Jump to content

Fortinnede kabler og hydraulisk kabelskotang - hvor og hva har dere handlet?


PanzerHans

Recommended Posts

Jeg har lenge irritert meg over at det elektriske anlegget i båten består av en mengde mindre kabler trukket fra motorrommet frem til førerplass og videre til fly.

Det er trangt i gjennomføringene og unødvendig komplisert å feilsøke. 

Jeg tenkte istedet å føre en tykk kabel mellom batteri og underfordelingspunkter (med bussbars og sikringer). 

Tenkte et underfordelingspunkt ved førerposisjon og et punkt nært flybridge (innvending).

Det krever da en del meter med god kvalitet tinnet kabel samt en ordentlig kabelskotang som kan presse koblinger av god kvalitet.

Er det noen som kan anbefale tang, og et sted som selger kabel av god kvalitet til en pris som er ok?

Link to post
Roger jo skrev for 1 time siden:

Kjøp kablene på Biltema og lag ferdige lengder kjøp kabelskoene hos din Elektromontør lån eller få de til ¨å klemme de på.

Har dei fortinnet kabel på Biltema, trodde dei kun har vanlig kobber? Eg har leita, men dersom du har link, artikkel nr. eller navn på kabel/ledning er det godt nytt.

 

Andre kjelder til marinekabel er ebay og amazon.

Søk på "Ancor marine cable" + dimensjon i AWG så får du gjerne treff på andre produsentar og.

Evt. søk etter "Tinned wire AWG" på AliExpress, dei har og diverse hydrauliske tenger av ukjent kvalitet (kan være bra, eg veit ikkje).

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
PanzerHans skrev for 12 timer siden:

Er det noen som kan anbefale tang, og et sted som selger kabel av god kvalitet til en pris som er ok?

Hydraulisk tang kan du f.eks. bestille fra Ali. Jeg kjøpte min på nettet, men husker ikke hvor, tror det var en svensk nettside. Den fungerer i alle fall utmerket.

https://de.aliexpress.com/w/wholesale-hydraulik-cabel-crimp-tool.html?catId=0&initiative_id=SB_20230903235254&SearchText=hydraulik+cabel+crimp+tool&spm=a2g0o.home.1000002.0

 

Fortinnet kabel i god gummikvalitet kjøper du fra Båtbua i Fredrikstad. Kabelen på Maritim er stiv og udregelig å håndtere, og dessuten dyr.

https://batbua.no/ 

Link to post
PanzerHans skrev for 14 timer siden:

 kabel av god kvalitet til en pris som er ok?

 

Trenger ikke fortinnet,  sveisekabel  fra 87 like bra forseilet hullet i kabelskoen og krympestrømpe  

Sveise kabel sikkert noen som er billiger hvis en leter

Vhttps://www.weldingcenter.no/categories/sveisekabel

 

Sveisekabel     16 mm2    kr 104        
Sveisekabel    25 mm2  kr 127        
Sveisekabel     35 mm2  kr 175
Sveisekabel      70 mm2    kr 273

Supermyk sort sveisekabel med tversnitt på 25 mm2. Produktet selges i meter (kappes til ønsket lengde). Ønsker du å bestille legg inn antall på ønsket meter og du vil motta en kabel på ønsket lengde. Maks lengde er 50 meter. 
 

       
         
         

 

       

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

@PanzerHans Gjelder dette Viksund 360 som står i signaturen din? Er det ikke allerede tilførsel via grove kabler fra batteri via hovedsikringer for forbruk og konstantstrøm frem til koblingsskap ved førerplass?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Sveisekabler har varierande tåleranse for olje, diesel og kjemikalier. Er du uheldig kan isolasjonen sprikka, svulma opp eller bli ødelagt på andre måtar. Og dersom forseglinga på kabelsko ikkje er 100% er den utsatt for eiring.

 

Raud positiv, men det er gode argument for at minus bør vera gul slik amerikanarane har standardisert på.

Kablar for 220V/110V har som oftast ein svart leiar som er spenningsførande, både landkablar for husinstallasjon og marinekablar for landstrøminstallasjon. Er ein uheldig og forvekslar ein svart leiar i landstrømsinstallasjonen med ein svart leiar for batteriminus kan ein fort få ubehagelege overraskingar. 

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Kaptein Vom. skrev for 1 time siden:

Pluss kabel bør vel være rød. Får du svetsekabelen din i rød, eller må den males?

 

Hele kabelen trenger ikke å være rød.

Rød krympeslange eller rød elektrikertape rundt kabelskoen (om du har sort krympeslange) holder i massevis.

