Jump to content

Fuktoppsamler i båt


Wrener

Recommended Posts

tobixen skrev On 19.9.2023 at 14.18:

Jeg husker ikke regnestykket, men det ble gjort her på forumet et sted.  Det er ikke 30l vann i lufta på en båt av din størrelse, så dette er fukt som har lekket inn.  Enten det, eller fukt bundet opp andre steder enn i lufta.

Da har luftavfukteren stått på en uke. I går kveld 18,5 grader i Hulda og RF= 60 %. Det var 4,8 liter vann i dunken. Da vi forlot Hulda var det noen lett fuktige fortøyningstau, en lett fuktig og pakket kryssfokk, samt at det var fuktig i kjettingkassa. Og to åpne doradeventiler.

 

Det svir naturligvis på strømregningen, oppsiden er null mugg og tørr båt.

Link to post
Olevine skrev On 19.9.2023 at 17.26:

Nå har jeg i 8 vintere gjort slik i Olevine: Hengt opp en 2 kg pose med fuktsluker over en 10 l murerpøs.

Hva skjedde  alt ble engelsk??

Har mer enn 35 års erfaring  å liggende i bøye hadde 4 st. 1/2 kg tørre baller i 39 fot MOTIVA. fikk ca 4-5 l saltlake som var fin ugrassdreper

 

Parameteret på tørbåt er  er Korni knekkebrødet  sprøtt om våren har det hvert en tørr vinter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
tobixen skrev On 19.9.2023 at 14.18:

Jeg husker ikke regnestykket, men det ble gjort her på forumet et sted.  Det er ikke 30l vann i lufta på en båt av din størrelse, så dette er fukt som har lekket inn.  Enten det, eller fukt bundet opp andre steder enn i lufta.

Her er litt info om vannmengde i luft ved ulike temperaturer. 

https://maxsievert.no/wp-content/uploads/Informasjon-om-fuktighetsmåling.pdf

 

Grafen viser at om 1m³ luft på 20° som er mettet med vanndamp, kjøles ned til -10° så vil den slippe fra seg ca 15 gram med vann. (17,3-2,1). Nå er det vel uhyre sjelden at en båt stenges igjen med en relativ luftfuktighet på 100%, så i praksis blir det kanskje max 10 gram pr m³. Det vil vel da være temmelig sikkert av hvis rommet blir lukket skikkelig, så skal fukt ikke være et problem selv med disse ubrukelige tørrballene eller fuktslukerposene.

Når fukt da blir er problem, er det helt klart at årsaken må være stor tilførsel av ny fuktig luft som kondenserer inne i båten.

 

 

 

image.png.5289d19318016d79055fc6487121e90a.png

 

Link to post

Akkurat den der er vel interessant for alle de som greier å få en halvliter vann på en 150 liters drivstofftank i løpet av 6 mnd. Mange får ingenting.

 

For resten av båten sin del er, for meg, poenget at det ikke blir mugg. Og at sengetøy og dorull holder seg behagelig tørt.

 

For det må være hevet over en hver tvil at en del båter er befengt med muggsopp. 

Link to post
Olevine skrev for 3 timer siden:

Her er litt info om vannmengde i luft ved ulike temperaturer. 

https://maxsievert.no/wp-content/uploads/Informasjon-om-fuktighetsmåling.pdf

 

Grafen viser at om 1m³ luft på 20° som er mettet med vanndamp, kjøles ned til -10° så vil den slippe fra seg ca 15 gram med vann. (17,3-2,1). Nå er det vel uhyre sjelden at en båt stenges igjen med en relativ luftfuktighet på 100%, så i praksis blir det kanskje max 10 gram pr m³. Det vil vel da være temmelig sikkert av hvis rommet blir lukket skikkelig, så skal fukt ikke være et problem selv med disse ubrukelige tørrballene eller fuktslukerposene.

Når fukt da blir er problem, er det helt klart at årsaken må være stor tilførsel av ny fuktig luft som kondenserer inne i båten.

 

 

 

image.png.5289d19318016d79055fc6487121e90a.png

 

Ja, det er teorien.

Så hvis en tetter igjen båten, og kjøler ned båten til -10, og holder temperaturen  stabilt der, så blir det ikke er fukt problem. Enig der👍

Problemet er vel å kunne lagre den en plass hvor temperaturen holder seg stabil på -10? 

