Jump to content

Henting: Seilbåt, Oslo -> Stavanger (September 2023)


Kvinti

Recommended Posts

Hei alle!

 

Min far har bedt om bistand til å hente båt, og det kan man jo nesten ikke takke nei til.

 

Jeg får ikke blitt med på hele ferden, men satser på å mønstre på et sted på sørlandet og bli med over Lista og jærens rev.

 

Da min far ikke ønsker alt for mye oppmerksomhet rundt turen unnlater jeg å skrive båttype og navn, men kan nevne at det er snakk om en noen-å-30-fots båt fra slutten av 70-tallet :) 

 

Vi har begge litt seilerfaring fra før (min far mer enn meg), men må innrømme at vi begge har lite erfaring med å seile utaskjærs, utover et par turer nordover til Bergen (som for det meste har foregått trygt i fjordene :rolleyes:). Setter derfor stor pris på alle gode tips og råd vi måtte få!

 

Grovt regnet antar vi at turen havner på rett rundt 270 NM.

 

Vil det være en grei antakelse å ta utgangspunkt i en gjennomsnittsfart på 4 knop over bunn? Regner jo med at vi vil seile raskere enn det gjennom vannet, ev. kompensere med motor, men vi vil nok ikke klare å seile helt i en rett linje, og på deler av turen må vi nok regne med noe motstrøm.

 

Om 4 kts er en grei fartsantakelse, innebærer det ca. 70 timer seillas totalt. Da det er en transport-tur (og vi har begrenset tid) antar jeg at det vi bli ganske lange etapper på 12-15 timer per dag. Et gjennomsnitt på 13 timer/dag vil gi en total-tid på ca 5.5 dager. Høres det realistisk ut?

 

Ferden starter i morgen ettermiddag, ev. torsdag morgen, for min far. Regner med at jeg mønstrer på et sted øst av Kristiansand på fredag eller lørdag og så barer det vest- og etter hvert nordover.

 

Vi kommer til å ha lav terskel for å utsette/avbryte om været ikke er bra. Tar gjerne i mot innspill på hvilke kriterier vi bør benytte for å vurdere været generelt, men også ev. strømmer og bølger. Planen er å benytte Windy/BarentsWatch, men det er kanskje noen andre kilder som også er relevante? Kan noen tenke seg å ta en titt på langtidsvarsel og hjelpe med en kjapp analyse for hvordan forholdene ser ut? :)

 

Tar gjerne også i mot både generelle og spesifikke råd knyttet til hvor langt ut fra land man bør gå, om det er spesielle steder man må være ekstra obs, gode etapper/havner underveis etc.

 

Satser på at jeg får lagt ut litt oppdateringer og bilder etter hvert som ferden skrider frem. :)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ser OK ut. Det kan være greit å være forberedt på å seile endel i mørke, så har en flere alternativer mhp. værvindu. Hvis det er sol så kan det bli ganske kraftig solgangsbris ut på dagen. Og den vil jo dere stort sett få mot.

 

Ellers er det neppe behov for å gå så langt fra land.  Bortsett fra ved Jærens Rev da. Det er en kyststrøm  som gjerne går nordover, så en kan jo prøve å holde seg i den, men jeg tror ikke noe poeng å velge en spesifikk rute for å utnytte den.

 

Av havner så kan det være greit å se på Sirevåg heller enn Egersund. Det korter ned  etappen langs Jæren en god del, og fra Sirevåg er det lettere å bedømme værforholdene videre nordover.

 

Det sikkerhetsmessige regner jeg med dere har kontroll på. De viktigste er selvsagt å sikre seg mot å falle overbord, og å ha pålitelig kommunikasjonsutstyr. Og så liker jeg å ha med en jolle eller en flåte på en slik tur, 

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig svar.

 

Vi er ganske opptatt av sikkerhet, så det blir linjer på dekk og sikring i cockpit om man er alene. Har med ELT, VHF med selcal og flåte.

 

Har så vidt begynt å planlegge dagsetapper (grovt) og foreløpig ser det slik ut (60nm dagsetapper):

Etappe 1: Oslo -> Jomfruland/Langesund gjestehavn

Etappe 2: Jomfruland/Langesund -> Lillesand

Etappe 3: Lillesand -> Spangereid Gjestehavn

 

Dette er bare helt grovt planlagt og hvilken havn som benyttes avhenger av progresjon (eller manglende sådan) :)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Code0: takk. min far seiler de første dagene alene så da er det begrenset hvor mange timer i døgnet båten kan være underveis. Godt mulig vi pusher på for å komme så langt som mulig mens været holder seg stabilt, men tenker også at god søvn er et viktig sikkerhetsaspekt. Og så har vi begrenset erfaring med nattseilas. Om noe uforutsett skulle skje er det lettere å håndtere i dagslys.

 

J-Å: takk for tips =)

 

Båten er for øvrig i ferd med å bli overlevert. Det kan ta sin tid da nåværende eier er svært seriøs og hyggelig, og vil gi en god og skikkelig handover. Godt tegn!

 

Edit: har Gule sider / Skippo pro. Er det kurant for å dele AIS-posisjon (via gsm), eller finnes det bedre alternativer? Vil folk hjemme finne oss på MarineTraffic med GS/Skippo?

 

IMG_0062.jpeg.c20111dc89fcf9e623a7a74ce53fd7e2.jpeg

 

IMG_0063.jpeg.e5e30eaed01c0e54d0ed25ea4cc082bf.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Det er bra med strøm nedover sørlandet om dere holder et stykke ut fra land. Gjerne 10nm ute. Det er greit å få med seg. Været ser lovende ut de neste dagene. Kansje litt lite vind nedover sørlandet torsdag og fredag. Last ned Windy appen på telefon og se vindmeldinger der :-) Du ser også havstrømmene der.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips om distanse fra land. Regner ikke med at det er noe poeng i gå innaskjærs noe sted underveis så lenge været er sånn noen lunde?

