Jump to content

Volvo Penta D55-2 - kan laderegulator justeres?


tobixen

Recommended Posts

Heisann,

 

Under motorgange leverer generatoren opptil 13.8V, altså floatspenning. Det er jo optimalt når man forlater havna med batteribanken ferdig oppladet og skal bruke motoren hele dagen. Nå er det imidlertid en måned siden batteribanken var fullt oppladet, og jeg forsøker å unngå lange strekk for motor. Jeg har omtrent nok solceller til at jeg teoretisk burde gå i balanse, men i praksis er det motoren som står for marginalforbruket av elektrisitet.

 

Spørsmålene mine er om det er meningen at generatoren skal levere float, eller om det er en feil, eller om dette kan justeres?

 

Generatoren var byttet på La-Sa for noen år siden, men de puttet inn "ekte VP-generator". Jeg tror forrige generator makset på 14.05V. Også litt i minste laget, men betraktelig bedre enn 13.8V.

 

Generatoren leverer maks 40A, så rundt regnet en halv kW. Det er dugelig til litt batterilading, men bare en brøkdel av hva motoren teoretisk kan levere, og det hender jo at jeg kjører elektrisk utstyr som krever mer strøm enn som så. Burde jeg bytte til en bedre generator? Det er vel også begrenset hvor stor kraft beltereimen tåler?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

Spørsmålene mine er om det er meningen at generatoren skal levere float


Dersom batteriene er helt oppladet: Ja

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Bårdp said:

Om generatoren har en sens kabel som går til batteriet kan du koble inn en diode der og du vil øke ladespenningen med 0,6V.

Evt et potmeter. Blir litt lite elegant da det i såfall ikke er noen sikring mot at batteriet blir overladet, men det kan sikkert løses på en eller annen måte.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg har ekstern regulator (Sterling PDAR) på min gamle 70A generator. Her kan jeg velge forskjellige oppsett. Jeg har åpne bly/syre batterier. Jeg har satt regulatoren til 14,8V frem til strømmen har nådd en lav verdi (min 1 time) før den går over på float på 13,6V. Regulatoren har  sensekabel. Dette fungerer utmerket både om batteriene er fulle eller godt nedtappet ved avreise.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 27 minutter siden:

Det er de definitivt ikke. Går omtrentlig 40A inn ved spenninger under 13.8, så stopper den der, og strømmen reduseres gradvis.


Men dynamoen kan bli lurt til å tro at batteriene er fulle. Kan meget godt skje dersom du har solceller som trykker på med spenning i paralell med dynamoen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Brigg said:

Men dynamoen kan bli lurt til å tro at batteriene er fulle. Kan meget godt skje dersom du har solceller som trykker på med spenning i paralell med dynamoen. 

Natt som dag stopper den på 13.8V, og det kan gjerne være 16A med ladestrøm, så da er det eventuelt noe galt med regulatoren. Jeg skal ta en titt og se om jeg forstår noe når motoren er kald.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Evt et potmeter. Blir litt lite elegant da det i såfall ikke er noen sikring mot at batteriet blir overladet, men det kan sikkert løses på en eller annen måte.

Hvis du skal få dynamoen til å lade med maks ladespenning for batteritypen, og deretter automatisk redusere til "float" eller "storage", må du vel enten ha en  avansert regulator i samme kategori som den @Lars H. har, eller en DC-DC lader. En DC-DC lader oppfører seg omtrent som en nyere landstrømlader når motoren går, bare at den henter strøm fra dynamoen og ikke fra land.

 

Jeg tviler på at det er noe galt med den innebygde regulatoren.  Det forsvinner gjerne litt spennig på veien til batteriet.  Måler du 13.8V direkte på dynamoens B+ ?

Link to post
Share on other sites

Jag har också en VP D 2 55 med original generator på 115 A i en motorbåt som för det mesta startar med fulladdade batterier. Den laddar med fulladdade batterier alltid 14,3 V. Jag hade hellre sett att den laddat 13,8 V, då solcell och landström ändå ser till att toppladda batterierna. Jag hade AGM batterier som bara höll ca 14 månader, och trots att tillverkaren av både batterier och motor påstår att batterierna skall tåla 14,3 V långa tider så är jag tveksam.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en original VP vil jeg tro at den har en gul senseledning. Sjekk om denne er koplet til før eller etter skillediode. 13,8 volt kan tyde på at den er koplet før. I så fall bør den flyttes til etter, helst direkte til forbruksbank. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er stadig behov for mer vedlikehold på båten, så jeg har ikke rukket over å se noe særlig på denne laderegulatoren. Alt jeg har gjort er å åpne motorrommet, se hvor ledningene til generatoren går, og ta noen bilder. Jeg ser ikke så godt som før, så først noen timer etter fikk jeg sett på hva det er jeg har fotografert. Ja, hva er nå dette? "Panel", "preheat", "multilink", "fuel level"? Dette er vel neppe laderegulatoren?IMG_20230910_141137.jpg.86c6266adabb8147067bfef3d2756c28.jpg

 

IMG_20230910_141147.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...