Her hvor jeg holder til så er det store temperatursvingninger på denne tiden av året, og de neste par månedene. Ned mot frysetemperatur på nettene, og varme dager. Høy luftfuktighet , noe som kan sees med morgen tåke flere steder langs kysten. Med andre ord perfekte forhold for fukt .

Link to post

 

Sørlandet2 skrev 33 minutter siden:

Her hvor jeg holder til så er det store temperatursvingninger på denne tiden av året, og de neste par månedene. Ned mot frysetemperatur på nettene, og varme dager. Høy luftfuktighet , noe som kan sees med morgen tåke flere steder langs kysten. Med andre ord perfekte forhold for fukt .

Det er vel ikke helt sånn heller. Det kommer ikke mer vann i lufta om den kjøles og varmes igjen, verken den første eller neste gangen. Det må tilførsel av ny fuktig luft til for å bli et fuktproblem er nå min teori. Vi holder vel til på nokså samme sted i landet ser det ut til, og som jeg skrev tidligere så er det ikke over 60-65% fuktighet inne i båten. Og når dorullen henger i holderen og er like fin om våren er det også et tydelig tegn på at det er tørt nok.

Hvis du først har fått ut en del vann av lufta og fått den relative fuktigheten ned til et akseptabelt nivå, så må du ha gjennomtrekk for at det skal bli mer vann.

Link to post
Olevine skrev 42 minutter siden:

 

Det er vel ikke helt sånn heller. Det kommer ikke mer vann i lufta om den kjøles og varmes igjen, verken den første eller neste gangen. Det må tilførsel av ny fuktig luft til for å bli et fuktproblem er nå min teori. Vi holder vel til på nokså samme sted i landet ser det ut til, og som jeg skrev tidligere så er det ikke over 60-65% fuktighet inne i båten. Og når dorullen henger i holderen og er like fin om våren er det også et tydelig tegn på at det er tørt nok.

Hvis du først har fått ut en del vann av lufta og fått den relative fuktigheten ned til et akseptabelt nivå, så må du ha gjennomtrekk for at det skal bli mer vann.

Jo, hvis en greier å forsegle båten, en dag det er tørt, så støtter jeg den 👍👍 

Link to post
12 hours ago, Olevine said:

Grafen viser at om 1m³ luft på 20° som er mettet med vanndamp, kjøles ned til -10° så vil den slippe fra seg ca 15 gram med vann. (17,3-2,1). Nå er det vel uhyre sjelden at en båt stenges igjen med en relativ luftfuktighet på 100%, så i praksis blir det kanskje max 10 gram pr m³.

 

Som tilsier at for en båt av min størrelse skal det i teorien være umulig å trekke ut så mye som en liter vann fra lufta.

 

12 hours ago, Olevine said:

Det vil vel da være temmelig sikkert av hvis rommet blir lukket skikkelig, så skal fukt ikke være et problem selv med disse ubrukelige tørrballene eller fuktslukerposene.

Ja, holder man båten tett som en ubåt, så skal altså én "tørrball" med 500g salt i teorien være tilstrekkelig til å holde båten tørr.  Så viser det seg allikevel, f.eks. i tilfellet Hulda over at det er mulig å trekke nesten fem liter vann ila en uke.  Det skyldes da mest at fritidsbåter stort sett ikke er "tette som ubåter", men også litt at det ikke bare er lufta i en båt som kan være våt når man setter båten bort - kanskje man har våte fortøyningstau, våte seil, vann stående i kjølsvin, etc.

 

Det var et annet innlegg her for en del år siden, noen hadde plassert en elektrisk luftavfukter i en "rå og fuktig" båt, luftavfukteren "produserte vann" i et par-tre dager, bøtta måtte tømmes noen ganger - og så, plutselig var båten tørr og luftavfukteren sluttet å "produsere vann".  Da forestiller jeg meg at diverse puter, gardiner og annet inventar i båten antageligvis holdt på langt mer enn 10 gram vann pr kubikkmeter.

