AskeladdenC65 Startet 8.September.2023 Link til dette innlegget Startet 8.September.2023 Da jeg ikke ønsket å dukke hengeren under vann ved opptak, medførte det til at båten tok nedi bak, pga tyngde.. Fikk en skade. Hva må gjøres her? Topcoat, eller Gelcoat? Sparkel av noe slag? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Her ser det jo ut til at det kun er skrapet av gelcoat så det enkleste er å bygge opp på nytt med gelcoatsparkel. Deretter et par lag epoxy primer og til slutt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Evt sparkle med epoxysparkel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teresa Svart 8.September.2023 Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Kan anbefale denne epoxysparkelen: https://www.maritim.no/international-watertite-2-komp-epoxysparkel-0-25-liter Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 9.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Kan jeg bruke dette? Fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Det du har der et lim, ikke sparkel. Jeg ville heller ha brukt dette: https://www.clasohlson.com/no/Epoxysparkel,-Plastic-Padding-Marine/p/34-1995 Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 9.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Ok, takk for svar og tips. Kan man påføre bunnstoff rett på dette når det er herdet og slipt? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.September.2023 Link til dette innlegget Svart 9.September.2023 Hvorfor ikke bruke gelcoat sparkel, ral 10 000, så primer og bunnstoff. Hvis man selger båten om noen år, så ser det ut profesjonelle har fiksa det istedenfor at det lyser quickfix ? Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 10.September.2023 Link til dette innlegget Svart 10.September.2023 Biltema gelcoatsparkel og så biltema primer👌 Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 10.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2023 Noen som vet artikkelnr på Biltema sin primer? Fant BT sin gelcoatsparkel men ikke primeren 🤪 Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 10.September.2023 Link til dette innlegget Svart 10.September.2023 https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/epoksyprimer-1-l-2000053002 Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 10.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2023 Takker. Synd det et så store bokser😂 trenger ikke så mye jeg, men men.... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.September.2023 Link til dette innlegget Svart 10.September.2023 Du trenger ikke blande hele dunken. 1 del herder til 5 deler primer. Biltema selger også et kjekt sett med målebeger av plast for en billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 10.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2023 Det skjønner jeg at jeg ikke trenger å gjøre. Bare det at jeg har behov for så lite... 😂 Men kjekt og ha i malingsskapet i tilfelle shit happens Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 10.September.2023 Link til dette innlegget Svart 10.September.2023 Denne gjør jobben mer enn godt nok, hvis du sliper en fin overgang til den gamle primeren, før du stoffer https://www.maritim.no/jotun-vinyl-primer Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.September.2023 Link til dette innlegget Svart 10.September.2023 Bigdrago skrev for 7 timer siden: Biltema gelcoatsparkel og så biltema primer👌 BT gelcoatsparkel, ja. BT primer, nei. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
AskeladdenC65 Svart 11.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2023 Hvorfor ikke det da? 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.September.2023 Link til dette innlegget Svart 11.September.2023 Veldig lite tørrstoff i den, mest tynner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bigdrago Svart 11.September.2023 Link til dette innlegget Svart 11.September.2023 Har brukt den. Synes den var tykk og fin. Men så har jeg ikke prøvd andre merker heller:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September.2023 Link til dette innlegget Svart 11.September.2023 Komodo skrev 51 minutter siden: Veldig lite tørrstoff i den, mest tynner. Har brukt både Jotun og Biltema. Synes begge er OK. Men det spiller vel mindre rolle her, om den er tynn legger man på et strøk eller to ekstra. Hva man sparkler en slik liten skade med er ikke så viktig etter mitt syn, jeg synes gelcoatsparkel i rett RAL farge er noe bortkastet under bunnstoffet. Men det er uansett greit å fylle skaden med noe og deretter prime over . Ikke store jobben uansett hvilken sparkel man bruker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 11.September.2023 Link til dette innlegget Svart 11.September.2023 Bigdrago skrev 1 time siden: Har brukt den. Synes den var tykk og fin. Hvis den er tykk så må de ha endret oppskriften. Den jeg har brukt var tynn som vann. Men sånn er det jo med Biltema. De kjøper inn produktene fra forskjellige steder, så det er ikke alltid greit å vite hva man får. Jeg hadde nok gått for epoxysparkel, holder en knapp på det under vannlinja. Og igjen, den epoxysparkelen jeg har kjøpt på Biltema var helt ubrukelig, så den kjøper jeg ikke igjen. Kan derimot anbefale LeFant fra Båtbua. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 11.September.2023 Link til dette innlegget Svart 11.September.2023 Jeg har bare brukt Jotun sin epoxysparkel, kjøpte en hel del båtting da de solgte ut med 90% avslag da de skiftet navn på båtserien sin for noen år siden. Og den fungerer helt OK, er fin å jobbe med fortsatt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AskeladdenC65 Svart 14.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2023 Håper dette duger😄 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.September.2023 Link til dette innlegget Svart 14.September.2023 Ja, man velger jo selv hvilke råd man vil lytte til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 14.September.2023 Link til dette innlegget Svart 14.September.2023 Holder i massevis. Pass på å la primeren 'setle' i 20 minutter før du bruker den. Kjører du på med en gang, er den tynn som melk. Primeren er ikke mitt førstevalg. Den trenger mange strøk før det blir tilnærmet tett. Det spiller liten rolle når det er sparkel under. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.