Om vil kan du jo også i tillegg merke kabelen med rød elektrikertape punktvis med mellomrom i den avstand du ønsker.

Link to post
Jannmar skrev 3 minutter siden:

 

Hele kabelen trenger ikke å være rød.

Rød krympeslange eller rød elektrikertape rundt kabelskoen (om du har sort krympeslange) holder i massevis.

 

Kor mykje er igjen av den elektrikertapen om 15 år?

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
cortinaman skrev 1 minutt siden:

 

Kor mykje er igjen av den elektrikertapen om 15 år?

 

Det kommer helt an på hvor/i hvilket miljø den er plassert.

Jeg antar at den ikke blir stående under vann? Vi snakker om koblingspunkter for kabel.

Om 15 år er tapen fremdeles på plass.

På min båt var de store/tykke kablene merket med elektrikertape over krympeslangen på kabelskoen. Det var levert slik fra fabrikken, og tapen er der fremdeles. Båten er22 år.

Det er da rent utrolig hvor komplisert "alt" skal gjøres her på baatplassen.

Link to post
Jannmar skrev 29 minutter siden:

 

...

På min båt var de store/tykke kablene merket med elektrikertape over krympeslangen på kabelskoen. Det var levert slik fra fabrikken, og tapen er der fremdeles. Båten er22 år.

...

 

Eg har og to feite svarte kablar frå motorrom til forpigg, dei var uten merking når eg kjøpte båten. Den er frå 1997 og bruktimportert på 2000 talet ein gong, reknar med kablane blei installert då til baugthruster. Mogleg det har vore tape på dei , men det veit eg ikkje. Ville heller brukt raud krympestrømpe på eksisterande kabel, og fornuftig farge på ny kabel.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
cortinaman skrev for 1 time siden:

Sveisekabler har varierande tåleranse for olje, diesel og kjemikalier.

Dette var nytt for meg. Har du noe dokumentasjon på dette?

 

cortinaman skrev for 1 time siden:

Raud positiv, men det er gode argument for at minus bør vera gul slik amerikanarane har standardisert på.

Mulig du finner gode argumenter for å bruke gul minusledning, jeg holder meg imidlertid til svart. 

 

Når det gjelder å bruke svart gummiledning som pluss, løser man det elegant med å krympe på rød krympestrømpe på strategiske steder på ledningen som andre har nevnt her. De svarte ledningene leder strømmen meget godt på plussiden også. Strømmen vet nemlig ikke hvilken farge ledningen har på utsiden :wink:

 

Men som nevnt over trenger man ikke bruke sveisekabel, man får nemlig prima fortinnet gummikabel til god pris hos Båtbua i Fredrikstad. Nevnte det lenger opp, men selv om jeg la ved en link til nettsiden krever det selvsagt en innsats å finne fram prisene. Har derfor gjort det enda enklere ved å legge inn to priseksempler her. Til sammenligning har Roger Jo lagt inn priseksempel på ufortinnet sveisekabel lenger opp.

 

35mm2:

image.png.f17a4e7e526fa981affc593ac827ad76.png

 

70mm2:

image.png.b9b19d4dbfe5e85d3c728e523041f5b5.png

 

 

Link to post
Komodo skrev 38 minutter siden:

Dette var nytt for meg. Har du noe dokumentasjon på dette?

 

Fant dette i farten, men det kvalifiserer neppe til dokumentasjon:

 

image.png.dacde7257d81c4ea472d8f8b4aa43a8f.png

 

 

 

 

Komodo skrev 38 minutter siden:

Når det gjelder å bruke svart gummiledning som pluss, løser man det elegant med å krympe på rød krympestrømpe på strategiske steder på ledningen som andre har nevnt her. De svarte ledningene leder strømmen meget godt på plussiden også. Strømmen vet nemlig ikke hvilken farge ledningen har på utsiden :wink:

 

Ville heller valgt krympestrømpe enn elektrikertape ja.

 

 

 

Komodo skrev 38 minutter siden:

Men som nevnt over trenger man ikke bruke sveisekabel, man får nemlig prima fortinnet gummikabel til god pris hos Båtbua i Fredrikstad. Nevnte det lenger opp, men selv om jeg la ved en link til nettsiden krever det selvsagt en innsats å finne fram prisene. Har derfor gjort det enda enklere ved å legge inn to priseksempler her. Til sammenligning har Roger Jo lagt inn priseksempel på ufortinnet sveisekabel lenger opp.