 

Jeg sier det om og om igjen - båter, båtbruk og opplagssituasjoner er veldig forskjellige fra tilfelle til tilfelle.  Jeg utelukker ikke at dere greier å holde Olivine såpass tørr og såpass lukket at 4 kg med salt er alt som skal til for å holde luftfuktigheten på et akseptabelt nivå gjennom opplagssesongen.  Jeg utelukker imidlertid heller ikke at det er andre faktorer enn fuktslukerene som gjør at luftfuktigheten holder seg på et akseptabelt nivå.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
8 hours ago, Sørlandet2 said:

Så hvis en tetter igjen båten, og kjøler ned båten til -10, og holder temperaturen  stabilt der, så blir det ikke er fukt problem. Enig der👍

 

Forutsatt tørrballen.  Tar man en varm og fuktig båt, stenger den hermetisk og får den nedkjølt til -10C, så blir det et fint lag med is på innsiden av skroget.

 

8 hours ago, Sørlandet2 said:

Problemet er vel å kunne lagre den en plass hvor temperaturen holder seg stabil på -10? 

Her hvor jeg holder til så er det store temperatursvingninger på denne tiden av året, og de neste par månedene. Ned mot frysetemperatur på nettene, og varme dager. Høy luftfuktighet , noe som kan sees med morgen tåke flere steder langs kysten. Med andre ord perfekte forhold for fukt .

Dersom båten er tett som en ubåt og man har tørrballen på plass, så spiller ikke temperatursvingningene noe særlig rolle.  Det som er av "for mye" fukt i båten mens den er kald vil bli mer eller mindre bundet opp av saltene i tørrballen.  Når temperaturen så øker igjen vil RF i båten falle.  Det er vel en teoretisk likevekt på ca 40% RF ved bruk av disse saltene, så noe av fuktigheten i saltlaken vil nok fordampe mens det er varmt, og bindes opp igjen når det blir kaldt.

 

I praksis vil nok temperatursvingningene være med på å øke lekkasjen av utefukt inn i båten (både fordi lufta utvider seg / trekker seg sammen, men også fordi fukt vil trenge seg raskere inn jo større forskjellen på fuktighet inne og ute er).

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
9 hours ago, Hulda said:

Akkurat den der er vel interessant for alle de som greier å få en halvliter vann på en 150 liters drivstofftank i løpet av 6 mnd. Mange får ingenting.

 

Det er relativt åpenbart at dersom man finner en halvliter vann i drivstofftanken etter en opplagssesong, så skyldes det andre ting enn kondens.  Det er nok lett å skylde på "kondens" mens problemet egentlig er lekkasjer, f.eks. i påfyllingspropper, eller at luftingen er laget på en slik måte at regnvann greier å trenge seg inn under gitte vindforhold.

 

Jeg vil allikevel ikke helt avskrive problemstillingen med kondens på drivstofftanker.

 

Akkurat som at båten ikke er hermetisk lukket, så er heller ikke drivstofftanken hermetisk lukket, den har en lufteventil.  Har man store temperaturforskjeller ila dagen, slik at luften utvider seg og trekker seg sammen, så vil tanken "puste".  Akkurat som at du greier å trekke fem liter vann ut fra en båt hvor det i teorien ikke skal være mulig å hente mer enn noen hundre gram med vann fra lufta, så vil potensialet for kondens på en halvfull drivstofftank være svært mye høyere enn bare fra den mengden fukt som fantes i lufta i drivstofftanken ved opplagsstart.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Hulda skrev for 17 timer siden:

Og to åpne doradeventiler.

 

 

tobixen skrev 24 minutter siden:

Akkurat som at du greier å trekke fem liter vann ut fra en båt hvor det i teorien ikke skal være mulig å hente mer enn noen hundre gram med vann fra lufta 

Hulda forsøker å avfukte hele Strömstad og omegn, det kan bli noen kubikk i løpet av sesongen. Fint for meg som ligger i samme bukta...😉

Link to post

Ramp, dere mobber meg!

Så dere som i praksis eller i teorien, med eller uten pustende drivstofftanker, som kjører fossilbil, hvor ofte stopper bilen grunnet vann i drivstoffet? Dere må jo ha et kjempeproblem? Jeg har kjørt noen millioner kilometer gjennom mange land siden 1964. Jeg har hatt problen én gang. Det var vinteren 1995 da jeg var på vei til Mariestad, og en bensinstasjon solgte meg vann i bensinen.

