tobixen Startet 9.September.2023 Del på Facebook Startet 9.September.2023 Heisann, Under motorgange leverer generatoren opptil 13.8V, altså floatspenning. Det er jo optimalt når man forlater havna med batteribanken ferdig oppladet og skal bruke motoren hele dagen. Nå er det imidlertid en måned siden batteribanken var fullt oppladet, og jeg forsøker å unngå lange strekk for motor. Jeg har omtrent nok solceller til at jeg teoretisk burde gå i balanse, men i praksis er det motoren som står for marginalforbruket av elektrisitet. Spørsmålene mine er om det er meningen at generatoren skal levere float, eller om det er en feil, eller om dette kan justeres? Generatoren var byttet på La-Sa for noen år siden, men de puttet inn "ekte VP-generator". Jeg tror forrige generator makset på 14.05V. Også litt i minste laget, men betraktelig bedre enn 13.8V. Generatoren leverer maks 40A, så rundt regnet en halv kW. Det er dugelig til litt batterilading, men bare en brøkdel av hva motoren teoretisk kan levere, og det hender jo at jeg kjører elektrisk utstyr som krever mer strøm enn som så. Burde jeg bytte til en bedre generator? Det er vel også begrenset hvor stor kraft beltereimen tåler? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bårdp Svart 9.September.2023 Del på Facebook Svart 9.September.2023 Om generatoren har en sens kabel som går til batteriet kan du koble inn en diode der og du vil øke ladespenningen med 0,6V. Du kan jo ha en bryter som kobler den inn og ut etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Akke Svart 9.September.2023 Del på Facebook Svart 9.September.2023 Skilledioden mellom start og forbruksbatterier som stjeler spenningen. Sjekk ved,å,måle innspenning og ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.September.2023 Del på Facebook Svart 9.September.2023 tobixen skrev for 1 time siden: Spørsmålene mine er om det er meningen at generatoren skal levere float Dersom batteriene er helt oppladet: Ja Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tobixen Svart 9.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2023 2 hours ago, Akke said: Skilledioden mellom start og forbruksbatterier som stjeler spenningen. Sjekk ved,å,måle innspenning og ut. Nei, jeg har skillerelé og voltmeter på begge, så det har jeg kontroll på. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2023 1 hour ago, Brigg said: Dersom batteriene er helt oppladet: Ja Det er de definitivt ikke. Går omtrentlig 40A inn ved spenninger under 13.8, så stopper den der, og strømmen reduseres gradvis. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2023 2 hours ago, Bårdp said: Om generatoren har en sens kabel som går til batteriet kan du koble inn en diode der og du vil øke ladespenningen med 0,6V. Evt et potmeter. Blir litt lite elegant da det i såfall ikke er noen sikring mot at batteriet blir overladet, men det kan sikkert løses på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 9.September.2023 Del på Facebook Svart 9.September.2023 Jeg har ekstern regulator (Sterling PDAR) på min gamle 70A generator. Her kan jeg velge forskjellige oppsett. Jeg har åpne bly/syre batterier. Jeg har satt regulatoren til 14,8V frem til strømmen har nådd en lav verdi (min 1 time) før den går over på float på 13,6V. Regulatoren har sensekabel. Dette fungerer utmerket både om batteriene er fulle eller godt nedtappet ved avreise. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 9.September.2023 Del på Facebook Svart 9.September.2023 tobixen skrev 27 minutter siden: Det er de definitivt ikke. Går omtrentlig 40A inn ved spenninger under 13.8, så stopper den der, og strømmen reduseres gradvis. Men dynamoen kan bli lurt til å tro at batteriene er fulle. Kan meget godt skje dersom du har solceller som trykker på med spenning i paralell med dynamoen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tobixen Svart 9.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2023 22 minutes ago, Brigg said: Men dynamoen kan bli lurt til å tro at batteriene er fulle. Kan meget godt skje dersom du har solceller som trykker på med spenning i paralell med dynamoen. Natt som dag stopper den på 13.8V, og det kan gjerne være 16A med ladestrøm, så da er det eventuelt noe galt med regulatoren. Jeg skal ta en titt og se om jeg forstår noe når motoren er kald. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 9.September.2023 Del på Facebook Svart 9.September.2023 tobixen skrev for 2 timer siden: Evt et potmeter. Blir litt lite elegant da det i såfall ikke er noen sikring mot at batteriet blir overladet, men det kan sikkert løses på en eller annen måte. Hvis du skal få dynamoen til å lade med maks ladespenning for batteritypen, og deretter automatisk redusere til "float" eller "storage", må du vel enten ha en avansert regulator i samme kategori som den @Lars H. har, eller en DC-DC lader. En DC-DC lader oppfører seg omtrent som en nyere landstrømlader når motoren går, bare at den henter strøm fra dynamoen og ikke fra land. Jeg tviler på at det er noe galt med den innebygde regulatoren. Det forsvinner gjerne litt spennig på veien til batteriet. Måler du 13.8V direkte på dynamoens B+ ? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 10.September.2023 Del på Facebook Svart 10.September.2023 Jag har också en VP D 2 55 med original generator på 115 A i en motorbåt som för det mesta startar med fulladdade batterier. Den laddar med fulladdade batterier alltid 14,3 V. Jag hade hellre sett att den laddat 13,8 V, då solcell och landström ändå ser till att toppladda batterierna. Jag hade AGM batterier som bara höll ca 14 månader, och trots att tillverkaren av både batterier och motor påstår att batterierna skall tåla 14,3 V långa tider så är jag tveksam. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September.2023 Del på Facebook Svart 11.September.2023 Hvis det er en original VP vil jeg tro at den har en gul senseledning. Sjekk om denne er koplet til før eller etter skillediode. 13,8 volt kan tyde på at den er koplet før. I så fall bør den flyttes til etter, helst direkte til forbruksbank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 13.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2023 Det er stadig behov for mer vedlikehold på båten, så jeg har ikke rukket over å se noe særlig på denne laderegulatoren. Alt jeg har gjort er å åpne motorrommet, se hvor ledningene til generatoren går, og ta noen bilder. Jeg ser ikke så godt som før, så først noen timer etter fikk jeg sett på hva det er jeg har fotografert. Ja, hva er nå dette? "Panel", "preheat", "multilink", "fuel level"? Dette er vel neppe laderegulatoren? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 13.September.2023 Del på Facebook Svart 13.September.2023 Nei, det ser ut som 'interfacen' (datastyringen) til motoren. Og en halv tannpirker. Jeg kjenner ikke denne motoren, men det er ikke uvanlig styring av ladestrøm og -spenning blir kontrollert av en slik 'boks'. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.