 

Dette er absolutt eit alternativ om ein merkar skikkeleg med varig krympestrømpe, for eksempel gul for minus og raud for pluss. For grove kablar er det liten sjangse for å forveksle svart med 220V, men for tynne ledninger ville eg unngått svart til minus dersom det er 220V installasjon i båten og. Og det blir fort rot om minus har ulik farge rundt om, derfor ville eg valgt samme farge også på grovkabel. Når du først skal merke pluss med raud krympestrømpe kan du like godt merke minus med gul krympestrømpe.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
cortinaman skrev 43 minutter siden:

Fant dette i farten, men det kvalifiserer neppe til dokumentasjon:

Tja, dokumentasjon og dokumentasjon fru blom. Men det er nå i allefall noen som har skrevet og ment noe om saken. Jeg ble i alle fall litt nysgjerrig. Har ikke tenkt på problematikken før, men siden du tar det opp kunne det vært interessant å grave litt mer i saken. Sveisekabler har i alle de tilfeller jeg kjenner til isolasjon av gummi. Og da en kraftig gummi som er designet for å tåle store mekaniske påkjenninger når de blir slept rundt på verksteder og byggeplasser. Men om den gummien som brukes i disse kablene er motstandsdyktig mot oljer og kjemikalier som vi har i båtene våre vet jeg ikke. Det som i så tilfelle er reelt er vel kabler som trekkes gjennom motorrom og kan bli eksponert for søl av motorolje, hydraulikkolje, kjølevæske, og i værste fall batterisyre. Det er de eksemplene jeg kommer på i farta. Ellers er alle ledninger i båten min i alle fall tørre og fine. 

 

Vet du hva slags gummi de bruker som isolasjon på sveisekablene?

 

Lagt til:

Nysgjerrig som man er så ble det et kjapt google-søk. 

https://www.nexans.no/no/products/Industry-Cables/Flexible-Power-Cables/H01N2-D-we5030.html

 

image.png.51b671b46c45be4ae43a5a2faaa04c13.png

 

Velger ut fra dette å forholde meg til at sveisekabler, i alle fall Nexans, er olje- og kjemikaliebestandige, framfor et amerikansk innlegg på Facebook. 

 

 

Jannmar skrev 12 minutter siden:

Det er samme kabelen som Watski/Skyllermarks selger. Da til en høyere pris enn Båtbua.

:thumbsup: Har ingen interesser i Båtbua (eller andre butikker for den del), men det er alltid interessant å dele erfaringer med hvor man får kjøpt rimelige og gode deler og utstyr til båten.

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Når det gjelder å bruke svart gummiledning som pluss, løser man det elegant med å krympe på rød krympestrømpe på strategiske steder på ledningen som andre har nevnt her.

 

Høres greit ut, men "de strategiske stedene" kommer som regel til syne først når kabelen er i båten, og da er det ikke alltid like greit å merke den elegant med krympestrømpe.

 

Om det er motstand mot å bruke elektrikertape, går det også å bruke farget elektrikerstrips (dette om man vil/finner det nødvendig å merke selve kabelen på forskjellige steder. På kabelskoene bør det selvfølgelig brukes krympestrømpe.

 

I mitt hode er det evig nok å fargemerke kabelen i koblingspunktene. Selv har jeg i tillegg merket alle kabler med hva de er til/går til, også det ved koblingspunktene.

 

Link to post
Komodo skrev 16 minutter siden:

:thumbsup: Har ingen interesser i Båtbua (eller andre butikker for den del), men det er alltid interessant å dele erfaringer med hvor man får kjøpt rimelige og gode deler og utstyr til båten.

 

Nei nei. Det var ikke derfor jeg opplyste om at de hadde samme kabel hos Watski/Skyllermarks. Hadde null mistanke om at du hadde interesser i Båtbua. Den tanken var ikke innom hodet i det hele tatt.

 

Det var et hint fra min side om at kabelen fra Båtbua du viser til er en kvalitetskabel, da min erfaring er at Skyllermarks har skikkelige greier.

Link to post
Jannmar skrev 12 minutter siden:

Høres greit ut, men "de strategiske stedene" kommer som regel til syne først når kabelen er i båten, og da er det ikke alltid like greit å merke den elegant med krympestrømpe.

 

Om det er motstand mot å bruke elektrikertape, går det også å bruke farget elektrikerstrips (dette om man vil/finner det nødvendig å merke selve kabelen på forskjellige steder. På kabelskoene bør det selvfølgelig brukes krympestrømpe.

Jeg har løst det ved å krympe på korte biter av rød krympestrømpe mens jeg legger opp i båten. Har ikke hatt noe problem med det. Må bare ha kryppestrømpe som går over kabelskoen.

 

Rent bortsett fra det ser heller ikke jeg det helt store problemet med å bruke trikkertape. Det eneste stedet det ikke funker er i motorrommet, der man kan få søl av olje og diesel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...