Jump to content

Wiking 28 med navnet Joy! (Prosjekt tråd)


SverreOlsen

Recommended Posts

Fått gjort endel med båten de siste 2 ukene, fått kontroll på det elektriske. Lagt opp nye kabler til lanterner så nå er dem oppe å går, fikset lys i alle instrumentene, lagt opp strøm og montert tv i kabinen framme. 

 

Hvor ofte har folk gang på maskinen i løpet av vinteren? Blir liggende på sjøen i Rogaland 🙂 Til nå har eg hatt start, samt satt den litt i gir minimum anna hver uke. 

Link to post
Share on other sites

Ligger på sjøen årets rundt også i Rogaland. Start å kjører den driftvarm ca 14 dag gjennom vinteren.

Har i tillegg frostvakt, har ikke opplevd under 6-7 grader i motorrommet, sjøl når det lå litt is rundt den vinteren 21-22.

Har smartboat installert, så kan følge med på temp i motorrommet, samt kabinen fremme.

ligger i elveutløp, så er rent ferskvann som kjøres gjennom motor når den ligger i havna.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Ligger på sjøen årets rundt også i Rogaland. Start å kjører den driftvarm ca 14 dag gjennom vinteren.

Har i tillegg frostvakt, har ikke opplevd under 6-7 grader i motorrommet, sjøl når det lå litt is rundt den vinteren 21-22.

Har smartboat installert, så kan følge med på temp i motorrommet, samt kabinen fremme.

ligger i elveutløp, så er rent ferskvann som kjøres gjennom motor når den ligger i havna.

Desverre lite ferskvann hoss meg, vurdert om eg skulle kjørt spesialfrostvæske inn sjøvannsiden, men blir dyrt hvis eg skal gjør det hver 14 dag 😅 Håper den gammle fordne har tykt gods i kjølaren 😅 

 

Vurdert å la varmtvannsberederen stå på gjennom vinteren. Den holder motoren varm, men er ikke lagt opp noe system der eg kan tappe av røra til vasken i byssa og toalettet. Men enn så lenge så ligger sjøen på 10 grader pluss så fryser ikke enda ihvertfall 🙂 Fikk med båten slikt varmerør og ett par varmeovner med thermostat ned til 8 grader.  Får vell rigge opp det i tilegg.

Link to post
Share on other sites

Ref "Vinteropplag på sjøen"

Jeg ligger også på sjøen om vinteren, med seilbåt, i Rogaland.

Gjør deg uavhengig av elektrisk varme.

 

Blir det kaldt så fryser det, og da er det kansje for sent.

Det som ligger mot bunnen i båten, fryser nok ikke så lenge båten flyter, men:

Vannledninger og blandebatterier fryser fort, spesielt hvis disse er montert mot skott.

Jeg har laget en overgang til en elektrisk SUP pumpe som jeg kopler på utedusjen.

Lufter ut ferskvannsystemet med den.

Har du sluker, vannlåser eller toalett: En skvett frostveske.

Gjør ikke noe mere, motor har allerede frostveske.

 

Vi tilhører NO2 strømsone og blir det kaldt, kan det også bli veldig dyrt å fyre for kråka.

Link to post
Share on other sites

SverreOlsen skrev On 23.10.2023 at 23.56:

Hvor ofte har folk gang på maskinen i løpet av vinteren? Blir liggende på sjøen i Rogaland 🙂 

 

Å starte motoren uten grunn gir kun unødig slitasje. Start når du skal bruke båten. 

 

Jeg for min del starter den stort sett daglig, men dette er på grunn av bruk.

 

Jeg har hatt båt på sjøen året rundt i Rogaland i 22 år nå uten varme i motorrom. Så lenge det ikke er gjennomtrekk gjennom luftelukene er faren for frostskader minimal. Golfstrømmen sørger for et par pluss i motorrommet selv ves 15-20 minus ute. Men drikkevannet tømmes hvert år, og kranene settes åpne. Dessuten pleier toalettet å få seg en klunk frostvæske i skåla. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Å starte motoren uten grunn gir kun unødig slitasje. Start når du skal bruke båten. 

 

 Lar den gjerne svive en halvtime på varierende turtall samt litt i gir. Er det bedre å la den stå i 4 uker i stede mener du? Forhåpentligvis blir det jo tur minimum hver 14 dag gjennom vinteren, men når været ikke tilater det ser eg for meg gange i båthavna.

