Jump to content

Årets erfaring med "nytt" bunnstoff; International 250 fra Jula.


Smiley

Recommended Posts

Jeg har i alle år brukt Biltema sitt bunnstoff, og har lært meg å leve med at det alltids vil gro litt under båten. Båten er for øvrig en 18 fots skjærgårdsjeep som ligger ved Rødtangen ytterst i Drammensfjorden. Ganske så ordentlig saltvann.

I fjor reagerte jeg på at groingen (i hovedsak ruer) var enda kraftigere enn tidligere år, og jeg bestemte meg derfor for å bytte bunnstoff.
Valget i våres falt på International 250 i sort fra Jula, og denne ble påført før båten ble sjøsatt i første halvdel av Mai. Lite bruk før slutten av Juni og begynnelsen av Juli da vi hadde både varme og ferie. Siden har den dessverre, med unntak av et par turer, blitt liggende stille ved brygga.

Sist søndag bestemte jeg meg for opptak og forberedte meg på noen timer skraping og vasking av skrog. Overraskelsen var derfor stor når jeg kikket på båten; ikke et rur satt på skroget. Motorheis og motorfeste hadde fått sin sedvanlige blomstring, men ingenting der bunnstoffet var påført!!

Jeg var overbevist om at årsaken måtte være mindre groing enn normalt, helt til jeg snakket med eier av en av nabobåtene. Han fortalte at han samme dag hadde måttet ta opp båten for å skrape groer da han hadde mistet både fart og styreegenskaper... Og båten hans hadde vært verre enn noen gang før...... han hadde visstnok en eller annen variant fra Jotun.

 

Min konklusjon er altså at International 250 er et bunnstoff som virkelig funker. Tror jeg skal kjøpe inn for flere sesonger, for dette er for godt til å vare!!
Hadde vært artig å hørt om noen andre har erfaring med dette bunnstoffet!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt Pioner 17 Multi i sommer uten smøring da jeg ble fortalt att Pioner'n ikke gror:nonod:skjønnte umiddelbart hvor de tapte 3 knop var blitt av, jeg kam fore ei ku + 2 sauer en vinter med "skjegget":crazy:

Hadde en Pioner 15 før som jeg smørte som normalt, det flasset litt her å der men det grodde ikke der det var bunnstoff.

Da blir spørsmålet, hvilket bunnstoff er best/sitter best på Pioner plast ?  

 

Har også er 21fot trollingbåt som lå ute fra april til nå i sept, den var 100% like ren som da den ble satt ut bortsett fra de ubehandlede svingere og trimbrett.

Link to post
Share on other sites

Smiley skrev for 5 timer siden:

ligger ved Rødtangen ytterst i Drammensfjorden.

Ligger i Holmestrand, har brukt Jotuns produkter i år som tidligere. Sjekket drev for groe for en uke siden etter seks ukers stilleligge. Ikke rur på drevet eller i kjølevannsinntaket. Dette er absolutt 'mot normalt'. Min erfaring er at groe varierer fra år til år og er mer avhengig av klima enn valgte produkter.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Smiley skrev for 7 timer siden:

Jeg har i alle år brukt Biltema sitt bunnstoff, og har lært meg å leve med at det alltids vil gro litt under båten. Båten er for øvrig en 18 fots skjærgårdsjeep som ligger ved Rødtangen ytterst i Drammensfjorden. Ganske så ordentlig saltvann.

I fjor reagerte jeg på at groingen (i hovedsak ruer) var enda kraftigere enn tidligere år, og jeg bestemte meg derfor for å bytte bunnstoff.
Valget i våres falt på International 250 i sort fra Jula, og denne ble påført før båten ble sjøsatt i første halvdel av Mai. Lite bruk før slutten av Juni og begynnelsen av Juli da vi hadde både varme og ferie. Siden har den dessverre, med unntak av et par turer, blitt liggende stille ved brygga.

Sist søndag bestemte jeg meg for opptak og forberedte meg på noen timer skraping og vasking av skrog. Overraskelsen var derfor stor når jeg kikket på båten; ikke et rur satt på skroget. Motorheis og motorfeste hadde fått sin sedvanlige blomstring, men ingenting der bunnstoffet var påført!!