 

Båten er for øvrig overlevert og det ser ut til at det blir avgang i morgen tidlig for min far. Selv regner jeg med å hoppe på et tog fredag morgen... Så må jeg bare finne ut hvor det er best å hoppe av Sørlandsbanen og på en buss for å finne båten!

Link to post
Share on other sites

Hei Kvinti!

 

Jeg skal bli med en kamerat å seile den nyinnkjøpte båten hans fra Tvedestrand til Stavanger i helgen. Vi planlegger å starte fra Tvedestrand i 12-tiden på fredag. Vi har ikke allverdens erfaring med seilas langs norskekysten selv, så om dere ikke ligger for langt bak oss i ruten kunne det kanskje vært kjekt å slå følge? Vi skal seile en Maxi 999, så både størrelse og alder på båtene er noenlunde like :)

 

Målet er å i hvert fall nå fram til Egersund på søndagen, da jeg må være på jobb igjen på mandag, men aller helst hele veien til Stavanger. Hvordan etappene blir, har vi ikke helt landet på enda da det kommer veldig an på vær og vind og hvordan båten er å seile. Men som dere har vi i utgangspunktet tenkt 12-15 timers etapper, potensielt en nattseilas om været blir så rolig som det er meldt.

Link to post
Share on other sites

Har lastet ned mAIS og tenkte å benytte det underveis, ev Skippo om det er noe AIS-funksjonalitet i pro-utgaven.

 

Min far får en noe forsinket start da det ble oppdaget en liten diesellekkasje på retursiden til tanken. I forbindelse med kjøp av nye pakninger presterte han også å glemme igjen mobiltelefonen i bilen til tidligere eier :clap:… 
 

Så før avreise må nå pakningene skiftes og mobiltelefonen lokaliseres!

Link to post
Share on other sites

Det er jeg som er helt ny båteier.

 

Det er ingen AIS i båten, nei. Og må gå uten skjerm på loggen, og uten vindgiver.

Har i det minste dybdemåler, kartplotter, tablet med kart, og mobil med kart som backup. (Og VHF som jeg håper å ikke måtte bruke)

Blir en spennende tur med mye læring.

 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre fra deg StigTore, og gratulerer med ny flott båt! :cheers_wine:
 

Du/dere er selvfølgelig velkomne til å bruke tråden til oppdateringer etc. Tror dere havner et stykke foran oss i løypa siden vi blir litt forsinket.

 

Er det ellers noen som er kjent på Østlandet og kan anbefale hvor det er best å hoppe av toget for å bli plukket opp vest av Oslofjorden? Drammen og så buss til Tønsberg feks?

Link to post
Share on other sites

Kvinti skrev 18 minutter siden:

Har lastet ned mAIS og tenkte å benytte det underveis, ev Skippo om det er noe AIS-funksjonalitet i pro-utgaven.

Skippo Pro gir mulighet for å vise posisjon til andre Skippo brukere. Den viser også AIS posisjoner, men bare for kommersielle fartøy tror jeg.  Mulighet for offline kart er bra.

 

Marinetraffic viser alle fartøy med AIS der de har dekning + de med mAIS, men nautiske kart er ganske dyrt (med mindre man opererer en Marinetraffic mottagerstasjon)

 

 

Link to post
Share on other sites

Normalt går kyststrømmen samme veien som dere i ca 1 knop.

Hvis ikke vind el spiller inn betyr det at dere øker fra 4 til 5 knop og sparer derved inn et døgn hvis dere har beregnet 4-5 døgn. Det gjør det bryet verdt å sjekke hvor strømmene går - helst i sanntid. Ofte "strømvirvler" rundt Sørlandet som endrer seg ofte og gjør at noen hundre meter inn eller ut betyr mye.

Tror nok at båten går godt over 4 i snitt uansett.

Avgjørende for å orke lange etapper i flere dager er god og gjerne varm mat ofte.

Planlegg enkel og god mat. Gjerne varme supper til mellommåltider.

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Code0 og Mons :)

 

Selv varm Spaghetti a la capri smaker himmelsk når man er kald, våt og forblåst, så skal prøve å snike med noen slike bokser ;)

 

Jeg er fremdeles i Stavanger (blir tog eller buss i morgen avhengig av båtens progresjon), men min far har satt av sted nå i formiddag. Første utfordring som skal forseres er tåke i Oslofjorden!

IMG_0068.jpeg.17fbd920ee61340f5face95c4f41d040.jpeg

IMG_0067.png.237799225acde83734129d7ac0d35e89.png

 

Satser på at AIS (via mAIS) kommer etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 18 minutter siden:

Husk at den blir synlig på marine traffic, ikke på AIS mottakere i båter. Så båter ser dere ikke.

Ja takk, det vet vi :) Satser på at de som er store nok til å renne oss i senk ser oss på radar :pray:

Forrige eier kunne fortelle oss at han hadde kalt opp kielferga på VHF og fått dem til å teste radarreflektoren en dag det var svært dårlige forhold med mye clutter, og den hadde visst lyst opp som en julestjerne! Så får håpe den gjør sitt også i dag, da det er ganske tett i fjorden :)

 

IMG_0070.jpeg.f0787f84ebcb820b01fbb1a7a54d91d3.jpeg

IMG_0071.png.4bcc8bc3237de89854ea7b8c4a5ceb92.png

 

PS: Vi seiler som oftest ikke med fendere på dekk, men i dag var det annet (herunder mat!) som har blitt prioritert først :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...