 

trixie2 skrev for 5 timer siden:

Ref "Vinteropplag på sjøen"

Jeg ligger også på sjøen om vinteren, med seilbåt, i Rogaland.

Gjør deg uavhengig av elektrisk varme.

 

Blir det kaldt så fryser det, og da er det kansje for sent.

Det som ligger mot bunnen i båten, fryser nok ikke så lenge båten flyter, men:

Vannledninger og blandebatterier fryser fort, spesielt hvis disse er montert mot skott.

Kan eg eventuelt montere en stengekrane ved varmtvannsberederen og tappe ut fra blandebatteriene? Må eventuelt ha en T kran for å blåse det ut mot blandebatteriet?  Ferskvannspumpa ligger nede i båten, det samme med ferskvannstanken og røret fra ferskvannstanken til vannpumpa ligger under vannlinja.

 

Behandler en ferskvannstanken med noe iløpet av vinteren for å slippe att det gror i tanken?

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert ett dren ut fra varmtvannstanken. Hvis ett blandebatteri er åpent eller det er (luft)trykk på systemet skal det være mulig å drenere denne.

Fryser varmvanntanken så vil den trolig sprekke.

 

 

 

Jeg har tankene mine fulle av vann vinteren igjennom. De har aldri frosset.

Er det kaldt skjer det lite i en ferskvannstank.

Behandler dem eventuelt om våren.

Link to post
Share on other sites

SverreOlsen skrev for 8 timer siden:

Er det bedre å la den stå i 4 uker i stede mener du?

 

Vi som tar båtene på land om vinteren starter de jo ikke i løpet av vinteren. Konserverer om høsten og starter ved sjøsetting etter 6-8 måneder på land. Ingen problemer med det.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk Ozon maskin levert i går, så den ble satt på 2 timers timer i går kveld og luftet ut i dag morgens. Helt utrolig hvordan både gammel båtlukt, blanda med litt kloak og diesel lukt er helt vekke, får se om det forblir slik, enn så lenge, super fornøyd 🤩

 

Ozon maskinen er på 11 tusen mg/t 😊

(Har vasket alt tidligere, var barre lukt som satt igjen) 

orca-image-2021234978.jpeg.f5ae430f31892722785781f46ecdd66e.jpeg

Link to post
Share on other sites

SverreOlsen skrev On 28.10.2023 at 17.26:

Fikk Ozon maskin levert i går, så den ble satt på 2 timers timer i går kveld og luftet ut i dag morgens. Helt utrolig hvordan både gammel båtlukt, blanda med litt kloak og diesel lukt er helt vekke, får se om det forblir slik, enn så lenge, super fornøyd 🤩

 

Ozon maskinen er på 11 tusen mg/t 😊

(Har vasket alt tidligere, var barre lukt som satt igjen) 

orca-image-2021234978.jpeg.f5ae430f31892722785781f46ecdd66e.jpeg

Kom gjerne med tilbakemelding på dette, jeg skal prøve det samme til våren.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 12 timer siden:

Kom gjerne med tilbakemelding på dette, jeg skal prøve det samme til våren.

Jobber på ferje rett ved hvor eg har båten liggende, derfor tidligt i båten 😅 Men er helt sjokka, all lukt, og da mener eg absolutt all lukt er borte. I teppene i båten som ser ut som de har låge der de siste 20-40 åra, kan ta de helt opp til nesa uten å kjenne noe form for lukt, det samme med taktrekk etc. Før så luktet genseren min etter å ha låge 3 timer i båten, nå er det absolutt ingen hint av lukt! Er super fornøyd! Hadde forventninger, men ikke så høye forventninger som det eg lukter her! 

Link to post
Share on other sites

SverreOlsen skrev for 3 timer siden:

Jobber på ferje rett ved hvor eg har båten liggende, derfor tidligt i båten 😅 Men er helt sjokka, all lukt, og da mener eg absolutt all lukt er borte. I teppene i båten som ser ut som de har låge der de siste 20-40 åra, kan ta de helt opp til nesa uten å kjenne noe form for lukt, det samme med taktrekk etc. Før så luktet genseren min etter å ha låge 3 timer i båten, nå er det absolutt ingen hint av lukt! Er super fornøyd! Hadde forventninger, men ikke så høye forventninger som det eg lukter her! 

Vil dette fungere i kuldegrader også? I så fall er det kanskje ingen grunn til å vente til våren?

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 30.10.2023 at 9.23:

Vil dette fungere i kuldegrader også? I så fall er det kanskje ingen grunn til å vente til våren?