Jeg var overbevist om at årsaken måtte være mindre groing enn normalt, helt til jeg snakket med eier av en av nabobåtene. Han fortalte at han samme dag hadde måttet ta opp båten for å skrape groer da han hadde mistet både fart og styreegenskaper... Og båten hans hadde vært verre enn noen gang før...... han hadde visstnok en eller annen variant fra Jotun.

 

Min konklusjon er altså at International 250 er et bunnstoff som virkelig funker. Tror jeg skal kjøpe inn for flere sesonger, for dette er for godt til å vare!!
Hadde vært artig å hørt om noen andre har erfaring med dette bunnstoffet!

 

Det skal vel berra mangla at ikkje botnstoffet verkar i fira månadar?

Begeistringa fortel vel mest om botnstoffet du brukte før?

Link to post
Share on other sites

Rune.f skrev for 3 timer siden:

Jeg har kjørt Pioner 17 Multi i sommer uten smøring da jeg ble fortalt att Pioner'n ikke gror:nonod:skjønnte umiddelbart hvor de tapte 3 knop var blitt av, jeg kam fore ei ku + 2 sauer en vinter med "skjegget":crazy:

Hadde en Pioner 15 før som jeg smørte som normalt, det flasset litt her å der men det grodde ikke der det var bunnstoff.

Da blir spørsmålet, hvilket bunnstoff er best/sitter best på Pioner plast ?  

 

Har også er 21fot trollingbåt som lå ute fra april til nå i sept, den var 100% like ren som da den ble satt ut bortsett fra de ubehandlede svingere og trimbrett.


Jeg har brukt Hempel sin hard racing. Fulgte oppskriften jeg fant her: https://www.westsystem.no/artikkel/paforing-av-bunnstoff-pa-river/

 

Pusset i tillegg mellom strøkene for å få det glatt. Veldig fornøyd og det ser veldig bra ut til nå iallefall. 

Link to post
Share on other sites

Askeladden C65

Sitter den godt uten å flakke av etter en sommer/6mnd i sjøen ?

Vil gjerne finne en god løsning da det er ett he... å spyle/rengjøre men også å bunnsmøre Multi pga "katamaran" formen, måtte ligge på ryggen med 80gr varntvanns spyler for å komme til under :)) 

Er den å få i grå farge ? eller er det noe som er å få i Pioner gråfarge ?

Ellers er det Jotun Nonstop selvpolerende jeg og kompisen har brukt på våre trollingbåter de siste årene, den er fantastisk bra, like ren når de tas opp etter 6mnd, båtene ligger i havn helt uten strøm i vannet, det gror noe fryktelig overalt på brygger å alt annet, ligger ett grønt teppe rundt båtene.

Jeg spyler/"avfetter" godt å har på ett så tynt strøk som overhodet mulig hver vår med liten skumrull i god kvalitet, det blir tilnærmet like slett/glatt som gelcoaten.

Sønnen målte tykkelsen før jeg smurte i vår med en slik måler han bruker for å måle lakktykkelse på biler før han starter rubbing, jeg har like tykk/tynn bunnsmøring som lakken er på en ny bil etter 5 behandlinger etter att båten var smurt første gang som ny i 2019, det sier meg att måten med den lille rullen + det å ha på så tynt att det er tilnærmet bare farge som legges på fungerer veldig bra, har aldrig hatt "hull" på smøringen, dvs den sitter godt og den slipper tynne lag som selvpolerende skal, ellers ville jeg vel bygge ett tykkere å tykkere lag for hvert år, den er fremdelses 100% jevn/slett/glatt under, ser sprøytemalt ut, så jeg fortsetter med den bunnsmøringen og måten jeg gjør det på.

MEN Pioner'n bør jeg kaske bruke noe annet på...prøvde å sette på noe reklame dekaler på siden av skroget, helt umulig, skulle tro det var påsmurt olje, hjalp heller ikke å avfette med tynner eller aceton.

Skulle gjerne hatt bunnsmøring med samme farge som båten men er muligens ikke å få ?

 

20230908_172429.jpg

20230908_172514.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...