Jump to content

Rense slangene til selvlensingen, Askeladden C65 Bowraider, tips til middel mottas gjerne

AskeladdenC65

Recommended Posts

Hei! Har en Askeladden C65 Bowraider, 2019 modell, og sliter litt med selvlensingen. Tidligere eier, har nok hatt båten stående under åpen himmel når løvet har falt av trærne. 🙄 Jeg har forsøkt kokende vann og zalo, til ingen nytte. Dritt og rask sitter fast innvendig i slangene. Slanger helt fra baugområde og bakover. IMG_20230831_175012.jpg.411792d0d93f058c307a02ad946fca99.jpgIMG_20230831_174938_edit_231945140297941.jpg.3c39d4cc56e2fee313ccda1a8983aee6.jpgForslag til middel som ikke skader slangene mottas😄

Så lenge slangene kan spyles så et vel dette først og fremst et kosmetisk problem? Jeg ville blandet varmt vann med oppvaskmaskinpulver, tettet utløp, fylt opp slanger og latt det stå i alle fall noen timer før spyling. Om en ikke er fornøyd etter det så er det gjerne mulig å spyle eller blåse gjennom en fiskesene festet til et stykke svamp el for å få ‘skrubbe’ litt. Men det er antakelig overkill og en er like langt neste sesong. 

AskeladdenC65 skrev On 3.9.2023 at 20.47:

Ser det er blåskjellfarm🤪 ved utløpene under vannlinjen...

Jeg hadde så godt som tett selvlensing på Yamarinen. Staking og spyling, ingenting hjalp. Men så stakk jeg en hånd ned på utsiden, fikk tak i noe og røsket til. En god håndfull med blåskjell kom opp, og vannet i båten rant ut med et svupp! Burde kanskje hatt båten på land snart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Løsningen ble slik. Løste opp oppvaskmaskin tabletter i kokende vann, plugget igjen på utsiden av båten, og tømte dette i slangene. Lot det stå noen timer, og spylte utenfra, da gardena munnstykket passet perfekt i utløpshullet.😄 Kom mye gørr da ja gitt... Støvsugde gørret med våtsuger. Fornøyd med resultatet ja👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...