Lars H. Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Hvorfor gjøre alt så vanskelig? Jeg bruker konsekvent rød kabel for +12volt og svart for -12volt slik "standarden" "alltid" har vært. Å blande inn gul kabel for 12volt, blir for meg bare surr. For meg betyr andre farger enn svart og rød som gul, blå, grønn, brun, oransje . . . osv, signalkabler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 index skrev for 4 timer siden: Ikke komplisert, men praktisk. Og røde ledninger er som regel ikke dyrere enn svarte. Den regelen kan ikke jeg. Når det gjelder kabel fra 16mm2 og oppover har jeg aldri sett annet enn at røde kabler fra båtbutikkene er dyrere enn vanlig svart sveisekabel og de fortinnede svarte kablene fra Båtbua som Komodo viser til. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 cortinaman skrev for 6 timer siden: Kablar for 220V/110V har som oftast ein svart leiar som er spenningsførande, både landkablar for husinstallasjon og marinekablar for landstrøminstallasjon. Er ein uheldig og forvekslar ein svart leiar i landstrømsinstallasjonen med ein svart leiar for batteriminus kan ein fort få ubehagelege overraskingar. Hvis du har løse ledninger for 220/110 liggende rundt forbi i båten (uten at de ligger i rør) har du vel uansett store problemer med det elektriske anlegget og bør omgående få kompetente folk ombord for å ordne opp. Og det er vel heller ikke så veldig mange som har landstrømkabler i den dimensjonen som det høres ut til at det er snakk om her? Sitér dette innlegget Link to post
cortinaman Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Lars H. skrev for 2 timer siden: Hvorfor gjøre alt så vanskelig? Jeg bruker konsekvent rød kabel for +12volt og svart for -12volt slik "standarden" "alltid" har vært. Å blande inn gul kabel for 12volt, blir for meg bare surr. For meg betyr andre farger enn svart og rød som gul, blå, grønn, brun, oransje . . . osv, signalkabler. Om du begynner å byte ut deler av installasjonen med nye farger blir det sjølvsagt surr, men om du byter ut heile det elektriske anlegget eller bygger opp eit frå start kan det være verdt å vurdere. Skulle du komme borti ein amerikans båt av nyare dato vil du finna gul minus, i så fall vil du heller ikkje begynne å byte farge på deler av installasjonen. Cheyenne skrev 17 minutter siden: Hvis du har løse ledninger for 220/110 liggende rundt forbi i båten (uten at de ligger i rør) har du vel uansett store problemer med det elektriske anlegget og bør omgående få kompetente folk ombord for å ordne opp. Og det er vel heller ikke så veldig mange som har landstrømkabler i den dimensjonen som det høres ut til at det er snakk om her? Du har sjølvsagt rett i begge påstander. Men etter som båtar blir eldre og gjerne har fleire eigarbyte bak seg kan det bli litt ymse. Kanskje eit 220V stikk står like ved ein 12V lampe. I min båt (før dei begynte med gul minus) var det orginalmontert ein 12V brytar og lampe for vasspumpe i landstrømspanelet, der var samme svarte ledningstype brukt til minus på lampen og Live på landstrømssikringar (i same panel). Som eg nevnte i eit tidlegare innlegg er det liten tvil når det er grove kablar, problemstillinga er først og fremst aktuell på tynne leidningar. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
Lars H. Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 cortinaman skrev 25 minutter siden: Skulle du komme borti ein amerikans båt av nyare dato vil du finna gul minus At amerikanerne har begynt å tulle med fargen på minuskablene for 12volt, betyr vel ikke at vi skal herme etter dem? Kanskje vi skulle begynne å bruke tommer istedet for centimeter og gallon istedet for liter? Men OK, om jeg hadde den batteribanken du la ut bildet av, og jeg måtte bytte ut en av de gule kablene mellom batteriene, ja da hadde jeg ikke erstattet den med en svart. Hvor får man forresten tak i grove gule kabler? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Cheyenne Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 cortinaman skrev for 1 time siden: Skulle du komme borti ein amerikans båt av nyare dato vil du finna gul minus, i så fall vil du heller ikkje begynne å byte farge på deler av installasjonen. Nå er det vel noen brune minuskabler sammen med de gule på dette bildet etter hva jeg kan se. Brunt har jo også vært brukt som strømførende ledning i husinstallasjon så det ser jo skummelt ut det også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Kanskje det er en utenforliggende grunn til at minus har fått gul farge hos amerikanerne, kan de ha noe med hudfargen svart å gjøre, livredde for at svart skal være noe negativt, - rasehat? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Igjen en tråd med mye synsing. Er helt enig i Lars sine betrakninger vedrørende fargevalg. Dette er den standarden som gjelder for alle leverandører jeg kjenner i Norge, og i EU Selvfølgelig vil det finnes de som avviker, men hvorfor i alle dager skal man gjøre som de. Og har man en båt som er lagt opp med spesielle farger så forsett med det. Utover det som Lars har nevnt om farger så var det også vanlig med blå som minus, der man hadde minusspenninger, i tillegg til 0 volt (sort) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Jeg kommer i alle fall ikke til å bytte ut minusledninger med gult. Da ryker heller alle gule ledninger ut av båten til fordel for svart. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
cortinaman Svart 6.September.2023 Link til dette innlegget Svart 6.September.2023 Gul minus er kun ein måte å unngå forveksling mellom DC og AC kretsar, det er sjølvsagt mogleg å skilje på andre måtar. Det viktige er uansett at det ikkje er fare for forveksling, kjedelig om ein hentar det ein trur er minus frå 220V L i eit rotete panel eller berører det ein trudde var minuskobling og får støyt om ein har gløymt å bryte forsyninga til inverteren. Men for evt. framtidige kjøparar kan det vera greit å vita hvilken standarder og retningslinjer som er fulgt enten det er publisert av ISO, ABYC, IMCI eller EBI. Uansett gjelder DSB i Norge for alt over 50V, dei har mellom anna gitt ut ein publikasjon: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/regulations_relating_to_maritime_electrical_installations.pdf Publikasjonen ser ut til hovedsakleg å vera retta mot større fartøy, men gjeld og for lystbåtar. Kor relevant den er for oss kan ein sjølvsagt diskutera opp og ned og veggelangs. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
PanzerHans Svart 15.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Brigg skrev On 5.9.2023 at 7.29: @PanzerHans Gjelder dette Viksund 360 som står i signaturen din? Er det ikke allerede tilførsel via grove kabler fra batteri via hovedsikringer for forbruk og konstantstrøm frem til koblingsskap ved førerplass? Ja, det er en 2001 360. Det er jammen ikke så lett å si hva som går hvor lenger. Det er en din-skinne med fordeling som er orginal. Det står og 2 åpne koblingsskinner (som jeg er usikker på om er orginale). Det er alt annet enn ryddig, selv om alt virker. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Handler kabler og kabelsko hos meg selv!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Goddis77 Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Når vi først er på dette med strømkabler. Hva bruker en for trekkerør da? Fleksible rør som elektrikerne bruker? Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 15.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 I båten min er det ingen trekkrør orginalt på 12volt, det ligger istedet i plastkabelgater. Rør er det kun på 240v. Men når jeg har lagt selv, så har jeg brukt 20mm k-rør fra elektrogrossisten. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.September.2023 Link til dette innlegget Svart 15.September.2023 Goddis77 skrev for 3 timer siden: Når vi først er på dette med strømkabler. Hva bruker en for trekkerør da? Fleksible rør som elektrikerne bruker? På strekk hvor det er greit med stive rør, bruk stive rør. Der du må ha fleksible rør, bruk fleksible rør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.