Jump to content

Ta inn storseilet alene ?

dennrick

Recommended Posts

lr-80 skrev On 23.9.2023 at 23.45:

Sørg for rett hals, på Seldén er det gjerne styrbord. Da rulles seilet mer rett inn på rulla inni masta, uten å måtte brettes rundt mastesporet. 

Rullestorseil har fått et ufortjent dårlig rykte, og har ofte fått skylda for opplagte brukerfeil. Jeg opplever det som robust og enkelt å bruke, og funker stort sett bra under alle vindforhold forutsatt at det brukes riktig. 

Uten at jeg vet hva som skyldes feilfunksjonen hos @dennrick, kan det være at seilet rulles inn feil vei i masta. Tipset fra @lr-80 over er derfor det jeg ville sjekket først. Har vært i noen diskusjoner før, hvor enkelte har bannet rullemekanismen nord, sør og ned, men hvor det meste bokstavelig talt har løsnet bare de forstod at seilet kun må rulles inn i en retning, i flukt med mastesporet.

Regnet med at du har kontroll på dette, @dennrick 👍. Da er i alle fall den feilkilden eliminert.

Du kan teste en vindstille dag ved å rulle inn noen meter seil manuelt med et vinsjhåndtak rett på klokka for å kjenne om det er mekanisk motstand. Du kjenner lett om  mastestaget "glir" som det skal.

Rullelina ("det endeløse tauet") er utsatt for slitasje og er slitedel. Den drar store krefter og kordelene strekker seg over tid. Lina får da mindre dimensjon, samtidig som overflaten blir glatt og hard. Litt som et godt brukt ankertau som begynner å slure på kabelarhjulet når ankeret sitter. Du kan jo sjekke om det er en sannsynlig årsak til at lina glipper. Dette skal "sitte" under belastning.

Lars Hansen skrev for 14 timer siden:

Nå har jeg aldri eid båt med rullestor, men skjønner ikke hva som skal være så lettvint med dette systemet. 

Ingen tvil om  at det er lettere og enklere med rullesystem.

Du slipper å åpne, ta av og legge sammen bomtrekk eller gå frem og åpne lazybag, feste fallet om du har flyttet det til bak på bom, ligge dønn i vindøyet så seil og spiler går klar av lazyjacks og bruke mye krefter på å heise de siste meterne til seilet er helt oppe. Evt gå frem på dekk for å  hale i fallet der om det et mye friksjon i bryteblokker osv. Du slipper også å stroppe seilet til bommen etter seilasen og legge på bomtrekk evt. kneppe/gli igjen lazybag.

Men som det påpekes så må dette veies opp mot sjansene for at seilet kiler seg i masta. 

Jeg har forøvrig også sett båt med konvensjonelt storseil komme i havn med seilet oppe fordi fallet har kilt seg mellom trinse og åpning i mastetoppen.

Ellers er jeg enig i at en elektrisk fallvind på hyttetaket er gull, den kan i tillegg brukes til mye annet som f. eks. å rulle inn forseilet i mye vind eller heise folk opp i masta.

49 minutes ago, TideRace said:

Du kan teste en vindstille dag ved å rulle inn noen meter seil manuelt med et vinsjhåndtak rett på klokka for å kjenne om det er mekanisk motstand. Du kjenner lett om  mastestaget "glir" som det skal.

Rullelina ("det endeløse tauet") er utsatt for slitasje og er slitedel. Den drar store krefter og kordelene strekker seg over tid. 

Dette skal jeg forsøke.

Rullelina ble faktisk byttet isommer, så den skal være ok.

