Jump to content

Oppkobling av Raymarine C80 plotter


JohnS

Recommended Posts

Hadde et ønske om Radar i båten, noe jeg også har hatt i tidligere båter, men ønsket det så rimelig som mulig. Har da bestilt en Raymarine RD218  radar på Finn, og etter litt diskusjoner med en kamerat som har samme type i sin båt, samt litt målinger av plass i egen båt, kjøpte jeg en C80 plotter på Finn, også Raymarine. Ikke noe er ankommet enda, men siden det også følger med kartbrikke til plotteren, bør jeg også ha en GPS antenne til den. Alt var såre enkelt så langt, og jeg trodde en GPS antenne bare kunne plugges i plotter, men når jeg ser i manualen jeg fant på nett for C serie Classic, ser det ut for, i det enkleste oppsettet, at antennen skal tilkobles Sea Talk (se bilde). dette er da noe jeg ikke har, eller har vært borti før. Har lest side opp og ned på nettet om Sea Talk, NMEA 0183 og NMEA 2000, og skjønner at diskusjonene er for spesielt interesserte :smiley:, og blir ikke noe klokere.

Trenger da litt hjelp til hvilken GPS antenne jeg skal kjøpe, samt hva annet utstyr jeg trenger for å få plotteren til å kunne motta GPS signalet.

Vedlagt bilde av kabler som følger med plotteren.

Fra før har jeg Samyung Navis 5100 plotter, som jeg er veldig fornøyd med. Er klar over at både den og C80 er noe gammelmodig, men liker solid utstyr, og knapper er helt OK for meg.

(Har en Simrad GO7 XSR på flybridge, så ikke bare gamle greier:smiley:)

C80 var jeg tenkt å montere opp til venstre på bilde (Flytte Tridata instrumentet som er der). Mulig jeg feller den inn.

 

20230906_134747.jpg

Skjermbilde.PNG

20230904_195028.jpg

Link to post
Share on other sites

Raymarines GPS antenne beregnet for C serien var Raystar 125. Mener å huske at den koples til NMEA In/Out, se bilde:

 

C_series.png.8513a2bea83a5d7b3ca3090b8b1c2aef.png

Men kan også koples til den flate Seatalk inngangen (se link) , men jeg brukte den inngangen til seriekoplet Tridata, vindfløy etc. Så kan du sikkert bruke Raystar 130 eller hvilken som helst annen GPS antenne også, uten at jeg vet det sikkert.  http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.svsarah.com/Sarah/Manuals/Navigation/RayStar125GPS.pdf

 

 

 

 

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Rolf. Hadde jo vært veldig kjekt om antennen kan plugges rett i Nmea in/Out ja.

Fikk ikke den linken din til å virke.

Er faktisk 2- GPS antenner på targabøylen, men jeg vet ikke nå om begge har kabler, eller hvilken som er tilkoblet Samyungen. Med båten fulgte der en manual for Raystar 112LP, mulig det er en av antennene.

Hadde bare et bilde fra litt avstand.

20230728_124258.jpg

Link to post
Share on other sites

Plotteren skal jo primært brukes som radar, men siden kart med stort dekningsområde medfølger, er det jo kjekt å kunne bruke det også.

Da kan jeg ha en skjerm innsoomet, og en for oversikt. ( Delte skjermer blir ofte litt smått)

Greit med to kartprogrammer også.

Har C map på den jeg har fra før.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bestilte den GPS antennen fra Ebay, og får den snart. Radar er montert, men ikke strukket kabel enda.

Ble innfelling av C80 plotteren, og koblet til strøm i dag.

Det jeg lurer på er: Det står i manual at strømkabelens skjerming skal kobles til båtens jord, og det samme gjelder for Radar kabelen.

Nå har ikke jeg noe jordingsplate i båten, og motor er vel 2- polt mener jeg (KAD 300).

Kan jeg koble skjermingen til minus?

20230916_145455.jpg

20230909_164655.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er Radar også tilkoblet og alt fungerer fint🙂.

Strakk opp en 10mm² kabel for skjermingen ( til C80 strømkabel), og koblet den til hoved minus batterier. Fant det fornuftig å ikke la det gå strøm i kabelen, så den er kun brukt til skjermingen. GPS antennen ble koblet til NMEA 0183 inngangen som beskrevet i Ebay linken. (God support fra den selgeren, da han også sendte meg oppsettet for C80 plotteren)

 

Takk for all god hjelp🙂

20231001_125634.jpg

Link to post
Share on other sites

Bra jeg tenkte på det da🙂

Strakk derfor opp en egen strømforsyning (2x2,5mm²) til ny plotter, da jeg syntes den originale noe tynne kabelen fra instrument bryter i dashbord ellers ville få litt mye belastning. (Målte til 6,5A med radar på 24mil, og begge plotttere på). Satte inn et relė som får styrestrøm fra den bryteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...