Var 5 grader ute når eg brukte den. Har ikke lest meg opp om det har noe å si om det er kuldegrader eller ei 🙂👍

 

dsm skrev for 9 timer siden:

Hvor kjøpte du Ozon generatoren ? 

Kjøpte den gjennom frugo da de fleste normale nettbutikken i norge kun selger til bedrifter. Men overaskende god kvalitet, selv om det er kina vare til 1200 kr inkl frakt. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde en nydelig familietur med Joy i går, nydeligt vær og en herlig dag. Ble seilas hjem fra Stavanger i mørket, første gang men gikk veldig fint det og, la opp ruta på kartplotteren først, og følgte den 😊 

Ellers holdt eberspächer alle 4 varme, både oppe under kalesja og nede i lugaren selv om det ikke var mye varmere enn 1 grad ute når kvelden kom😊

 

Snapchat-1602695608.jpg.7275db5e40d5b0f69c7dcd28dfb60c2f.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fått gjort litt i båten, fiksa litt mer på det elektriske, fått lagt opp egen bryter/kabler til alle 12v/usb utakene, fått fjærna mange sukkerbiter, montert nye høytalere og kappet bort skap og montert stekeovn 🤩

Den ble stående 2 cm utenfor skapene,men måtte det hvis eg skulle ha minimum klaring bak samt beholde skapet bak 🙂

20231123_142430.jpg.f7a2e3182a236f662b19f7440ca8716b.jpg

 

Ikke helt ferdig med mobteribga, da vi venter på gyro fester 😅👍

 

20231124_121353.jpg.e9fd1564c947dc5a09fadd6fc55012e8.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den siste uka har det vært flere nydelige turer på sjøen! Helt nydeligt! 

 

20240106_145935.jpg.8a3a2d24278082d9753fd3f83e58197a.jpg

 

 

 

Snapchat-736508132.jpg.72290bdd305a84396bcd02268a51ed62.jpg

 

 

 

 

20240105_122122.jpg.a89f1674399328bc671c8d89e9d2946d.jpg

 

Det største problemet er eksos som slår tilbake inn under kalesja. Det har vært vindstille og da blir det litt lukt. Forhåpentligvis blir det bedre i mars når Joy skal få turen på slip og få vekk litt groa, slik hu oppnår noe mer fart. Det er usikkert om båten har vært oppe for 3-5 år si. Ihvertfall 3 år si sist. 

 

 

20231119_133601.jpg.f4e8bc55fab38c92820a0e663ea739b9.jpg

 

 

 

20231119_133558.jpg.ea5fb7ec07e34511ba8469e46c86a1af.jpg

 

 

 

 

20231119_133554.jpg.34c887b4ca0014fb07f4fc383b88e669.jpg

 

Det er monter noe lignende dette fra før som fører eksosen under vann, men enn så lenge er det lite hjelp av det 😅

2013-09-16_18_53_33.jpg.26304b5718ec66140380d1cac985cd78.jpg

 

 

 

Ser att noen anbefaler slange ut skuddesiden, men frister ikke helt å skru av den som fører eksosen under vann, da det virker som det har stått der noen år.

 

Hvis noem andre har noen anbefalinger, fyr løs, enn så lenge er eksosen en plage for fruen og hu ender i dne framre lugaren ilag med barna 😆

Link to post
Share on other sites

Jeg var storligen fornøyd med denne eksosmodden:

image.png.b6c238cde5e011e158c4009ce783f03e.png

Nå er der jo ikke så mye dragsug etter denne uten kalesje men når eksosen låser godt ut til siden så "slipper" den båten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 15.1.2024 at 12.41:

Tverr  hekk og kalesje gjør at mange båter drar inn eksos. Vi sliter med det samme på vår Viknes. Tror dem som har lagt eksosen ut skutesiden er mest fornøyd, selv  om eksostøvel (som du har) skal hjelpe noe.

Ja iriterende, vett du om det kan bli bedre ved å montere en pakningslist eller lignend elangs kalesjefestene? 

 

SveinHa skrev On 15.1.2024 at 13.17:

Jeg var storligen fornøyd med denne eksosmodden:

image.png.b6c238cde5e011e158c4009ce783f03e.png

Nå er der jo ikke så mye dragsug etter denne uten kalesje men når eksosen låser godt ut til siden så "slipper" den båten...

Redd det blir litt mer inngrep en eg ønsker å legge om innvendigt, måtte blir en sving utvendigt under badeplatformen i tilfelle 😅

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...