Jump to content

Ford Lehman 135. uforklarlig stans.


Reisen

Recommended Posts

Babord motor Ford Lehman (1989) har CAV MINIMEC injeksjonspumpe. Motoren har i sommer fått den leie uvane å stoppe, gjerne etter et par timers gange. Etter å ha skiftet fødepumpe 2 ganger og lagt opp nye slanger m.m. På sugesiden har jeg konkludert med at feilen må ligge i høytrykkspumpa. Kan virke som om den stopper når driftstemperatur er nådd. Etter å ha «hvilt» en time eller to så fungerer alt som det skal, inntil det igjen blir stopp. Kan du gi meg et hint om feilkilde?? Takknemlig for svar.

IMG_2812.jpeg

Redigert av Reisen
Bildet viser at smøreolje kommer fra motoren. Begge motorer får diesel fra samme tank og samme filter. SB motor går feilfritt! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reisen skrev 1 time siden:

Etter å ha skiftet fødepumpe 2 ganger og lagt opp nye slanger m.m. På sugesiden har jeg konkludert med at feilen må ligge i høytrykkspumpa.

 

Velkommen på Baatplassen .

To ganger hva var begrunnelsen?

Typisk  tom for olje som @ index sier den er av den typen med smo.olje i sumpa. skiftes samtidig med Smo.olje skift  sjekk manualen, for å få rett nivå, det er viktig..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Må du lufte før du får start igjen?  Hvis du må lufte er det størst sannsynlighet at problemet ligger før fødepumpen. 

Ser en sier du må sjekke tankluftingen. det er jeg enig i.

 

Hvis du etter to timer bare kan starte opp uten å lufte er det også størst sannsynlighet for det. Men kan også være etter. 

Ser ut som du har oljesirkulasjon fra motor på din høytrykkspumpe da det på bildet er ett langt rør der overløpet  fra pumpen ofte er. og det samme der avtappingen er.

 

Et forslag er og ta en tank til utenbordsmotor. og teste med denne. 

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet gode nabo! Her inne er det mye kunnskap blant veldig mange! Men det  kan også være at det bommes en og annen gang. 
Veldig fint om du følger opp tråden din om du skulle finne ut noe! Blant annet blir det spennende med det vi snakket om på brygga!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...