Hekri Startet 20.September.2023 Link til dette innlegget Startet 20.September.2023 Lekkasje ser ut som kommer fra underkant lysegrønn gummipakning, se bilder. Ser ut som kjølevann, lukter ikke diesel, smaker ikke diesel, dråpen oppfører seg som kjølevann. Kommer en liten dråpe hvert 2-3 minutt. Ca 0,5 liter I uka. Soom inn bildet så synes dråpa...... Noen her som kjenner gamle VP godt, og vet om det ligger kjølekanaler så tett ved dysa, og kan tyte opp her, at vi i værste fall kan snakke om sprekk/rust i toppen? Er dette en kjent sykdom etter 25 år? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Gullfisk Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Er det grønne en pakning? Spør fordi jeg har ikke sett noe tilsvarende pakning rundt dyse før på motorer jeg har hatt. Men jeg hadde en Perkins 49hk en gang, som fikk tilsvarende svart masse opp ved dysa da det var lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 forsvinner kjølevesken tilsvarende med halv liter i uka? den har vel kobber hylser rundt dysa som på min tmd31 Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hekri Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Umulig å måle/peile reduksjon kjølevann. Det ligger jo noen liter I denne motoren. Da må jeg isåfall la det dryppe noen uker.... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hekri Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 "Det grønne" er nok en tetting. Rundt hver dyse. Usikker på funksjon/hensikt. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Førstefender Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Hylse for dyse må byttes, lekker glykol. Dysehylse er vel rett betegnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 😀 @Førstefender ,da har du lettet min frykt for topplokkbytte. Finnes det arbeidsbeskrivelse for skifte av dysehylse? Behov for spesialverktøy? Vil du anse skifte som en overkommelig jobb med en ok vertøykasse? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Førstefender Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Hekri skrev 17 minutter siden: Behov for spesialverktøy? Vil du anse skifte som en overkommelig jobb med en ok vertøykasse? Du må ha spesialverktøy for demontering og montering, selv om man kan vel klare seg uten ved montering. Kjølevæske må tappes ned og den gamle hylsa må ut, den kan sitte godt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 @Førstefender, hva skulle vi amatører gjort uten Baatplassen og den fantastiske kompetansen der? Da gjenstår bare å finne noen som har verktøyet og som har gjort denne jobben før. Et spørsmål er om hylsa må byttes, om glykol-lekkasjen kan stoppes ved å bytte pakningen på toppen, men det er vel såpass trykk at det er bare tull. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Furu Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 det finnes en Volvo penta dor til å sette inn hylsene og en slags bakke til å dra ut dysene. skadet dysa mi en gang uten den bakken verksteds manualer kan en finne på google et lite tips kan være å gjøre godt rent for støv og rusk på toppen før en begynner å demontere brensel systemet, kjedelig å få rusk inn til dyse spissen Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hekri Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 @Førstefender og @Furu Jeg trenger lang psykisk forberedelse før jeg orker å dra på meg dressen og gjøre dette. Men det kunne jo vært verre.... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Førstefender Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Hylsa koster 200kr og blir nok skadet ytterligere ved demontering, så ingen grunn til å ikke bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Ser den. Men hylsa er da ca 20 ganger rimeligere enn jeg trodde. Da mangler jeg bare spesialverktøy, hjelpemann og håndtlanger, som en psykisk og sosial støtte under operasjonen. Eller så kan jeg klargjøre for operasjonen og være hjelpemann. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Furu Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 men hvem eller hvor selges slikt verktøy til penta, det blir jo et annet spørsmål. er det kun på ebay? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hekri Svart 1.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2023 Rør av. Dyse ut. Hylse ut. Årsak til lekkasjen: Defekt gummipakning (rød). Her kom kjølevannet piplende opp. Takk til Terje og Morten og gjengen ved Jarlsø som sjelden sier nei, og fikser nesten alt og sier; "Det er bare å komme det!" Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.