Jump to content

Satelittkompass mister forbindelsen til nettverket (Garmin MSC 10)


Akvanauten

Recommended Posts

Jeg har Garmin kartplotter, autopilot og så videre. Posisjon og kurs får jeg fra satelittkompass Garmin MSC 10. Dette fungerer helt perfekt når det fungerer. 
 

Veldig ofte mister nettverket signalet fra satelittkompasset. Da vet ikke systemet hvor jeg er eller hvilken vei båten peker. Båten skjærer ut, alarmer går og jeg må overta. Jeg er ofte alene ombord, og dette er både irriterende og farlig. 
 

Hva skyldes dette, og hva er løsningen?

 

IMG_5690.jpeg.96c00bc07d459d04f15b9d0437600a27.jpegIMG_5685.jpeg.b1740b5ae007e6ca3e93348ab957d33d.jpegIMG_5691.jpeg.ecd2a8ab85fcf12e0f3a881490b6827f.jpeg

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser om Hulda, vil du se at jeg nylig hadde en parallell erfaring. Etter å ha tråklet meg gjennom diverse scenarier, har jeg kommet til at jeg (understreket) er offer for spennings-dip. Eksempelvis når fryser, kjøle og ekkolodd starter samtidig. Nå kjører ikke jeg autopilot over Garmin, men Garmin tryner og kartene forsvinner og jeg får 'blå-skjerm'.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til at et MSC-10 hadde tilsvarende problemer i et system hvor alt bortsett fra kompasset var fra Simrad, problemet ble løst ved å erstatte kompasset med et nytt. Han som hadde problemene er medlem på Baatplassen. 

 

MSC-10 er foreløpig såpass lite utbredt at Garmin Norge bør kjenne til dette feilende kompasset. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 13 timer siden:

Hvis du leser om Hulda, vil du se at jeg nylig hadde en parallell erfaring. Etter å ha tråklet meg gjennom diverse scenarier, har jeg kommet til at jeg (understreket) er offer for spennings-dip. Eksempelvis når fryser, kjøle og ekkolodd starter samtidig. Nå kjører ikke jeg autopilot over Garmin, men Garmin tryner og kartene forsvinner og jeg får 'blå-skjerm'.

 


Takk for innspill. Jeg har tenkt tanken. Idag skal jeh prøve uten kjøleboksen på. 
 

Jeg synes det er rart, for jeg har store og nye forbruksbatterier, og motoren går hele tiden, så dette bør klare å holde spenningen. Ingenting annet feiler, kun mister kontakten til antennen (mister posisjon og retning).

 

Jeg får gjøre et forsøk. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...