Nest prosjekt nå blir å demontere seilene og få de til tørk og vinterlagring/ettersyn hos Elvstrøm. Er bare meldt en del vind fra syd denne uken. Ser ut som om det er meldt 4 m/s hele uken med ganske mye i kastene. Båten ligger med bau mot syd, så å få ut seilene, ut med spiler og å fire de ned lar seg kanskje gjøre likevel i slike forhold ? Ifjor ventet jeg til det ble vindstille.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg har Bavaria 40 med rullestorseil. Mitt ruller også mot klokken. Har etter noen år vent meg til et par ting_

• Bruk autopiloten aktivt
  • Vinden inn fra styrbord halser noen grader. Litt blafring ingen krise, gjør det nesten lettere da man er opp i vindøyet.
  • Hvis seilet er slitt, pass på at spilene er ordentlig på plass i posene. Er det klumper eller noe som stikker ut kan det bli tyngre/problemer
  • Ikke stramt akterstag, husk å løsne på dette før innrulling.
  • Har du seilt på rom slør eller lenset, så har du kanskje strammet bomopphalet for hånd for at det slang rundt. Pass da på at du slakker dette ellers kan bommen blir for høy når du midtstiller den før innrulling. Er bommen for høy så blir det tungt å rulle inn.
  • Legg uthalet på vinsjen løst en runde slik at det blir litt motstand, slipp det gradvis litt opp.
  • Hold den andre enden av endeløs line igjen med en hånd eller klem den fast litt. Så hopper den ikke av
  • Hvis du vil sikre deg at seilet ikke  raser ut, så slå over ratchetlåsen (heter det det?) på vinsjen på masten, slik at seilet bare går inn og ikke ut
  • Blir jo en litt sekvensiell sak det her alene. Litt draing her og litt der. Men har fått dreisen på det nå, så alt løste seg med litt øving. Går jo også fint å seile "alene" med andre i båten. Så har øvd inn det meste med kona ombord

NB: Rulleseil er ikke så dumt som folk skal ha det til. Hadde kanskje valgt det på en ny båt. Terskelen for å seile blir kanskje litt lavere? Eneste jeg savner er muligheten til å reve med vind fra babord på kryss.

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Ingen tvil om  at det er lettere og enklere med rullesystem.

Du slipper å åpne, ta av og legge sammen bomtrekk eller gå frem og åpne lazybag, feste fallet om du har flyttet det til bak på bom, ligge dønn i vindøyet så seil og spiler går klar av lazyjacks og bruke mye krefter på å heise de siste meterne til seilet er helt oppe. Evt gå frem på dekk for å  hale i fallet der om det et mye friksjon i bryteblokker osv. Du slipper også å stroppe seilet til bommen etter seilasen og legge på bomtrekk evt. kneppe/gli igjen lazybag.

Men som det påpekes så må dette veies opp mot sjansene for at seilet kiler seg i masta. 

Jeg har forøvrig også sett båt med konvensjonelt storseil komme i havn med seilet oppe fordi fallet har kilt seg mellom trinse og åpning i mastetoppen.

Ellers er jeg enig i at en elektrisk fallvind på hyttetaket er gull, den kan i tillegg brukes til mye annet som f. eks. å rulle inn forseilet i mye vind eller heise folk opp i masta.

Når du sier det på den måten, ble en parminuttersjobb til en hel arbeidsøkt. Vi driver vel med seilsport, ikke sport om å sitte mest mulig på rompa...😉

15 hours ago, J-Å said:

Når det gjelder "single line" reefing, synes jeg det er en kvasiløsning.

Jeg har ingen erfaringer, men jeg forestiller meg at det har en likhet med rulleseil: økt kompleksitet og økt risiko for tekniske problemer. 

Edit: Økt risiko for problemer, skrev jeg - men hvis alternativet er å gå ut på dekk og manuelt måtte sloss med blafrende seil og revelinjer i sjøgang og vind, så bidrar vel både "single line reefing" og rulleseil til redusert risiko for store problemer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Renzir skrev for 3 timer siden:

NB: Rulleseil er ikke så dumt som folk skal ha det til. Hadde kanskje valgt det på en ny båt. Terskelen for å seile blir kanskje litt lavere?

