Jump to content

Volvo TAMD 72 P lekkasje ved dyse. Kan dette være annet enn diesel?


Hekri

Recommended Posts

Lekkasje ser ut som kommer fra  underkant lysegrønn gummipakning, se bilder. 

Ser ut som kjølevann, lukter ikke diesel, smaker ikke diesel, dråpen oppfører seg som kjølevann.

Kommer en liten dråpe hvert 2-3 minutt. Ca 0,5 liter I uka. 

Soom inn bildet så synes dråpa...... 

 

Noen her som kjenner gamle VP godt, og vet om det ligger kjølekanaler så tett ved dysa, og kan tyte opp her, at vi i værste fall kan snakke om sprekk/rust i toppen? 

Er dette en kjent sykdom etter 25 år?

 

20230920_120258.jpg.37782f12345aeb6b6b9bab065f6afa9b.jpg

 

20230920_122716.jpg.a7e65e9e36340ab5ae0266291f52cf3e.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det grønne en pakning?

Spør fordi jeg har ikke sett noe tilsvarende pakning rundt dyse før på motorer jeg har hatt.

Men jeg hadde en Perkins 49hk en gang, som fikk tilsvarende svart masse opp ved dysa da det var lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Umulig å måle/peile reduksjon kjølevann. Det ligger jo noen liter I denne motoren. Da må jeg isåfall la det dryppe noen uker....

Link to post
Share on other sites

😀 @Førstefender ,da har du lettet min frykt for topplokkbytte. Finnes det arbeidsbeskrivelse for skifte av dysehylse? Behov for spesialverktøy?

Vil du anse skifte som en overkommelig jobb med en ok vertøykasse?  

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 17 minutter siden:

 Behov for spesialverktøy?

Vil du anse skifte som en overkommelig jobb med en ok vertøykasse?  

Du må ha spesialverktøy for demontering og montering, selv om man kan vel klare seg uten ved montering.

Kjølevæske må tappes ned og den gamle hylsa må ut, den kan sitte godt.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender, hva skulle vi amatører gjort uten Baatplassen og den fantastiske kompetansen der?

 

Da gjenstår bare å finne noen som har verktøyet og som har gjort denne jobben før. 

 

Et spørsmål er om hylsa må byttes, om glykol-lekkasjen kan stoppes ved å bytte pakningen på toppen, men det er vel såpass trykk at det er bare tull. 

Link to post
Share on other sites

det finnes en Volvo penta dor til å sette inn hylsene og en slags bakke til å dra ut dysene. skadet dysa mi en gang uten den bakken

verksteds manualer kan en finne på google

et lite tips kan være å gjøre godt rent for støv og rusk på toppen før en begynner å demontere brensel systemet, kjedelig å få rusk inn til dyse spissen

Link to post
Share on other sites

Ser den. Men hylsa er da ca 20 ganger rimeligere enn jeg trodde. 

Da mangler jeg bare spesialverktøy, hjelpemann og håndtlanger, som en psykisk og sosial støtte under operasjonen. 

Eller så kan jeg klargjøre for operasjonen og være hjelpemann.

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rør av. Dyse ut. Hylse ut. 

 

20231001_143434.jpg.c420f5767a84f9a6a866d490bd139edb.jpg

 

Årsak til lekkasjen:

Defekt gummipakning (rød). 

Her kom kjølevannet piplende opp. 

 

Takk til Terje og Morten og gjengen ved Jarlsø som sjelden sier nei, og fikser nesten alt og sier; "Det er bare å komme det!" 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...