Jump to content

Eksport av båt til usa


Eika

Recommended Posts

Jeg hadde ikke giddet å være han selgeren som måtte finne ut av alt dette for så oppleve att kjøper ikke var så giret på kjøp når alt kommer til alt.
Tenker att det er kjøpers jobb mens din jobb må være å sørge for å gi kjøper IBAN/SWIFT code + kontonummer slik att oppgjøret kan overføres.
Dog vet jeg att det koster ca 20k å sende en bil i fra Østkysten av USA til Drammen men sikkert dyrere å sende noe som ikke går av seg selv og kan bare parkeres tett i tett på ett roll on-roll off skip.
Men trenger du ett tips ville jeg hørt med Jetcarrier i Vestby så får du ett kvalifisert svar om frakt priser til Usa.
Er jo ikke helt utenkelig att båten din på en henger kan gå ut i fra Drammen havn på ett roll on-roll off skip til østkysten av USA.
Hvis ikke mener jeg å huske att det kostet ca 30k for en 40 fot container USA-Norge for ett ti år eller noe siden
 

Link to post
Share on other sites

Han er såpass gira, at han snakker om å komme til Norge for å se på båten iløpet av kort tid. Men det er også ett par andre på andre siden av fjorden som er meget interesserte. Det er kun 4-5-6 sånne båter i hele usa og min er one of a kind. 

 

Da skal jeg ta en telefon til jetcarrier på mandag og høre hva de sier 

Link to post
Share on other sites

Nå koster det 1390 USD for en 40 fots container fra Kina til Europa. Her holder det med en 20 foter som er en god del billigere. Jeg tipper 10 000 kr til usa  med avtalen vi har, det dobbelte for en tilfeldig person med en container. Container frakt har ikke steget i pris de siste 10 årene. Skal spørre han som jobber med dette neste uke. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 9 timer siden:

Du får melde tilbake her hva slikt kan koste når du har snakket med de.
Med den norske lira om dagen skal lite sendes den andre veien for egen del

 

Men amerikanerne er villige til og betale såpass med dollar at det faktisk er verdt det :) hvorfor satse på 10-15 potensielle kjøpere i Norge/Sverige, når det er tusenvis av potensielle kjøpere world wide ? 

 

Okkaby skrev for 6 timer siden:

Alt er muligt. 

Om så mottaker kanskje ikke er like happy, får bli hans problem hehe

 

Hvis jeg kapper av tuppene så er 2-3 fot der, blir litt mer greier hvis jeg kapper av ett par fot i ræva også

Link to post
Share on other sites

Sjekk om båt og evt henger får plass i en konteiner. Det går en annen tråd om hva folk bruker av penger på båt / hvor rike folk som kjører motorbåt kan være, så mulig kjøperen ikke bryr seg stort om kostnader, men bare lurer på om det er løsbart, og hva det koster. Bredden er vel et problem.

  • Internal Dimensions (in meters):12.025m long x 2.352m wide x 2.393m high

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 4 timer siden:

Sjekk om båt og evt henger får plass i en konteiner. Det går en annen tråd om hva folk bruker av penger på båt / hvor rike folk som kjører motorbåt kan være, så mulig kjøperen ikke bryr seg stort om kostnader, men bare lurer på om det er løsbart, og hva det koster. Bredden er vel et problem.

  • Internal Dimensions (in meters):12.025m long x 2.352m wide x 2.393m high

 

Det er en helt annen økonomi andre plasser i verden, folk får 50k dollar for og være med på ett intervju i en podcast i 2 timer. 

 

Plass får man alltid, dette er en lik båt som har blitt sendt over fjorden 

Snapchat-728084913.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne hadde jeg solgt EXW(exworks) hvor kunden bærer alt ansvar for lasting og transport i det vedkommende legger handa på den i din gårdsplass. Så jeg hadde også sagt til gutta fra junaiten at prisen er for båt hentet hos deg, og at de må ordne alt av pakking og transport selv. 
Hvis ikke ser jeg for meg at alt som siden skjer med båten skyldes dårlig pakking…

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 7 timer siden:

Ca 20 000 Norger USA. Transport til og fra havner og fortolling kommer i tillegg. Som privatperson blir det en god del dyrere. PRis varierer fra dag til dag så dette er veldig ca. Forbehold om at vi sender lite varer på denne forbindelsen. 

 

Priser og alt, men ikke ett firmanavn man kan ringe til 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 1 time siden:

Priser og alt, men ikke ett firmanavn man kan ringe til 

Kuehne+Nagel, DSV, DHL, Maersk kan alle hjelpe deg hvis du skal sende 500 containere. Hvem som kan sende 1 vet jeg ikke. Sansynligvis ingen av de, du må finne noen som kjøper tjenester av de. 

 

JEg ville gjort som anbefalt over, solgt ex-works. DEt er mye risiko for øke kostnader som jeg ikke hadde ønsket å ta. Blir containeren stående en uke i tollen koster det lett 10 000 kr. Hadde heller akseptert en lavere pris en å ta risiko for transport. 

Link to post
Share on other sites

Hør  med  DSV eller lignende firmaer. La kjøper stå for  frakt og forsikring for containeren, samt evt kostnader for survey etter containeren er pakket / sikret.

Som privatperson blir dette dyrt. Skulle ikke forundre meg om med alle omkostinger så bikkes 60K. Kjøper må da i tillegg fortolle og momse båten inn i USA

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...