Jump to content

Er dette en grei våtdrakt for enkelt bruk?


Lars H.

Recommended Posts

I år har det grodd en del under båten og på propellen ser det ut til iløpet av de 102 dagene vi har vært på båtferie. Jeg har merket en del fartsreduksjon. Vi har jo ligget mye i ro, opptil 14 dager om gangen. Dermed hadde det vært greit å skrubbet av litt groe underveis. Dessverre har det vært for kjølig i vannet for en gammel kropp. Det var bading og 20°C tidlig i juni, men da var det ikke behov for rengjøring.

 

Dermed kom tanken om våtdrakt opp, og akkurat nå har maritim en billigvariant på tilbud til kr.599,-, se her. Kan dette være et alternativ for den bruken jeg nevnte? Jeg har kun tenkt å bruke den når sjøtemperaturen kun er litt lavere en det ville være behagelig uten, sånn ned mot 13 - 14°C.

 

Materiale: 90/10 neopren/nylon
Tykkelse: Kropp 3,2 mm. Armer/ben 2,8 mm.

 

 

p_VM-20039-54_default_1

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den er helt sikkert grei nok for kortere «skrubberunder» rundt båten. Du kunne kanskje funnet en med litt tykkere materiale, men da øker også oppdriften. Hvis planen er å komme deg ned under overflaten må du kanskje skaffe litt bly, men bare litt. Du skal jo ikke til bunns…

 

Du kan også følge med hos XXL - de pleier å selge ut våtdrakter med rabatt hver høst.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Så var våtdrakten fra Maritim bestilt.

 

Drakten kan sikkert fungere greit, men det er en grunnleggende regel at våtdrakter må prøves på. Den skal sitte trangt som et pølseskinn.

 

600kr er meget billig for en våtdrakt, så ikke forvent all verden kvalitet. Du bør være forsiktig med å komme borti skarpe gjenstander, det kan lett ødelegge drakten. 

 

Som nevnt over må du ha noen kilo bly, du må også ha svømmeføtter, og så klart maske. Bruk en isskrape av plast til å skrape propellen, det fungerer bra. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Så var våtdrakten fra Maritim bestilt.

Et tips er få Trude til å tømme en 1 1/2 liter med passe varmt vann ned halsen på drakta mens du står  i badestigen.

 

IKKE FALL FOR FRISTELSEN Å FORLENGE PUSTESLANGEN PÅ SNORKLEN.

 

Aller helst overlat det stuntet med å dykke til ungdommen, det har til å med jeg innsett for to år siden. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 4 timer siden:

IKKE FALL FOR FRISTELSEN Å FORLENGE PUSTESLANGEN PÅ SNORKLEN.

 

Aller helst overlat det stuntet med å dykke til ungdommen, det har til å med jeg innsett for to år siden. 

 

He he, ja det er vel noe i dette her :giggle: Etter å ha røyket sigaretter i en mannsalder er vel kanskje ikke pusten på det beste heller.

 

Denne karen er 53 år, har fridykket til 253 meter, og kan holde pusten i over 9 minutter.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel, nå har ikke jeg tenkt å dykke til noen som helst dybde, det blir vel å ligge i vannskorpen og skrubbe båten i vannlinjen pluss en lang arm inn under båten til propellen. Men jeg må få meg en maske, den jeg har nå mangler stropper og er noe jeg kjøpte på Menorca for 30 år siden! Jeg trenger kun noe billig slik at jeg kan stikke hodet ned i vannet for å få et overblikk over groe på propellen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alltid lurt å ha ei maske ombord, likedan en skarp kniv lett tilgjengelig :thumbsup: Men billig eller ikke, sørg for å få deg ei maske som passer og tetter godt, ellers blir det veldig irriterende. Kan være en utfordring for folk som ikke er glattbarbert.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 10 minutter siden:

Alltid lurt å ha ei maske ombord, likedan en skarp kniv lett tilgjengelig :thumbsup: Men billig eller ikke, sørg for å få deg ei maske som passer og tetter godt, ellers blir det veldig irriterende. Kan være en utfordring for folk som ikke er glattbarbert.

 

Vi som ikke er helt glattbarbert brukker ofte heller svømmebriller. Det funker bra for meg rundt og under båten.

 

Jeg har våtdrakt med tilbehør, men foretrekker heller å ta skraping av båten uten drakt når det er badetemperatur. For meg er badetemperatur 20+ grader i vannet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg, jeg har jo hatt båten i 36 år.

 

Sitat

Vi som ikke er helt glattbarbert brukker ofte heller svømmebriller. Det funker bra for meg rundt og under båten.

 

Tips om hvor få kjøpt noe slikt som ikke koster skjorta?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Det vet jeg, jeg har jo hatt båten i 36 år.

 

 

Tips om hvor få kjøpt noe slikt som ikke koster skjorta?

Alle sportsbutikker. Koster som regel ikke mye.

Sjekk at de passer. Jeg har problemer med at de lett gnager på neseryggen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og en løs snorkel så slipper du å måtte gå helt opp for å puste. Måtte gjøre denne jobben i Mossesundet for en tid tilbake når en BAV 32 S gjorde 13 knop, Etter at skrog, drev og ikke minst propeller var tatt så var vi på 26 knop. Greit nok litt utpå sesongen.

 

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...