 

Nå er Hulda vinterkonservert og dekket til. Det består i at det er trukkket en brødpose over hver av de to doradeventilene som står på hyttetaket. Noe mer enn det gir meg abstinenes. Og så har jeg tørket opp vannskvetten som hadde kondensert seg i bunnen av kjettingkassa, det var noen gram vann:

20230922_085701.jpg.0b503bb449dafbb33fb18588375f3bc7.jpg

 

Link to post
Roger jo skrev On 22.9.2023 at 9.35:

Hva skjedde  alt ble engelsk??

Har mer enn 35 års erfaring  å liggende i bøye hadde 4 st. 1/2 kg tørre baller i 39 fot MOTIVA. fikk ca 4-5 l saltlake som var fin ugrassdreper

 

Parameteret på tørbåt er  er Korni knekkebrødet  sprøtt om våren har det hvert en tørr vinter.

Etter produksjonen på Barkåker ble lagt ned og ble flyttet til Tyskland så er ikke flattbrødet mennskemat lenger.
Flott att noen finner ett alternativt bruksområde

Link to post
5 hours ago, R.O said:

Får ikke sopp der jeg har dekket til, f.eks seter med teppe over.

 

Det skyldes varmestråling. Et objekt mister varme pga infrarød stråling. På en klar natt forsvinner varmen ut i verdensrommet. Dekker man til med et tak, teppe, skyer, karbondioksid e.l. så unngår man en del varmetap. Kalde overflater i fuktig luft fører til kondensering.

 

Morgendugg, og av og til kveldsdugg er et fenomen man av og til har også i Norge, men i Middelhavet er det tidvis nesten ekstremt - ofte skyfritt døgnet rundt, store forskjeller mellom nattetemperatur og dagtemperatur, og et hav som fordamper og sørger for at RF ikke blir ekstremt lav på varmeste dagtid. Kommer jeg meg tidlig opp på morgenen kan jeg vaske vinduer, solcellepaneler og andre glatte flater. Bord under cockpittelt er selvfølgelig tørt. I vinter var jeg på land i Lisboa, alt som stod ute ble vått nattestid, bortsett fra det som var trukket godt inn under båten. 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
3 hours ago, Hulda said:

Så dere som i praksis eller i teorien, med eller uten pustende drivstofftanker, som kjører fossilbil, hvor ofte stopper bilen grunnet vann i drivstoffet? Dere må jo ha et kjempeproblem 

 

Dersom man lar bilen stå ubrukt gjennom hele vintersesongen, så er man ikke garantert at den starter på første forsøk om våren. 

 

Jeg husker stadig at vi hadde startproblemer med bilen vinterstid da jeg var liten, og at vi helte på "kondensfjerner" (etanol) i et håp om at det ville hjelpe. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 28 minutter siden:

 

Dersom man lar bilen stå ubrukt gjennom hele vintersesongen, så er man ikke garantert at den starter på første forsøk om våren. 

 

 Tullball :-)

BMW'en har stått vinterlagret i en tildels fuktig garasje hver eneste vinter siden 2015. Ett trykk på startknotten og motoren maler som en dieselkatt hver vår. Og under coronaen gikk bilen 400 mil på to år. Resten av tiden i garasjen. Så de som tror på kondensteorien må gjerne fortsette med det. Teorien blir ikke støttet av naturlovene.

Link to post
Olevine skrev 1 time siden:

Kondensen bryr seg nok ikke om bilen står eller går. Så lenge tanken ikke er konstant full når den er i bruk, burde det komme like mye vann i tanken når den brukes også, om denne teorien skulle stemme. 

 

I teorien er ikke det helt riktig. Når bilen går, brukes drivstoffet. Da suger tanken inn uteluft. Og kondens, noen milligram kan dannes. Det er bare flisespikkeri, den fuktigheten blander seg i drivstoffet og samles enten i filteret eller blir med inn i forbrenningen.

 

Jeg jobbet som bilmekaniker. I gamledager hadde mange biler utvendig tankpåfylling med det vanlige skrulokket som også brukes i dag. Og det var klager på vann i bensinen, og kondens, den gangen også. Det første jeg sjekket var pakningen i tanklokket. I 99,9 % av tilfellene var denne sprukket og sprø som tørt flatbrød. I de resterende 0,01 % hadde slangeklemmen i en eller begge endene av slangen mellom fyllestuss og tank rustet av. Og så var det enda noen færre som hadde lekk rundt tankmåleren. Når disse sakene ble fikset, sluttet kondenseringen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...