Jump to content

Vinterisolering av skrogside, Jeanneau 41ft

anitak

Recommended Posts

Hei, jeg har fått tips om at liggeunderlag er bra for å isolere skrogsidene under benkene, altså inne i stuerommene. Spørsmålet er om noen har erfaring med å bruke isolasjonsmatter. Slike som også kan støy-isolere feks motoren. Jeg ser på slike som finnes på biltema i forskjellige tykkelser. Noen tips? Gjerne også generelt om isolering. Mvh Anita

Jeg har brukt skrogisolasjonen til maritim i hele båten fra topp til tå, utenom tak, der er det divinycell. Oppå der har jeg 4mm skrogtrekk også fra maritim. Jeg bor i båten året rundt og har det komfortabelt i -10 med en 4kw dieselvarmer lunkende på laveste fart. 

noe pricy var det, ca 500 for kvadratmeteren (ca 250,- for 50*100cm plate), men jeg har aldri angret etter det kom på plass. Båten er knusktørr, ingen fukt, ingen båtlukt og det var enkelt og jobbe med. 

Tok dog sin tid å gjøre. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg isolerte med 10mm armaflex. Finnes i tykkere også. Tenker å isolere bak innredning med to lag 10mm. Hvor det var skrogtrekk brukte jeg 1 lag med skrogtrekk utpå. Virker som det ble veldig bra. Jeg limte det mot skroget med våtromslim, så brukte jeg limsiden til å feste skrogtrekket. Kurant å holde på med egentlig.

https://makitech.no/armaflex-af-10mm-med-lim

Uvisst om det isolerer like bra mot støy. Har brukt lydisoleringsmatter fra biltema til motorluke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...