Jump to content

Fortinnede kabler og hydraulisk kabelskotang - hvor og hva har dere handlet?


PanzerHans

Recommended Posts

Hvorfor gjøre alt så vanskelig? Jeg bruker konsekvent rød kabel for +12volt og svart for -12volt slik "standarden" "alltid" har vært. Å blande inn gul kabel for 12volt, blir for meg bare surr. For meg betyr andre farger enn svart og rød som gul, blå, grønn, brun, oransje . . . osv, signalkabler.

 

kabelfarger.jpg.7a4089cc4cd15f4c3f152e0d83960a96.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
cortinaman skrev for 6 timer siden:

 

Kablar for 220V/110V har som oftast ein svart leiar som er spenningsførande, både landkablar for husinstallasjon og marinekablar for landstrøminstallasjon. Er ein uheldig og forvekslar ein svart leiar i landstrømsinstallasjonen med ein svart leiar for batteriminus kan ein fort få ubehagelege overraskingar. 

Hvis du har løse ledninger for 220/110 liggende rundt forbi i båten (uten at de ligger i rør) har du vel uansett store problemer med det elektriske anlegget og bør omgående få kompetente folk ombord for å ordne opp. Og det er vel heller ikke så veldig mange som har landstrømkabler i den dimensjonen som det høres ut til at det er snakk om her?

Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Hvorfor gjøre alt så vanskelig? Jeg bruker konsekvent rød kabel for +12volt og svart for -12volt slik "standarden" "alltid" har vært. Å blande inn gul kabel for 12volt, blir for meg bare surr. For meg betyr andre farger enn svart og rød som gul, blå, grønn, brun, oransje . . . osv, signalkabler.

 

kabelfarger.jpg.7a4089cc4cd15f4c3f152e0d83960a96.jpg

 

Om du begynner å byte ut deler av installasjonen med nye farger blir det sjølvsagt surr, men om du byter ut heile det elektriske anlegget eller bygger opp eit frå start kan det være verdt å vurdere. Skulle du komme borti ein amerikans båt av nyare dato vil du finna gul minus, i så fall vil du heller ikkje begynne å byte farge på deler av installasjonen.

2771744_809fc78d_39.jpg090d76f86936a986e8d018bd984e091c.jpg

 

 

Cheyenne skrev 17 minutter siden:

Hvis du har løse ledninger for 220/110 liggende rundt forbi i båten (uten at de ligger i rør) har du vel uansett store problemer med det elektriske anlegget og bør omgående få kompetente folk ombord for å ordne opp. Og det er vel heller ikke så veldig mange som har landstrømkabler i den dimensjonen som det høres ut til at det er snakk om her?

 

Du har sjølvsagt rett i begge påstander. Men etter som båtar blir eldre og gjerne har fleire eigarbyte bak seg kan det bli litt ymse. Kanskje eit 220V stikk står like ved ein 12V lampe. I min båt (før dei begynte med gul minus) var det orginalmontert ein 12V brytar og lampe for vasspumpe i landstrømspanelet, der var samme svarte ledningstype brukt til minus på lampen og Live på landstrømssikringar (i same panel). Som eg nevnte i eit tidlegare innlegg er det liten tvil når det er grove kablar, problemstillinga er først og fremst aktuell på tynne leidningar.

image.png.6c54f4c83ca69ae0847432c47f0346af.png

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
cortinaman skrev 25 minutter siden:

Skulle du komme borti ein amerikans båt av nyare dato vil du finna gul minus

 At amerikanerne har begynt å tulle med fargen på minuskablene for 12volt, betyr vel ikke at vi skal herme etter dem? Kanskje vi skulle begynne å bruke tommer istedet for centimeter og gallon istedet for liter?

 

Men OK, om jeg hadde den batteribanken du la ut bildet av, og jeg måtte bytte ut en av de gule kablene mellom batteriene, ja da hadde jeg ikke erstattet den med en svart. Hvor får man forresten tak i grove gule kabler?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
cortinaman skrev for 1 time siden:

Skulle du komme borti ein amerikans båt av nyare dato vil du finna gul minus, i så fall vil du heller ikkje begynne å byte farge på deler av installasjonen.

Nå er det vel noen brune minuskabler sammen med de gule på dette bildet etter hva jeg kan se. Brunt har jo også vært brukt som strømførende ledning i husinstallasjon så det ser jo skummelt ut det også. 

Link to post

Kanskje det er en utenforliggende grunn til at minus har fått gul farge hos amerikanerne, kan de ha noe med hudfargen svart å gjøre, livredde for at svart skal være noe negativt, - rasehat?

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Igjen en tråd med mye synsing. 

Er helt enig i Lars sine betrakninger vedrørende fargevalg. Dette er den standarden som gjelder for alle leverandører jeg kjenner i Norge, og i EU 

Selvfølgelig vil det finnes de som avviker, men hvorfor i alle dager skal man gjøre som de. Og har man en båt som er lagt opp med spesielle farger så forsett med det.

Utover det som Lars har nevnt om farger så var det også vanlig med blå som minus, der man hadde minusspenninger, i tillegg til 0 volt (sort)

Link to post

Gul minus er kun ein måte å unngå forveksling mellom DC og AC kretsar, det er sjølvsagt mogleg å skilje på andre måtar. Det viktige er uansett at det ikkje er fare for forveksling, kjedelig om ein hentar det ein trur er minus frå 220V L i eit rotete panel eller berører det ein trudde var minuskobling og får støyt om ein har gløymt å bryte forsyninga til inverteren.

 

Men for evt. framtidige kjøparar kan det vera greit å vita hvilken standarder og retningslinjer som er fulgt enten det er publisert av ISO, ABYC, IMCI eller EBI.

 

Uansett gjelder DSB i Norge for alt over 50V, dei har mellom anna gitt ut ein publikasjon: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/regulations_relating_to_maritime_electrical_installations.pdf

Publikasjonen ser ut til hovedsakleg å vera retta mot større fartøy, men gjeld og for lystbåtar. Kor relevant den er for oss kan ein sjølvsagt diskutera opp og ned og veggelangs.

 

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
  • 2 uker senere...
Brigg skrev On 5.9.2023 at 7.29:

@PanzerHans Gjelder dette Viksund 360 som står i signaturen din? Er det ikke allerede tilførsel via grove kabler fra batteri via hovedsikringer for forbruk og konstantstrøm frem til koblingsskap ved førerplass?

Ja, det er en 2001 360. Det er jammen ikke så lett å si hva som går hvor lenger. Det er en din-skinne med fordeling som er orginal. Det står og 2 åpne koblingsskinner (som jeg er usikker på om er orginale). Det er alt annet enn ryddig, selv om alt virker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...