Jump to content

Mengde olje på VP D4 - får litt lite ut..?


R.O

Recommended Posts

Årets oljeskift er utført. Syntes jeg fikk ut vell lite i år. drøye 6,5 liter fikk jeg tappet ut... 

 

Den skal vel ta ca. 12 liter.  Med 1-1,5 liter i filterene, og 1-2 liter igjen i bunnpanna har jeg da kjørt rundt med ca. 10 liter... Har aldri fått varsel om lavt olje nivå, så i motsetning til kjølevæske, som den er veldig følsom for, så virker det ikke som disse motoren er så følsomme for litt lavt oljenivå? Har også hørt flere steder at det er bedre med for lite enn for mye, så er forsiktig med å hele på litt ekstra. Også hjelper det ikke at det er veldig vanskelig å peile oljen på D4..   

Link to post
Share on other sites

 

Har alltid sugd opp gjennom peilepinnen, da jeg ikke klarte å få rørene fra vakuumpumpa til å passe i slangen under veivhusfilteret, men har tidligere fått opp ca. 9 liter den veien. Men bør nok finne en overgang som passer til den slangen, så jeg er sikker på å få opp mest mulig.. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har surret noen runder elektrotape rundt den tykkeste slangen til sugepumpa for at den skal passe. Bruker i tillegg slangeklemma som vanligvis sikrer blindpluggen på enden av motorens oljesugeslange når jeg suger opp olje. 
 

Tror det står i instruksjonsboka hvor mye olje forskjellen mellom min og maks på peilepinnen utgjør. Om nivået er på minimum på peilepinnen før oljeskift kan dette fort utgjøre en liter eller to. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Var pumpa som hadde svikta. Den tar 6,5liter. På andre runde fikk jeg ikke vakuum, en ventil som hadde henger seg opp. Oppdaget det ifb med en annen olje tømming. Så da er det opplagt det som skjedde. Sjekket egen logg fra tidligere, har fått ut 11,5 liter gjennom peilehullet, er vel derfor jeg bare fortsatte å benytte dette. 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ut 11-11,5 på begge mine gjennom peilehullet. Brukte elektrisk pumpe og tynn slange som jeg hadde til overs fra en sliten undertrykkspumpe.

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev On 14.9.2023 at 22.35:

drøye 6,5 liter fikk jeg tappet ut...

 

R.O skrev for 6 timer siden:

Var pumpa som hadde svikta. Den tar 6,5liter. På andre runde fikk jeg ikke vakuum,

Du har altså sugd, ikke tappet. Er det mulig å tappe motoren fra bunnplugg? Kan være fint å få ut den siste skvetten du ikke får sugd opp.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 40 minutter siden:

Er det mulig å tappe motoren fra bunnplugg?


Det er ikke bunnplugg på VP D4/D6. Men motorene er utstyrt med egen slange for å suge opp motorolje. Dersom man bruker denne får man ut det aller meste. Det går i alle fall mange motortimer før ny olje begynner å få farge etter at jeg har byttet motorolje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...