Der jeg seiler, er min objektive observasjon at de med rulleseil seiler i medvind, mens "vi" med vanlige seil heiser seila rett utenfor brygga, og krysser oss ut skjærgården.

Har muligens med interessen å gjøre, er en del regattaseilere i Strømstad...

tobixen skrev 4 minutter siden:

Jeg har ingen erfaringer, men jeg forestiller meg at det har en likhet med rulleseil: økt kompleksitet og økt risiko for tekniske problemer. 

Edit: Økt risiko for problemer, skrev jeg - men hvis alternativet er å gå ut på dekk og manuelt måtte sloss med blafrende seil og revelinjer i sjøgang og vind, så bidrar vel både "single line reefing" og rulleseil til redusert risikoe for store problemer.

Nå har ikke jeg single line, så jeg må frem for å kroke seilet på revekroken fremme ved masten.

Men har hatt det på båter tidligere, og det fungerer fint og skaper ingen problemer.

Men treghet er det når reva skal ut, da lønner det seg å dra linene ut av enden av bommen for hånd.

2 minutes ago, Lars Hansen said:

Der jeg seiler, er min objektive observasjon at de med rulleseil seiler i medvind

Jeg føler at medvind kan være ganske frustrerende med bermudarigg.  På min båt mangler jeg også et godt oppsett for preventertau, så det er mye styr med jibbing.  Uansett, selv med rullestorseil er det  adskillig enklere med rullegenoa enn rullestorseil - for min del er genoaen alltid den første som kommer ut og den siste som går inn.

10 minutes ago, Lars Hansen said:

Vi driver vel med seilsport, ikke sport om å sitte mest mulig på rompa...😉

Noen av oss driver med turseiling, og har i tillegg til seilingen også fulltidsjobb, etterslep på vedlikeholdsoppgaver ombord, familie og diverse hobbyer.  Når jeg først er ute i tøff sjøgang, så synes jeg det er deilig å kunne slappe litt av i cockpit og konsentrere meg om å gjøre absolutt ingenting.

tobixen skrev 11 minutter siden:

Uansett, selv med rullestorseil er det  adskillig enklere med rullegenoa enn rullestorseil - for min del er genoaen alltid den første som kommer ut og den siste som går inn.

Begge deler er sikkert bra på sin måte, har aldri hatt rullestor, (og kommer mest sannsynlig aldri til å få det heller) så skal ikke mene så mye om hva som er best for andre.

For meg er det motsatt som for deg, storseilet er først opp og sist ned. Synes sommeren stort sett består av motvind, og da blir det lite greie på med bare genoa.

tobixen skrev for 2 timer siden:

hvis alternativet er å gå ut på dekk og manuelt måtte sloss med blafrende seil og revelinjer i sjøgang og vind, så bidrar vel både "single line reefing" og rulleseil til redusert risiko for store problemer.

Jeg trenger ikke gå på dekk, jeg har to separate reveliner for hvert rev, som begge går til cockpit. Først strammes den for forliket, og så den for skjøtehjørnet. Siden det er få blokker involvert kan jeg da også ta ut revene igjen uten å gå på dekk.

Jeg kan forøvrig også sette og ta ned genaker uten å gå på dekk. Den henger i en sekk i hovedluken, uten strømpe eller rull. 

Jeg kan også spri fokken med spinnakerbommen uten å gå på dekk ( hvis det er forberedt).

Dipjibbing av symmetrisk spinnaker uten å gå på dekk er neste prosjekt. 

Lars Hansen skrev for 19 timer siden:

Når du sier det på den måten, ble en parminuttersjobb til en hel arbeidsøkt. Vi driver vel med seilsport, ikke sport om å sitte mest mulig på rompa...😉

Arbeidsøkt ja og enda har vi ikke snakket om reving som ved rullestor et svært enkelt og dessuten trinnløst :thumbsup:

Som jeg har skrevet lenger opp så har jeg nå konvensjonelt storseil men synes rullestor var fine greier da jeg hadde det.

