Jump to content

Nidelv 690 sport - hvordan få glykol inn på sjøvannside for frostsikring

Netron27

Recommended Posts

Hei,

Jeg har gjennomført første sommer i vår Nidelv 690 sport som er utstyrt med Volvo Penta AD41P-A motor og dueprop.

Har ikke klart å finne ut av hvordan jeg skal få glykol inn på vannkretsen på motorkjølingen, brukerveiledningen hos Nidel og Volvo penta synes jeg er av dårlig kvalitet.

Noen som har noen gode tips og råd her?

Finnes det noen gode veiledninger på nettet?

Setter stor pris på teknisk assistanse!

• 4 uker senere...

Jeg tar ut impelleren, setter på impellerdekselet og heller glycol ned i sjøvannsfilteret, begge kamre, til det kommer ut i aggregatet (utløp og innsug) Har fungert fint i noen år for meg. Jeg bor riktignok på vestlandet med milde vintre. Har en KAD32. Vet ikke om du har like tilgjengelig sjøvannsfilter og impeller.

Jeg demonterer drevet hvert år, og kører hele søvandssiden igennem med ferskvand. Billederne viser hvordan. Når temperaturen i baljen er "behagelig" efter ca 20 minutter, flytter jeg sugeslangen hen i en ca 15l spand med en kølevæskeblanding (ikke vist). Når kølervæsken kommer ud af afløbet, stopper hjælperen motoren. Det har fungeret for mig siden 2005.

gennemspuling.jpg

VK1.jpg

Dengang jeg hadde drevbåt brukte jeg slike klokker man bare trer inn over vanninntaket på drevet(Mercruiser). På slangen hadde jeg en Y med stengekraner på som man bruker på hageslangen. En 50 liters dunk med ferdigblandet frostvæske på badeplattformen på ene forgreningen og vann inn på andre. Da kunne jeg varmkjøre med vanlig vann, og så bare stenge vann og åpne for frostvæske på slutte. Stoppet motor  når det kom frostvæske ut av eksosen. Går ganske fort, så et sted mellom 10-20 liter pr gang. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...