mistenker fastgrodd skitt. Fiskesene og svamp var ett godt tips👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.September.2023 Del på Facebook Svart 3.September.2023 Tror mekanisk staking er den eneste måten å få vekk dritten. Hva med å stake fra utsiden? Ei stakefjær med ei fille på f.eks.? Har samme groing i mine slange, og har tenkt å stake opp for å se hvor vannet står. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
AskeladdenC65 Svart 3.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2023 Skal opp med båten neste helg. Tar med ett nylon stakebånd hjemmefra, og prøver det. Ser det er blåskjellfarm🤪 ved utløpene under vannlinjen... Grodd mye denne sommeren. Gode vekstforhold. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2023 Del på Facebook Svart 5.September.2023 AskeladdenC65 skrev On 3.9.2023 at 20.47: Ser det er blåskjellfarm🤪 ved utløpene under vannlinjen... Jeg hadde så godt som tett selvlensing på Yamarinen. Staking og spyling, ingenting hjalp. Men så stakk jeg en hånd ned på utsiden, fikk tak i noe og røsket til. En god håndfull med blåskjell kom opp, og vannet i båten rant ut med et svupp! Burde kanskje hatt båten på land snart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AskeladdenC65 Svart 14.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2023 Løsningen ble slik. Løste opp oppvaskmaskin tabletter i kokende vann, plugget igjen på utsiden av båten, og tømte dette i slangene. Lot det stå noen timer, og spylte utenfra, da gardena munnstykket passet perfekt i utløpshullet.😄 Kom mye gørr da ja gitt... Støvsugde gørret med våtsuger. Fornøyd med resultatet ja👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.