Jump to content

Henting: Seilbåt, Oslo -> Stavanger (September 2023)


Kvinti

Recommended Posts

luminal skrev for 3 timer siden:

Og da er vi på vei fra Tvedestrand 😃 får på plass mAIS etterhvert

 

 

Så kjekt å se at dere er underveis!

 

Hvor langt har dere kommet, og hvor tenker dere å legge til i kveld?

 

Vår båt er nå litt nord av Færder fyr og tar sikte på Kruke havn i natt.

 

take.jpeg.1905eca14fbf22c87243309fd7e7a9cf.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da er min far på plass i Kruke havn, rett ved Færder fyr.

1overnatting.jpeg.fffbf161fb04704cd8f90a58f2fc21c3.jpeg

 

Diesel-lekkasjen som ble "fikset" i går har dog gjenoppstått i full vigør...

 

På bildet under ser man pakningene som ble byttet (kobberfarget), og det lekker altså fra samme sted. En mekaniker vi snakket med anbefalte å skifte de på nytt, men ikke stramme så mye før motoren ble startet... Og så etterstramme frem til det ble tett...

 

Høres det fornuftig ut, eller bør man gå frem på noe annet vis? 

 

Dette er (visstnok) på lavtrykk-/retursiden. Det er snakk om en VP MD2B. Alle tips mottas med takk :)

 

lekkasje.jpeg.b8a507be6a1fef4d10347cdfb3bdf4dc.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Slike skiver pleier å tette bra hvis de er nye. Er de gamle og trekt til flere ganger blir de harde og tetter dårlig.

Harde skiver kan gjøres myke igjen ved oppvarming til de gløder svakt.

Hvis du skal ettertrekke må du først løsne mutteren på røret og deretter trekke til den innafor.

Tipper lekkasjen er mellom nippelen med kobber skivene og mutteren som står på røret.

Vanskeligere å gjøre noe med hvis det er der.

Hvis jeg er hjemme når dere passerer Søgne kan jeg kikke på det.

God tur!

Mons

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for innspill, tips og tilbud om hjelp i Søgne!

 

Har videreformidlet til skipperen, så satser vi på at han finner ut av det. Om ikke, plinger vi nok på når vi nærmer oss Søgne, da det visstnok lukter noe voldsomt av diesel nå. Kjører med motordeksel av for å få luftet ut enn så lenge...

 

Link to post
Share on other sites

Håper dere får orden på lekkasjen, Kvinti! Eneste "problemet" vi har hatt er at det lekker littegrann kjølevæske.

 

Ligger nå fortøyd i Lillesand og venter på å bli servert burger og pizza 😋

 

På vei inn til gjestehavnen måtte vi taue en liten båt med motorproblemer.

 

Kom fram akkurat i det det ble mørkt og fikk se masse morild i vannet.

20230908_202849.jpg

20230908_210644.jpg

Link to post
Share on other sites

Da sitter jeg endelig på toget østover og har akkurat passert Egersund. Satser på å møte min far i båten i Arendal og mønstre på der ca kl. 19 i kveld.

 

Ser på windy at været på sørlandskysten skal være relativt kurant i dag og i morgen. Vinden blåser nå fra øst, men skal dreie fra vest i løpet av kommende natt.

 

Vi vurderer å bare klinke til med nattseillas for å utnytte medvinden så mye som mulig før den snur…

 

Høres det ut som grei skuring med 7 m/s midt i mot og signifikant bølgehøyde ca. 0.7m (maks 1.1) fra akter, eller blir det veldig rotete og bør forseres i dagslys?

 

Edit m. Bonusspørsmål:

Noen som vet hvor det er greiest å bli plukket opp i Arendal? Bør båten bare gå inn via sundet i øst, plukke meg opp i sentrum og så går vi sørover og ut, eller finnes det en lokalbuss som går til et sted hvor det er kjappere med en pickup? :)

Link to post
Share on other sites

Kvinti skrev for 9 timer siden:

Høres det ut som grei skuring med 7 m/s midt i mot og signifikant bølgehøyde ca. 0.7m (maks 1.1) fra akter, eller blir det veldig rotete og bør forseres i dagslys?

Jeg tror det går helt fint. Sjøen kommer nok etterhvert mot, men det er udramatisk. Det er jo evt bare å tilpasse farten. Søndag en gang er dere vel ved Lindesnes, og da stilner det jo av etterhvert. Og mandag morgen er det god bør oppover.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 48 minutter siden:

Jeg tror det går helt fint. Sjøen kommer nok etterhvert mot, men det er udramatisk. Det er jo evt bare å tilpasse farten. Søndag ettermiddag er dere vel ved Lindesnes, og da stilner det jo av etterhvert. Og mandag morgen er det god bør oppover.

Takk. Så nå at det også er meldt tåke i natt. Kjenner ikke barentswach sine varsler. Er det slik at «100» her indikerer tett-tett tåke? Ligger den ofte inntil land slik at det ev. er en fordel å gå lengre ut?

 

Beklager mange spørsmål, men tenker kanskje at det er greit å være så godt forberedt som mulig så man slipper å knote med å finne ut av disse tingene når det passer aller dårligst! :)

 

IMG_0073.jpeg.4c39e42bcdddb88c65f3bc1121170423.jpeg

IMG_0074.jpeg.cc1bb0f92f444f045299ae6d3db513d6.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kjapp oppdatering. Ble plukket opp i Arendal rundt kl 20 som planlagt. Kjapp proviantering, vann og diesel så bar det sørover forbi Store Torungen fyr. Har gått et stykke ut forbi kysten og nå bærer det sørvestover i motvind, men medstrøms virker det som. Navigator mener vi gjør 8.2 kts over bunn på motor. 
 

Ellers: uvant følelse å gå i bekmørke. Kan ikke skille hav fra himmel i horisonten.
 

IMG_7469.jpeg.087a00d362c20e706af4012acf758c9d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da har vi gått gjennom natten og tilbakelagt ca. 70 NM de siste 12 timene. 
 

Passerer nå Lindesnes med gode 6 NM klaring til land, og planlegger å holde oss omtrent denne distansen unna mens vi runder Lista. Gode forhold, men vind rett i mot gjør at vi kun går for motor.

 

Så langt er ikke nattseilas noen vinner for undertegnede. Spesielt ikke i kombinasjon med til dels tett tåke i banker underveis. Noen fyr strålte i det ene øyeblikket som flotte stjerner, mens de i det neste bare var som et flakkende stearinlys bak et forheng. 
 

Møtte også en del yrkestrafikk i mot, og måtte ty til AIS for å plotte parallelle/divergerende kurser.
 

Spenningen var allikevel tilstede når vi speidet forut for å se om de dukket opp rett i baugen eller på tilfredsstillende distanse. Vi hadde et par passeringer på under 1NM, noe som bød på en nesten trolsk stemning når de stille, og store som fjell, seg nærmest lydløst ut av tåka. 

IMG_7479.png.3eec6a6cac3e501587d7349817be700c.png

 

IMG_7477.jpeg.58197f4b3e50a794e395ae93abe90395.jpeg

 

Det vil si, lydløse var de nok ikke, men vi har ikke hørt et kvekk fra andre båter da vi går med motorluka og dekksluka åpen for å lufte ut dieseldampen fra lekkasjen :clap:

 

Vi har nå to alternativer; komme oss hjem til Stavanger i kveld før uværet treffer, eller legge oss i Egersundtraktene over natten og satse på at det blåser forbi.

 

Har den kollektive intelligensen her inne noe lurt å si i den forbindelse? :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...