Hadde håpet å fått av seilene helt idag der den ligger på en stor opptaksbrygge. Var nok litt for optimist. Både YR og Windy meldte 4 m/s og 8 m/s i kastene. Tok bilturen fra Drammen til Svelvik for å sjekke. Hadde et lite håp om vind rett imot, men vindmåleren viste konstant 7,5-8 m/s i vind skrått inn fra babord. Hva skjedde med 4 m/s i varselet ? Er kanskje annerledes 20m opp ?

Neste mulighet ser ut til at blir på søndag. Da er det meldt 2 og 4 i kastene. Jeg antar at vindmåleren da vil vise konstant 4 m/s.

Spørsmål: Med vind rett forfra - hvilken grense har dere for vindstyrke når seil skal rulles ut for å ta de ned og av båten? Her er det jo litt styr med vertikale spiler.

Jeg vet ikke hvor dårlig tid jeg har til å vente på perfekte forhold med tanke på å få båten i krybbe, men jeg antar at det er lurt å få av seilene når båten ligger på vannet. Å gjøre noe slikt i en krybbe kan vel potensielt ødelegge dagen fullstendig for både kaptein, båt og nabobåter dersom det kommer en vindkule. Eller er det noen som har gjort dette også?

La ved bilde av brygga på Bokerøya som er under utvikling. Mest solide og flotteste brygga jeg har vært på. Ikke helt ferdig, men her er det potensiale :smiley: Eneste minus er at det blir raskt grunt innover, så det er masta vår i bakgrunnen.

brygge.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

1 hour ago, dennrick said:

Å gjøre noe slikt i en krybbe kan vel potensielt ødelegge dagen fullstendig for både kaptein, båt og nabobåter dersom det kommer en vindkule.

Det kan fint gjøres mens båten står i krybba, så lenge det gjøres på en relativt vindstille dag.  En krybbe skal tross alt tåle at båten utsettes for storm, og den kraften en storm utgjør på mast og skrog er adskillig mer enn 4 m/s på et fullt utrullet storseil.  Eventuelt kan du jo sørge for at det er litt slakk på skjøte og/eller bomuthal, så begrenser jo også det kraften noe.

Lars Hansen skrev On 25.9.2023 at 0.17:

Kan ikke huske å ha lest om noen som har hatt problem med konvensjonelt storseil noen gang.

Nå har ikke jeg seilt i mer enn 15 år, men har aldri opplevd problemer med konvensjonelt storseil. 

Du må seile mer for å se «alt» 😅.  
Jeg har sett folk med kilt storseil 2 ganger siste året.  
Sist gang for et par uker siden, en sun od 49 som kom inn og la seg på svai i Torrevieja med storseil oppe og etter en time med riklerakle og båtmansstol i bruk kom seilet endelig ned.  

Har selv hatt rullestorseil og kilte det raskt etter erhvervelse, men med litt mer tolmodighet så kilte det seg aldri igjen  Man må våre tolmodig og ikke stresse.    

Kunne jeg valgt til båten vi seiler med nå så hadde jeg valgt rullestor alle dager i uken, mye enklere å håndtere med få hender. Tradisjonelt seil er fint og flott men i realiteten, ihvertfall ombord hos oss så blir storseil mye mer brukt om det er på rull.  

Jeg seiler regatta som mannskap på annen båt og har rullestor på egen turbåt. Hadde nok valgt konvensjonelt på egen båt nå om jeg skulle velge i dag. Mest pga. seilegenskaper i lite vind og optimal fasong selv med revet seil. Med ny rullestor med stående spiler er det egentlig tilstrekkelig godt også revet.  

Men - det fantastiske med rullestor: om jeg bare skal seile 5 minutter på tur, så drar jeg faktisk ut eget rullestorseil - det hadde jeg nok ikke gjort med konvensjonelt storseil. Og jeg har aldri hatt problemer med å rulle inn, det er ut som kan blir trøbbel (har bare 4 sesonger erfaring). 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...